Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
wvansl

Köpa första segelbåten, tips?

Rekommendera Poster

Jag köpte en Albin Vega hösten 2019 och betalade 20 000 kr för den. Han som sålde hade en uppsättning nya segel också, i princip oanvända, förutom de gamla segel han skickade med båten och sade att han antingen skulle lägga ut dem separat på Blocket för 10 000 kr eller också fick jag ta dom för samma pris, så jag slog till på det. 

 

När jag var ute på min första längre tur för motor skar den, för det visade sig att kylkanalerna var helt igenkorkade. Motorn gick helt perfekt innan det, för den blev aldrig särskilt varm, men på en längre resa blev den så varm att cylindrarna typ svetsade ihop. Fick segla in i hamn, det var spännande. Ny bensinmotor kostade typ 50 000 kr eller mer, så jag bytte till elmotor istället för det fick jag till för 20 000 kr. 

 

Nu sitter jag och funderar på vad som händer om jag ger mig ut på längre segling, är mitt på havet och t.ex. masten går av eller nåt som gör att det inte går segla. Elmotorn räcker bara nån timme eller sådär beroende på fart. Så jag får kanske ändå lägga till ett motorfäste på akterspegeln och en aktersnurra, det lär ju gå på 20 000 kr till om inte mer. 

 

Båtklubben kostar några tusen om året, inklusive avgifter för att lyfta båten ur/i vattnet. Men sedan kräver de en deposition på 10 000 kr, som ju egentligen bara blir en hög avgift i början som man inte tänker på. Det finns en annan båtklubb en bit bort som "bara" har 5 000 kr i deposition men då måste man sitta i bilen en halvtimme längre innan man kommer fram till båten. 

 

Stålvajern till seglen såg sliten ut. Så jag köpte nytt rep, med kärna av nåt sånt nytt material som är starkare än stål. Kostade ett par tusen till. 

 

Köket är ett gasolkök, och både flaska och slangar är gamla så jag vågar inte använda det. Tänkte byta till spritkök nån dag men det kostar 4000 kr plus en tusenlapp till för upphängning så man kan laga mat bland vågorna plus en tusenlapp till för nåt som håller fast kastrullerna. 

 

Sen insåg jag att det är ju olagligt att ha toalett utan tömning. Det finns septiktank, men den har ingen slang ansluten för att suga ur vid kaj. Munstycket för yttre anslutning kostar typ 700 kr på SeaSea eller 400 kr på Biltema men sen behövs lite slangar och annat också så det lär väl bli 2000 kr till. 

 

Borde nog måla om båten. Men innan dess tänkte jag lägga epoxy över hela båten, för polyester-plasten är ju inte helt vattentät och det finns alltid risk för att det uppstår blåsor eller andra otrevligheter. Och gör man ändå ett sånt större jobb borde man kanske byta alla gamla gråa teakdetaljer också. Luckor som börjar vara skamfilade. 

 

Jag kan fortsätta... men poängen jag försöker få fram är att man tänker att "oj bara 20 000 kr för en Albin Vega, det har jag ju inga problem med att lägga ut" men mitt i allt har man lagt ut 100 000 kr och önskelistan på sånt jag vill lägga till är sammanlagt på lika stort belopp. Hade jag kunnat göra det billigare? Förmodligen. Hade det kunnat kosta flera gånger mer om jag inte gjort allt jobb själv och letat rätt på billigaste möjliga alternativ för allt? Hundra gånger ja. 

 

Köp segelbåt. Det är kul. Och trevligt. Men alla priser du ser, alla uppskattningar av tid du behöver lägga ner, det är rejäla underskattningar och du ska vara medveten om att du förmodligen behöver lägga avsevärt mycket mer än du tror både i tid och pengar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Små båtar små bekymmer, på en liten båt är det mesta ganska billigt och krafter är små. Vega är lite för stor som första båt tycker jag.. men Dan-Erik sätter fingret bra på vad det kostar att hålla en större båt i bra skick.

 

För att inte gå helt off-topic så tycker jag att TS bör satsa på en så lätt båt som möjligt, Omega 28, NF eller liknande. Dessa brukar dock sällan ha ratt - något jag tycker är meningslöst på en båt av denna storlek..

 

2 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Nu sitter jag och funderar på vad som händer om jag ger mig ut på längre segling, är mitt på havet och t.ex. masten går av eller nåt som gör att det inte går segla. Elmotorn räcker bara nån timme eller sådär beroende på fart. Så jag får kanske ändå lägga till ett motorfäste på akterspegeln och en aktersnurra, det lär ju gå på 20 000 kr till om inte mer. 

 

Går masten sönder mitt på havet så får du ringa sjöräddningen, därför är man medlem där. Börjar bli lite väl dyrt, men samtidigt slipper man ha ytterligare en motor att underhålla och förvara. Med en liten båt kan man ha en åra! I min Soling hade jag inte någon motor alls, dog vinden fick jag paddla mig hem, kunde komma upp i två knop med åran.

 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-05 vid 21:38 skrev Dava:

Små båtar små bekymmer, på en liten båt är det mesta ganska billigt och krafter är små. Vega är lite för stor som första båt tycker jag.. men Dan-Erik sätter fingret bra på vad det kostar att hålla en större båt i bra skick.

 

För att inte gå helt off-topic så tycker jag att TS bör satsa på en så lätt båt som möjligt, Omega 28, NF eller liknande. Dessa brukar dock sällan ha ratt - något jag tycker är meningslöst på en båt av denna storlek..

 

 

Går masten sönder mitt på havet så får du ringa sjöräddningen, därför är man medlem där. Börjar bli lite väl dyrt, men samtidigt slipper man ha ytterligare en motor att underhålla och förvara. Med en liten båt kan man ha en åra! I min Soling hade jag inte någon motor alls, dog vinden fick jag paddla mig hem, kunde komma upp i två knop med åran.

 

Hej

blev lite fundersam om storleks aspekten , just Vegan är ju mindre än Omegan 

har mindre segelyta o lägre rigg, vikten skiljer med 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Comfort4:

Hej

blev lite fundersam om storleks aspekten , just Vegan är ju mindre än Omegan 

har mindre segelyta o lägre rigg, vikten skiljer med 

Sant, jag redigerade mitt inlägg efter att jag såg att han önskade en båt i 30'-klassen. 

Upplever dock Vegan som klumpigare än Omegan trots den något högre vikten.

 

Hade det inte varit för TS önskan om en större båt så står jag fast vid mitt hävdande att man ska försöka hitta en så lätt båt som möjligt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-07 vid 17:08 skrev Dava:

Sant, jag redigerade mitt inlägg efter att jag såg att han önskade en båt i 30'-klassen. 

Upplever dock Vegan som klumpigare än Omegan trots den något högre vikten.

 

Hade det inte varit för TS önskan om en större båt så står jag fast vid mitt hävdande att man ska försöka hitta en så lätt båt som möjligt :)

Ja , omegan är väldigt lättseglad , håller emot bra med tack vare blykölen, sen ganska hög rigg för storleken. En trevlig segelbåt, tycker även om cumulusen , sen är ju favoriten kanske maxi fenix

alla dessa är nog större än Vegan , men troligen känns de mer lättseglade, o mer lätthanterliga.Har tyvärr aldrig provat nån Vega , men lillasystern viggen testade jag för många år sen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-08 vid 17:34 skrev Comfort4:

Ja , omegan är väldigt lättseglad , håller emot bra med tack vare blykölen, sen ganska hög rigg för storleken. En trevlig segelbåt, tycker även om cumulusen , sen är ju favoriten kanske maxi fenix

alla dessa är nog större än Vegan , men troligen känns de mer lättseglade, o mer lätthanterliga.Har tyvärr aldrig provat nån Vega , men lillasystern viggen testade jaetg för många år sen

jag skulle inte kalla Omega 28 för en bra nybörjarbåt. Den är väldigt lätthanterlig tills det börjar blåsa! Då kommer utmaningen!

Jag kom direkt från en IF till Omega 28 och hade hjärtatt i halsgropen fler än en gång första sommaren.

Jag läre mig ganska snart två saker.

1. Jag lärde mig att reva storseglet. Båten går pissdåligt och blir osannolikt svårhanterad med för mycket storsegel i hårdare vindar. Typ 4/5-riggad med högt och smalt segelplan.

2. Jag lärde mig att segla upprätt. IF:en var i princip okänslig för krängning och kunde segla högt och fort med vatten på skarndäck. Omegan tappar både höjd och fart och fär sjuk avdrift om den kränger mer än 25⁰.

En perfekt nybörjarbåt är trygg och förlåtande men ändå hyfsat lätt att få fart på så att det blir roligt att segla. Jag säger  typ.... IF, H-båt, Senorita Helmsman m fl. Relativt tunga, smala och därför lättdrivna båtar med partialrigg utan backstag.

Är man inte oäven mot mastheadriggade båtar (stora försegel som är lite mer tungjobbade men med härligt driv i) så tycker jag att en Accent eller Maxi 77 är ett bättre val än en Vega. Roligare att segla. Lättare att få fart på.

Vegan funkar nog bra. Är trygg och rejäl på en långsegling där man väljer rutt efter vädersystemen men hemmavid kan man räkna med en hel del kryss.

Det är inte så inspirerande att starta motorn så snart vinden blåser mot.

Det skiljer ganska lite i tid mot att stånka på i motvind för motor om man har en bra kryssbåt med bra "bett" och hyfsade segel. Kul är det också. Fartkänslan i en hård kryss med en välbalanserad båt är störtskön!

I en lökig kryssbåt med urblåsta segel är det däremot en pina.

 

https://sittbrunnen.se/bloggar/janken-seglar/1945-nisses-batval

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Janken:

Omegan tappar både höjd och fart och fär sjuk avdrift om den kränger mer än 25⁰.

Vem vill segla med krängning mer är 25 grader..? Då har jag revat för länge sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar med hög rigg och mycket segel får ofta kritik för att de lutar förskräckligt mycket vid hårdare vind. Då anses båtar med låg rigg tryggare och trevligare.

Jag håller på båtarna med hög rigg. Vid svaga vindar så har de betydligt högre fart än lågriggade med mindre segelyta. Vid hårdare vind ska/måste de revas för att vara trevliga att segla med. Att segla med för mycket segelyta i hårdare vindar blir bara jobbigt och går inte fortare.

Den viktiga punkten vid val av båttyp handlar mer om ifall den aktuella båten har en enkel metod för att reva storseglet samt för mastheadriggade båtar om det finns fockar i olika storlekar för att kunna anpassa segelytan till rådande vindstyrka.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-10 vid 17:44 skrev Peter_K:

Vem vill segla med krängning mer är 25 grader..? Då har jag revat för länge sedan. 

Jepp!

IF:en revade man av komfortskäl. För att det blev så obekvämt. Framförallt med den sittbrunnen.

Det är den enda skarpa kritik jag har mot IF-båten.

Hur man än försöker så går det verkligen inte att sitta bekvämt i den. Jag brukade hamna på luckan till aktersuven som var den enda bekväma platsen. Annars är IF en helt fantastisk segelbåt utan egentliga brister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-10 vid 17:12 skrev Janken:

jag skulle inte kalla Omega 28 för en bra nybörjarbåt. Den är väldigt lätthanterlig tills det börjar blåsa! Då kommer utmaningen!

Jag kom direkt från en IF till Omega 28 och hade hjärtatt i halsgropen fler än en gång första sommaren.

Jag läre mig ganska snart två saker.

1. Jag lärde mig att reva storseglet. Båten går pissdåligt och blir osannolikt svårhanterad med för mycket storsegel i hårdare vindar. Typ 4/5-riggad med högt och smalt segelplan.

2. Jag lärde mig att segla upprätt. IF:en var i princip okänslig för krängning och kunde segla högt och fort med vatten på skarndäck. Omegan tappar både höjd och fart och fär sjuk avdrift om den kränger mer än 25⁰.

En perfekt nybörjarbåt är trygg och förlåtande men ändå hyfsat lätt att få fart på så att det blir roligt att segla. Jag säger  typ.... IF, H-båt, Senorita Helmsman m fl. Relativt tunga, smala och därför lättdrivna båtar med partialrigg utan backstag.

Är man inte oäven mot mastheadriggade båtar (stora försegel som är lite mer tungjobbade men med härligt driv i) så tycker jag att en Accent eller Maxi 77 är ett bättre val än en Vega. Roligare att segla. Lättare att få fart på.

Vegan funkar nog bra. Är trygg och rejäl på en långsegling där man väljer rutt efter vädersystemen men hemmavid kan man räkna med en hel del kryss.

Det är inte så inspirerande att starta motorn så snart vinden blåser mot.

Det skiljer ganska lite i tid mot att stånka på i motvind för motor om man har en bra kryssbåt med bra "bett" och hyfsade segel. Kul är det också. Fartkänslan i en hård kryss med en välbalanserad båt är störtskön!

I en lökig kryssbåt med urblåsta segel är det däremot en pina.

 

https://sittbrunnen.se/bloggar/janken-seglar/1945-nisses-batval

 

 

 

 

 

 

Hej

vi seglade våran i 6 år , första året med dåliga segel, när vi sen bytte dem så blev båten väldigt trevlig 

att man måste reva i tid är ju inget direkt dåligt , gäller de flesta båtar med lite större segel plan kontra vikt. Hade överhuvud taget inte samma upplevelse som dig. Vi var högt o lågt med den båten längs västkusten

innan den seglade vi två år med en Accent, trevlig båt det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-12 vid 18:40 skrev Comfort4:

Hej

vi seglade våran i 6 år , första året med dåliga segel, när vi sen bytte dem så blev båten väldigt trevlig 

att man måste reva i tid är ju inget direkt dåligt , gäller de flesta båtar med lite större segel plan kontra vikt. Hade överhuvud taget inte samma upplevelse som dig. Vi var högt o lågt med den båten längs västkusten

innan den seglade vi två år med en Accent, trevlig båt det med.

Nu var ju frågan om Omega 28 är en bra nybörjarbåt eller inte.

Jag hade seglat i 40 år innan jag köpte min Omega så jag hanterar den, gillar den och har ingen tanke på att göra mig av med den. Men nybörjarbåt? Njaä! Det skulle jag inte kalla den. Överriggad (det var därför jag valde den)  känslig på rodret (uppskattas av en erfaren seglare) kräver passning på hårda undanvindar och väldigt känslig för segelsättning om man vill att den ska segla väl. Och det gör den verkligen om man har rätt segelsättning. Jag har kryssat (NÄSTAN) jämt med en Lady Helmsman i 17 m/s på 110% fock och två rev utomskärs. Så nog går den bra i hårdvind.

Min bestämda uppfattning är att en bra nybörjarbåt ska segla väl men vara mer förlåtande för misstag än en Omega 28.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input.

Har till slut landat med en Dufour 36 Classic i Grekland, känns bra!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev wvansl:

Tack för all input.

Har till slut landat med en Dufour 36 Classic i Grekland, känns bra!

Det var rätt långt från de ursprungliga planerna o idéerna. Både storleks- och prismässigt.

Men grattis till att ha blivit båtägare å bonus för att du återkopplade med hur valet blev.

 

2023-01-12 vid 12:46 skrev wvansl:

Hej!
Vi har en plan för att köpa vår första segelbåten under sommaren av 2023.

- - 

..innan vi bestämmer oss att köpa en stor båt (för att leva på) har vi tänkt att börja med en mindre båt (30ft eller mindre) för att få mer erfarenhet .

 

Vi lever idag på heltid i en husbil i Europa och varje sommar kommer vi till Sverige. Då har vi tänkt att använda båten så mycket vi kan under sommaren och sen lägga den i vinterförvaring för nästa år. Sen efter några år är vi mer säkert på vad vi vill och har vi byggt upp erfarenhet.

- - -

Vi har tänkt att köpa en billigt båt (vi kan överleva på en mindre båt och det är mest för att få erfarenhet). Budget mellan 50.000-150.000.

 

Vad ska man tänka på? Finns inte så många båt idag på blocket, kanske pga det är vintern nu? Är det svårt att köpa en båt under (sen)sommar? Eller är det bättre i vår? Är det svårt att hitta en båtplats (i hela södra Sverige från Stockholm till Strömstad) för +/- 10.000kr/år?

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...