Boasten 3 Postad 8 Januari , 2023 Tjena. nån som med säkerhet kan säga om denna motor är luft eller vattenkyld? jag själv hittar inget vattenintag som man lätt ser på lite nyare motorer… heller inget som tydligt visar att den kyls av luft.,, det är en gammal raritet 😀 men någon klok människa hoppas jag finns där ute. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 8 Januari , 2023 Oj... Jag tänkte svara att det finns väl ingen sån sak som en luftkyld utombordare, men satte lite i halsen. Som du skriver, vilken raritet! Någon aning om hur gammal den är? Frän motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 8 Januari , 2023 Ta loss startsnöret med hållare, är det kylflänsar på svänghjulet ,borde den vara luftkyld.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 8 Januari , 2023 En gammal Crescent Marin eller NV (Nymans Verkstäder som tillverkaren hette från början) Marin. På den tiden hade dom flesta om inte alla små motorer luftkylda, gissar på 4hk. Har haft en sådan, fungerade utmärkt. Avsaknad av vattenintag & motorblocket visar på detta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 Januari , 2023 (redigerade) Att motorn är inkapslad skvallrar ju om att den sannolikt är luftkyld. Kanske är röret man ser på den fjärde bilden antingen ett intag eller ett utblås för luften. Det förekommer väl än idag att vissa småmotorer är luftkylda, vill minnas att Honda har/hade en luftkyld tvåhästare. Eller som vi säger, vi som äger antika Volkwagnar, ”alla motorer är luftkylda, men på de flesta går man en teknisk omväg via en radiator, någon pump och vatten med glykol i”…. Vilket inte riktigt stämmer på vattenkylda båtmotorer, men nästan. Redigerad 8 Januari , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 Januari , 2023 6 timmar sedan skrev Boasten: Tjena. nån som med säkerhet kan säga om denna motor är luft eller vattenkyld? jag själv hittar inget vattenintag som man lätt ser på lite nyare motorer… heller inget som tydligt visar att den kyls av luft.,, det är en gammal raritet 😀 men någon klok människa hoppas jag finns där ute. Mvh Björn Luftkyld haft ett par sådana i ungdomen, Minns jag brände mig rejält på avgasröret på underarmen i 10 års åldern, har fortfarande ett minne från det. Stoppade armen i mälarens rena vatten för det gjorde så ohemult ont, efter ett par dygn var det början till blodförgiftning åt penicillin i 2 veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 139 Postad 9 Januari , 2023 Japp - den är luftkyld. Underbart enkel motor, jag har haft 2 stycken i min ungdom (Cresent). De problem jag fick lösa med dom var: 1. Dragsnöret och dess fjäder. 2. Magneten till tändningen blev svag. Jag har fortfarande en, men med Vovlo Penta plastkåpa (dock sprucken). Den använder vi på hamnen flytande plattform. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 9 Januari , 2023 Det hängde en sådan på min fars eka i mitten av 60-talet. Den var vit o blå och det stod Monark på den. Den hade även lös extratank och en bränslepump på motorn (jag tror det var en membranpump som drevs av undertrycket i vevhuset). Men det var samma fyrahästarsmotor som din Cresent. Hålet ovanför propellern är avgasutsläppet. Det vita röret mellan motor o rorkult saknar en gummianslutning (Stor diameter för att kränga på röret - en krök bakåt - avslutning med en smalare hårdplastrördel ). Det är en ljuddämpare för insuget så utan gummiavslutningen blir det nog onödigt bullrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser