Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
F-E

Startsnöre sitter fast, kan ej lägga i back

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha, 8 hk, 2-takt utombordare från 1986 och kan inte starta motorn då jag bara får ut startsnöret ca 1 dm. Jag kan heller inte lägga i backen (kan alltså pendla mellan neutral och framåt).

Jag har testat att spraya universalolja på motorn och har även testat att snurra propellern för att se om detta kunde lösa växelproblemet. 

Motorn var inne på underhållservice hos fackman i somras och jag har använt motorn en gång efter service utan anmärkning. 

Väldigt tacksam för hjälp!

Mvh

F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på detta men skulle i ditt ställe skruva ur tändstiften och sedan prova att rotera svänghjulet ett halvt varv för att sedan testa växelanordningen och start igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag bytte startsnöre för något år sedan på en johnson 4-takt (samma som suzuki) med gott resultat. Det är pilligt och mycket svordomar men det går bra. Jag hittade inte precis den video jag använde men denna här verkar ta upp samma saker och tips.

Jag skulle rekommendera att kolla på videon och därefter kika var snöret kan han fastnat, eventuelt byta om det är slitet. Var försiktig med fjädern bara så tror jag du lyckas galant.

Trevlig kväll

Johan

Moory

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för svar, ska testa om något av förslagen hjälper (motor finns i stugan och ska inte dit på några veckor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...