Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
stranden720

Kylvattenintag slang

Rekommendera Poster

Hej, vad kan detta vara på kylslangen före vattenpumpen? Kan inte se något där på sprängskissen. Kan det vara en  backventil?

20221231_112915.jpg

20221231_112909.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft ur den blanka/vita trådbygeln.

Dela på svarta kopplingen.

Berätta vad du ser.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev stranden720:

Hej, vad kan detta vara på kylslangen före vattenpumpen? Kan inte se något där på sprängskissen. Kan det vara en  backventil?

20221231_112915.jpg

20221231_112909.jpg

Gissar på en reduceringskoppling för två olika slangdiametrar. 
På min Volvo Penta MD21A med Volvo Penta MS3 backslag så går kylning ut från backslag till in i oljekylare på motor, men det är två olika anslutningsdiametrar för den slangen. Därför har jag en reduceringskoppling mitt på och således två olika slangdiametrar. Tänker det kanske är samma i ditt fall. Eventuellt är det kanske någon delbar koppling och bygeln är låsning. Men bara en gissning.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är en guldkornsseparator som utvinner guld ur uppvirvlat bottensediment.

Du kanske har en förmögenhet vilande där.🤑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F ö samma koppling som till många bilkylare.

T ex Golf V.

Bara att snäppa / dra bygeln rakt mot dig i bilden.

Brukar bända lite försiktigt med en större skruvmejsel.

Bygelns båda ben ska röra sig lika mycket samtidigt.

Du behöver inte lossa bygeln helt, bara ändra läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Kanske är en guldkornsseparator som utvinner guld ur uppvirvlat bottensediment.

Du kanske har en förmögenhet vilande där.🤑

Ja det skulle ju vara det allra bästa 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att bygeln låser ordentligt när du sätter ihop tillbaks...

Ligger förmodligen också en

o-ring inne i kopplingen.

 

Annars lär du fylla båten med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är endast en snabbkoppling, vete tusan varför, kanske har något med vinterkonservering att göra.

Sätter nog en T-koppling istället med ventil så jag kan koppla på glykol vid vinterkonservering

Kylvattnet går ju in i drevet och vidare till kylningen på motornidag  via sjövattenpumpen då bravo 3 inte har någon impeller .

Drevet kräver väl ingen kylning om man kör igång motorn på land?

Jag antar att det sitter en kylslang från drevet  in i skölden och vidare till pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...