Niklas-ES 40 Postad 15 Februari , 2023 Hej! Hade en liten fundering om något vet. Jag är lite osäker om tempmätare,givare eller kabel är trasig för min VP TAMD31. Anledningen till att jag är osäker är att jag kört motorn ca 20 min på land (sommartid) på tomgång, känner man på motorn börjar den kännas ljummen. Det jag var nyfiken på är hur lång tid det brukar ta för er (ca) att få utslag på tempmätaren. Om det är så att den inte blivit varm nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 15 Februari , 2023 En diesel på tomgång tar lång tid att få upp i temperatur, den avger inte samma värme som en bensinmotor. Verkningsgraden på en diesel är bättre och där med mindre värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 15 Februari , 2023 Tack för detta. Så jag borde inte måla fan på väggen än och börja felsöka tempmätaren för den inte ger utslag efter ca 20 min körning tomgång på land? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 15 Februari , 2023 5 minuter sedan skrev Niklas-ES: Tack för detta. Så jag borde inte måla fan på väggen än och börja felsöka tempmätaren för den inte ger utslag efter ca 20 min körning tomgång på land? Tror inte att det är någon fara, har du provat att belasta motorn i sjön någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 Februari , 2023 När jag kör min KAD42 på land på tomgång utan sjövattenkylning (utan impeller), så ger inte mätaren synligt utslag ens efter 15-20 minuter. Ökar jag till typ 1000rpm så går mätaren upp till typ 40-45 grader efter sång tid. En diesel blir inte varm utan att den belastas. En del båtägare startar sin dieselmotor i hamnen och tror att de varmkör - detta är meningslöst. Detta ger bara ljud och rök till grannarna. För att varmköra får man lägga i gångläge, då kommer min upp i 45 grader efter 10 minuter. Varmkörning gör jag i 7 knop på 1000rpm, då tar det 5 min till 60 grader - då är jag ute på öppet vatten och kan plana ut. 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 Februari , 2023 Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken: Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning Provningstemp. C° 60° ± 4° 134,0 Ohm±13,5 90° ± 3° 51,2 Ohm ±4,3 100° ± 3° 38,5 Ohm±3,0 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 15 Februari , 2023 Tack för era svar. Jag har aldrig testat båten i vattnet. Utan gått igenom den så gott jag kan innan på land. Så jag tror steg 1 kolla detta när den ligger i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 15 Februari , 2023 1 timme sedan skrev ThomasVikhog: Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken: Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning Provningstemp. C° 60° ± 4° 134,0 Ohm±13,5 90° ± 3° 51,2 Ohm ±4,3 100° ± 3° 38,5 Ohm±3,0 Hade gärna testat mätt upp också, men begriper inte detta riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 Februari , 2023 Du kan hålla med handen på termostathuset. Varmt är 45 grader, hett är 50 och 55 grader så drar du bort handen som en reflex. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 16 Februari , 2023 Tack! Nu har jag en start utgå ifrån. får testa köra den varm när det (förhoppningsvis) blir sjösättning i vår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 872 Postad 16 Februari , 2023 2023-02-15 vid 16:09 skrev ThomasVikhog: Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken: Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning Provningstemp. C° 60° ± 4° 134,0 Ohm±13,5 90° ± 3° 51,2 Ohm ±4,3 100° ± 3° 38,5 Ohm±3,0 2023-02-15 vid 17:10 skrev Niklas-ES: Hade gärna testat mätt upp också, men begriper inte detta riktigt. Det är inte så krångligt. Skaffa en hyggligt exakt termometer som kan mäta till drygt 100 graderC samt ett universalinstrument som kan mäta motstånd. Skruva loss termostaten. Koppla den till ett par kablar. Anslut kablarna till universalinstrumentet. Ställ instrumentet på ohm-mätning och ett mätområde som kan mäta mellan noll till 200 ohm (kommer nog att bli till ett högre värde). Stoppa ner i en gryta tillsammans med termometern och värm på spisen. Vid ca 60 grader så ska instrumentet visa mellan 120-150 ohm o.s.v. Sen vet du om din givare är korrekt. Att mäta är att veta! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 17 Februari , 2023 10 timmar sedan skrev Lintott: Det är inte så krångligt. Skaffa en hyggligt exakt termometer som kan mäta till drygt 100 graderC samt ett universalinstrument som kan mäta motstånd. Skruva loss termostaten. Koppla den till ett par kablar. Anslut kablarna till universalinstrumentet. Ställ instrumentet på ohm-mätning och ett mätområde som kan mäta mellan noll till 200 ohm (kommer nog att bli till ett högre värde). Stoppa ner i en gryta tillsammans med termometern och värm på spisen. Vid ca 60 grader så ska instrumentet visa mellan 120-150 ohm o.s.v. Sen vet du om din givare är korrekt. Att mäta är att veta! Njae.... Visst skulle man kunna göra som du beskriver för att kolla om temperaturgivaren fungerar, men inte termostaten. Termostaten är en helt mekanisk anordning... /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 Februari , 2023 2023-02-15 vid 17:02 skrev Niklas-ES: Tack för era svar. Jag har aldrig testat båten i vattnet. Utan gått igenom den så gott jag kan innan på land. Så jag tror steg 1 kolla detta när den ligger i vattnet. Jag hade en TAMD41 i förra båten, som redan sagts så tog det en bra stund innan den blev varm. Då hade jag en ströcka med fem knop utanför hamnen, och under tiden det tog att få ut båten på öppet vatten hände det inte så mycket, men efter några minuters körning efter det på 3000 rpm gick tempmätaren upp halvvägs upp och visade omkring 90° som är arbetstemp på den motorn och även på andra. 2023-02-16 vid 14:19 skrev Niklas-ES: Tack! Nu har jag en start utgå ifrån. får testa köra den varm när det (förhoppningsvis) blir sjösättning i vår 10 timmar sedan skrev MrMe: Njae.... Visst skulle man kunna göra som du beskriver för att kolla om temperaturgivaren fungerar, men inte termostaten. Termostaten är en helt mekanisk anordning... /Christian Termostaten stoppar du ned i en kastrull med vatten. Sätter den på spisen och kokar upp. Man ser tydligt när termostaten öppnar. Men nån form av termometer kan du kolla vid vilken temp som den öppnar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 17 Februari , 2023 Istället för att börja demontera termostat och temp.givare så hade jag själv väntat till sjösättningen och provkörning i sjön. Men det kan vara kul att meka lite oxå ibland. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 872 Postad 17 Februari , 2023 (redigerade) 12 timmar sedan skrev MrMe: Njae.... Visst skulle man kunna göra som du beskriver för att kolla om temperaturgivaren fungerar, men inte termostaten. Termostaten är en helt mekanisk anordning... /Christian Det kan bli fel ibland i all hast. Om du läst citaten ovanför inlägget och dessutom inser att det inte går att koppla kablar på en termostat så hade du nog insett att jag avsåg temperaturgivaren. Det är bara att hoppas att @Niklas-ES fick lite hjälp på traven med sin motor. Redigerad 17 Februari , 2023 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 18 Februari , 2023 Tack för alla svar. Och nog har jag fått en hel del hjälp på traven. Kommer som sagt sjösätta först och se om jag går upp temperaturen. Annars blir det till testa mäta 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 26 Februari , 2023 Det är vanligare än man tror att termostaterna inte sluter helt tätt när de är stängda och då når maskinen inte upp till arbetstemperatur på låga varv. Det är inte lätt att se eller visar sig inte om du lägger dem i varmt vatten, de ser ut att stänga men på tomgång krävs det inte mycket "läcka" för att hålla maskin kall. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Februari , 2023 2023-02-15 vid 13:35 skrev Niklas-ES: Hej! Hade en liten fundering om något vet. Jag är lite osäker om tempmätare,givare eller kabel är trasig för min VP TAMD31. Anledningen till att jag är osäker är att jag kört motorn ca 20 min på land (sommartid) på tomgång, känner man på motorn börjar den kännas ljummen. Det jag var nyfiken på är hur lång tid det brukar ta för er (ca) att få utslag på tempmätaren. Om det är så att den inte blivit varm nog. Hej! Har TMD40B, 1985 års modell. För mig på tomgång kommer värmen upp i c:a 60-65 grader efter ungefär 45-50 minuter. Ingen belastning, bara tomgång Går jag därermot ut från hamnen (belastning på motorn) så har jag en sträcka på ungefär 5 -8 minuter i 3-4 knop, då kommer värmen upp hyggligt snabbt i c:a 65 grader. När jag väl kan dra på upp till 3000-3200 varv så tar det nån minut innan värmen är uppe i 88-90 grader Så är det för mig och min motor 😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser