susy 16 Postad 11 Februari , 2023 Nu har dom väl i alla fall gått över gränsen? Själv föredrar jag att titta på gamla klipp när dom seglade 12-or i frisk vind och mycket sjö. I lätt vind kan en AC båt göra 20 knop och en annan som inte kommit upp på bärplanen, driva som en halvt vattenfylld trä eka. Är det kul eller? Ingen krängning, inget fladder i segel, knappt några justeringar i skoten och inga rörelser i vågor. Trist att titta på. Och så det här med kapsejsningar på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Februari , 2023 Om ingen testar nya innovationer hade vi förmodligen paddlat runt i trästockar än idag, möjligen att vi hade segel och långkölat men inte mer än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 11 Februari , 2023 Jo men är det kul att titta på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 11 Februari , 2023 Jag håller med båda, och tänker att om man vill se R12:or får man titta på seglingar där de är med istället för att bekymra sig om Americas Cup. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 11 Februari , 2023 (redigerade) Vad jag menar är att nu kan man tex följa finalseglingen i en OS klass live med kameror på båtarna, från kameror i andra båtar, från startfartyg och från drönare. Det är ju fantastiskt spännande. Samtidigt blir seglingen med "flygande" båtar skittråkig att titta på i alla fall för mig som kappseglat mycket och förstår vad som händer ombord. Självklart så måste allt utvecklas. Tycker bara att det här tappar i underhållning. Redigerad 11 Februari , 2023 av susy redigerat text 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 11 Februari , 2023 Kollar du på The Ocean Race som går nu? https://www.theoceanrace.com/en/route Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 11 Februari , 2023 (redigerade) Nu gillar jag ju inte sport över huvudtaget egentligen och är ganska ointresserad av liknande evenmang. Men precis som Peter skriver finns det ju så många olika tävlingar hit och dit så det måste ju finnas något som passar. Jag är glad att man övergav katamaranerna som jag anser var en återvändsgränd. Foilande båtar är kanske framtiden och jag hade inte haft något emot om vi kunde snitta 20 knop istället för 7-8 på våra lite längre seglingar.. För klubbsegling så känns dagen skutor alldeles tillräckligt, men framtiden måste ju alltid hägra! Personligen så har jag inte förstått mig på formel ett som har samma problem med verklighetsfrånvaron. Tacka vet jag BTCC (som jag såg när Sverige hade en chans med Richard Rydell i volvo 850) Redigerad 11 Februari , 2023 av Dava 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 580 Postad 11 Februari , 2023 Det är som utvecklingen i många sporter där förfinade tekniker och utveckling egentligen ger överlägset bättre utövare och resultat, men underhållsvärdet kan ta stryk. T.ex. tycker jag damtennis är mer underhållande än herrtennis pga att det blir mer spel med bollen i damtennis pga lägre hastigheter på boll. Indycar är delvis roligare än F1 för att det generellt är mer omkörningar etc (dock är ovalbana helt menlöst att titta på) och jämnare bilar pga inte samma grad av framkant i teknik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser