jorthu11 0 Postad 10 Februari , 2023 Var sugen på att köpa en Finmaster T7 för några år sedan, på mässan i Marstrand 2018 så kostade den 771000kr med en 225hp yamaha. När jag nu var på svenska mässan i gbg förra helgen hade priset gått upp till 1158000kr. Är det denna prishöjning på 50% rimlig på 5 år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 10 Februari , 2023 Jag tycker inte ursprungspriset är rimligt heller, men 50 % på fem år är saftigt, får man säga. Inflationen totalt över tid är förmodligen 5-7 procent, men det kan ju tänkas att leveransproblem under pandemin har fått kostnaderna att skena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 10 Februari , 2023 59 minuter sedan skrev jorthu11: Var sugen på att köpa en Finmaster T7 för några år sedan, på mässan i Marstrand 2018 så kostade den 771000kr med en 225hp yamaha. När jag nu var på svenska mässan i gbg förra helgen hade priset gått upp till 1158000kr. Är det denna prishöjning på 50% rimlig på 5 år? Marknaden styr. Kan nog bli en prisnedgång framöver när konjunkturen fortsatt haltar. Glöm inte att SEK har tappat 20% mot Euron och 30% mot USD sedan 2018. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 10 Februari , 2023 Priserna på i alla fall extrautrustningen verkar vara satta efter att endast ett fåtal skall vara dumma nog att köpa detta, men att den lilla skara som gör det är sådana som inte bryr sig så mycket om vad båten kostar i alla fall. Eller nå't... Bottenmålningen på denna "lilla" båt är t.o.m. dyrare än vad det kostade att få gjort från varvet på min 11m långa motorbåt med köl (=mer färg) 2021, trots att jag hade flera lager primer/epoxi underst. Stereo, lite kapell, en lampa och några gardiner kostar över 50.000:-. Och ett ankarspel i fören är ytterligare över 50.000:-. Och vem vill betala nästan 10.000:- för ett sängöverkast ? Är det vävt av guldtråd, tro ? Men så här ser det nog ut på flera modeller. Tror man - just nu - försöker kompensera vinsttappet som beror på minskad orderingång/antal sålda båtar genom att höja priserna. Men som @Kane skriver kommer de troligen att sänkas som nästa steg, när även mängden icke-priskänsliga köpare visar sig vara för liten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 10 Februari , 2023 (redigerade) Ej rimligt i mina ögon... Jag tror varken priserna kommer öka eller lagerbåtarna bli sålda fram till sommaren, hade väntat på en 1-2 år gammal pandemi båt om du vill ha nyare. Men SEK har som sagt gått ner mott USD och EUR så själva prisökningen kan väl förklaras till det. Eller om de gör lite mäklarknep och ha ett högt utgångspris sen ger rabatt för att man ska känna att man gör en bra affär... Hur lägger man upp båtlån nuförtiden,10 år avbetalning med kanske 5-6% ränta i dagsläget? Blir ju typ 9000 kr/månaden plus båtplats, service etc. Typ 120 000 kr/år? För han en sån båt för 3 månader per sommar.... Huslån går upp, Elräkningarna, Mat etc...hur har folk råd med en båt för en miljon idagsläget är bortom min förståelse. Redigerad 10 Februari , 2023 av Vestergren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 10 Februari , 2023 18 minuter sedan skrev IngemarE: …. Stereo, lite kapell, en lampa och några gardiner kostar över 50.000:-. Och ett ankarspel i fören är ytterligare över 50.000:-. Och vem vill betala nästan 10.000:- för ett sängöverkast ? Är det vävt av guldtråd, tro ? ….. Just sängöverkastet reagerade jag också på… Finns det äkta siden att få tag på idag? Isåfall kanske det är ett sådant… Nu förefaller nu denna båten rätt välutrustad från början, men annars ser man ju att varven säljer en ”båt”, alltså en båt med extra ingenting för att få en gynnsammare prislapp. Vi har diskuterat det här i en annan tråd. Men så vill man kanske ha ett sängöverkast och eller några förtöjningslinor, flagga med flaggstång för 3200kr… Man kan ju undra alltså… varven måste ju köpa sina tillbehör direkt från grossisten inte i detaljhandeln och inte ens där är det så dyrt. ”I Indien jobbar de lägre kasterna hårt, medan överkasten bara ligger på sängarna” 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 11 Februari , 2023 15 timmar sedan skrev Vestergren: Hur lägger man upp båtlån nuförtiden,10 år avbetalning med kanske 5-6% ränta i dagsläget? Blir ju typ 9000 kr/månaden plus båtplats, service etc. Typ 120 000 kr/år? För han en sån båt för 3 månader per sommar.... 180-240 månaders upplägg är vanligt om man tittar på annonseringarna i branschen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser