W25 4 Postad 10 Januari , 2023 Vad tror ni - kan en crescent 495 ht (325 kg) med två vuxna á 70 kg göra hygglig fart med 20 hk? Med trimplan borde väl båten iaf halvplana och göra nästan 15 knop? Borde i så fall bli hyggligt bränslesnålt trots att halvplaning såklart inte är optimalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad 10 Januari , 2023 Klubben har en Yamaha 2takt 20hk och liknande båt. Den planar helt med 1*85kg och tål även en 65 kg person längst fram - och planar. Vuxna 70kg? 2*70kg ska kunna plana, beroende på motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 10 Januari , 2023 Sonen hade en Uttern 435 med 20hk 2-takt. Visserligen en något mindre båt, men planade helt och gjorde över 20 knop med oss två i. (Båten du beskriver är dock inte något man "halvplanar" vettigt med, och att köra "plöjningsfart" är aldrig ekonomiskt - oavsett båttyp. Skillnaden är att en "halvplanare" med sin konstruktion ligger mer plant i vattnet även i dessa farter och sätter sig inte lika mycket på rumpan i detta oekonomiska mellanregister. Men kommer du upp i 15 knop med den båten du beskriver borde båten nog snarast plana). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 10 Januari , 2023 Tack för kanonbra svar. Ni har båda erfarenhet från 2-taktare skriver ni, men vad tror ni att skillnaden blir med en 20 hk 4-takt? Tanken är att hitta ett billigt sätt att ta sig runt i skärgården med, så en modern bränslesnål motor lockar… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 10 Januari , 2023 (redigerade) 58 minuter sedan skrev W25: Tack för kanonbra svar. Ni har båda erfarenhet från 2-taktare skriver ni, men vad tror ni att skillnaden blir med en 20 hk 4-takt? Tanken är att hitta ett billigt sätt att ta sig runt i skärgården med, så en modern bränslesnål motor lockar… Satsa på en 5-8 hk 4-takt och nöj dig med 6-8 knop. Det är inte mycket mindre än det jag tror du får med 20hk men betydligt billigare. Alternativet är att hänga på en 25:a eller vad (högre) som båten är typad för. Vet att den båten funkar ok med en 2-takt 25hk och en person, men 20 och två, det vete f_n. Redigerad 10 Januari , 2023 av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 209 Postad 11 Januari , 2023 20hk är för lite för den båten. Det kan mycket väl vara så att du får upp den i plan om du fördelar vikten rätt. Men en 2t som får gå på full gas tar mycket bränsle. Den kommer att gå mycket billigare med 40-50hk. En undermotoriserad båt är inte trevlig att köra. Det kan räcka med lite motvind eller motsjö så sjunker du ner under planing. Både för upplevelsen och bränsleförbrukningen så är det absolut värt att satsa lite mer pengar på en starkare motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 11 Januari , 2023 Enligt denna sida https://www.sokbat.se/modell/crescent/495 är rekommenderad motor 30-55. Oftast är det bäst att gå på den högre motorstyrkan men man får tänka på att dessa äldre båtar är anpassade för 2-taktare som är lättare än moderna 4-taktare så det gäller att vikten fungerar också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 27 Januari , 2023 Kan bara hålla med tidigare. Det är mer eller mindre hopplöst att försöka köra en båt maximalt med minimal motor. Välj vad du vill ha, njutning i lägre fart, eller snabbt till kobben. Själv skulle jag vilja ha både en öppen snipa på 7m för njutningen, och eventuella alkoholdrabbade middagar, och en snabbare för de dagar man vill fixa frisyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser