Paramedic 3 Postad 13 Februari , 2023 Jag har en båt och motor som är 3 år i sommar, motorn är en 100 Suzuki. Sista servicen hade båten gått 15 timmar och servicen kostade nästan 6 tusen. Kollade på Suzukis garanti som utåt sett är 7 år, men läser man det finstilta så gäller det enbart fabrikationsfel. Alltså inte om något "slits" och slutar att fungera eller går sönder pga "vanligt" slitage. Min fundering är om det är värt 6000 kr för att lämna in den för att få denna ytterst svaga garanti eller om man lika gärna kan fixa servicen själv, min tanke var att iom motorn är 3 år i sommar så borde eventuella fel redan uppkommit eller visat sig? Känns rent spontant som en service kan göras bra mycket billigare själv? Tacksam för tankar och funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 13 Februari , 2023 Kolla upp vad som ska göras på denna service. Är det remmar och annat svårt så lämna in. Generellt sett gör jag service själv, men inte om det har med garanti eller andrahandsvärde att göra. Min bil från 2006 (11 000 mil) fick nog sin sista dyra (25 000kr) servicestämpel förra året. Nu får det bli billigare framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 Februari , 2023 Kamkedja på dessa vilket minskar servicekostnaderna över tid. Skall man behålla motorn länge så kan man serva själv. Men skall sälja den inom dessa 7 år är auktoriserad service ett mervärde (speciellt om man byter in den hos handlare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peta66 1 Postad 13 Februari , 2023 Mina tankar: På en så ny motor skulle jag lämna in den. Vet du exakt vilka moment som görs år 4-7? Uppgraderar Suzuki programvaran emellanåt? Min gissning är att verkstaden nog gör en bättre service, inget illa menat. Servicesatset till motorn lär ju typ vara halva ca 40% av beloppet, så du kommer ju inte spara 6000:- Är det då värt det att kanske spara ca 3000:- om året? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 14 Februari , 2023 visst kan man fixa servicen själv kruxet kan vara att komma åt servicebulletiner. då missar man förbättringar mm men har man gjort typ två eller tre servicar tycker jag man kan skruva själv så länge man har kunskapen om man kan tjäna några tusenlappar finns det alltid nåt annat i båten man kan lägga pengarna på men om man planerar att sälja båten är det guld värt med ifylld servicebok. åtminstone inom garantitiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 15 Februari , 2023 Jag har valt att försöka göra så mycket service som möjligt själv. Jag lär mig om min motor och har större möjlighet att laga, eller byta, ngt om jag får problem på sjön. Under garantitiden har jag lämnat service till verkstaden, bara för att säkra upp att garantin ska gälla. Jag kör nu en Mercury 150 4t och där finns det beskrivet exakt vad som ska göras vid olika servisar, vad man kan göra själv och vad man bör låta en auktoriserad mek göra. Plus att allt man behöver "röra" vid en service är märkt med gul färg under kåpan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser