Gäst Kenta Postad 3 Augusti , 2005 Jag vet att det är många som kommer att tycka att det här bara är ett gnäll-inlägg på grund av det regniga vädret och det skulle jag i så fall vilja dementera. Jag är nu tillbaka från min 4 veckors båtsemester på ostkusten och har därmed haft förmånen att vara utsatt för väder och vind. Och självklart blir då väderprognoserna en del av vardagsrutinen. Och det är ju som bekant SMHI som står för den flesta av dessa. Det jag tycker mig kunna konstatera är att de korta prognoserna, närmaste dygnet, fungerat hyfsat bra. Men då man lyssnar till 5-dygnsprognoser slår det ganska ofta ordentligt fel. Jag har ibland använt mig av SMHI´s WAP-tjänst för att på mobiltelefonen få 5-dygnsprognoser och sedan i efterhand kollat upp hur det blev och, som sagt, det är inte mycket rätt där inte. Det gick väl an under det stabila högtrycket i början av juli men så fort vädret blir lite mer varierande så stämmer det sämre. Jag vet att SMHI själva anser att de gör bra och träffsäkra prognoser och för att motbevisa detta måste man samla på sig statistik, jag får väl göra detta nästa sommar. Bättre är i så fall de prognoser man får på VHF-n, men de kommer heller inte från SMHI. Rent allmänt tycker jag att man kunde begära mer träffsäkerhet av dagens metrologer med tanke på vilka dataresurser som finns och de snabba kommunikationsvägar som upprättats mellan olika länder. Vi skattebetalare som pumpar in ett hyggligt antal miljoner i SMHI varje år borde kunna förvänta oss ett bättre utfall på det satsade kapitalet. För oss fritidsseglare är felande prognoser mest till irritation men det finns ju de yrkesgrupper som drabbas mer ekonomiskt av missarna. Kort sagt -skall det vara så himla svårt att förutse väder. Det är ingen ny företeelse och möjligheterna har aldrig varit bättre än nu. Vad tycker ni? är jag för gnällig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirigoe 0 Postad 3 Augusti , 2005 jag har för mig att 5-dyngsprognoser är till ca. 50% säkra och därefter faller träffsäkerheten ytterligare, så det är inte så underligt att de prognoserna slår fel. det är himla svårt att förutse vädret och kommer alltid att vara, eftersom vädret är till stor del kaos, alltså oförutsägbart. men ändå går det att göra framsteg i forskningen (vilket det också görs) om säkrare prognoser. man har t ex inte förrän på senare år börjat ta klimatförändringar med i beräkningarna. visst kan det kännas tråkigt i det här urusla vädret men man får nog snällt bita ihop, vara beredd på det värsta, och uppskatta de fina dagarna när de kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 6 Augusti , 2005 Näe,jag tycker inte du är för gnällig.Vädret är pest det är ......SMHIs fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser