Triobatar 49 Postad 30 December , 2022 Har en fundering som jag haft några år och nu tänker höra vad ni tror om? efter att läst div inlägg om vatten i tanken/dieseln. När vi köpte vår båt var det en del vatten i avskiljarfiltret, sög då hela tanken tom från påfyllningen och bytte alla slangar och filter samt har bara kört "riktig" diesel sedan dess. Ett år senare var det liten slatt i filtret igen, kondens eller att jag inte riktigt fick tömt tanken tänkte jag då, tömde och bytte filtret. Två säsonger senare fick jag och barnen tvärstopp och det visade sig då att det satt igen avstängningsventilen mot tanken med en blobba. Enda lösningen då eftersom det var tvärstopp i olämpligt läge var att blåsa in blobban i tanken igen, byta filter och köra vidare. Ventilen som sattes igen var av typen man skruvar och jag har även på tidigare båt fått en sådan igensatt, bytte till en fullflödes kulventil i båda fallen. Vid bytet av ventil sög jag sista slatten ur tanken med ventilen bortskruvad, det är då bara ett litet trekantigt utrymme kvar i botten att suga och tanken blev 100% tom.Fick ut en kaffekopp eller så med mest vatten och lite goja.Tanklocket är tätt! Något som jag noterat vid varje tankning är att det är kondens på metallocket vid däckspåfyllningen, alltså även sommartid.När vi i somras körde upp i götaälv och tillbaks var det mer vatten att tömma ur vattenavskiljaren än vanligt efter resan,klart som från en hälsokälla. Nu till min tanke, kan det vara så att returen med diesel från motorn är så varm att den skapar kondens i tanken? Rostfri tank och Yanmar 3GM30. Hälsningar Trio Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 993 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 18:47 skrev Triobatar: Har en fundering som jag haft några år och nu tänker höra vad ni tror om? efter att läst div inlägg om vatten i tanken/dieseln. När vi köpte vår båt var det en del vatten i avskiljarfiltret, sög då hela tanken tom från påfyllningen och bytte alla slangar och filter samt har bara kört "riktig" diesel sedan dess. Ett år senare var det liten slatt i filtret igen, kondens eller att jag inte riktigt fick tömt tanken tänkte jag då, tömde och bytte filtret. Två säsonger senare fick jag och barnen tvärstopp och det visade sig då att det satt igen avstängningsventilen mot tanken med en blobba. Enda lösningen då eftersom det var tvärstopp i olämpligt läge var att blåsa in blobban i tanken igen, byta filter och köra vidare. Ventilen som sattes igen var av typen man skruvar och jag har även på tidigare båt fått en sådan igensatt, bytte till en fullflödes kulventil i båda fallen. Vid bytet av ventil sög jag sista slatten ur tanken med ventilen bortskruvad, det är då bara ett litet trekantigt utrymme kvar i botten att suga och tanken blev 100% tom.Fick ut en kaffekopp eller så med mest vatten och lite goja.Tanklocket är tätt! Något som jag noterat vid varje tankning är att det är kondens på metallocket vid däckspåfyllningen, alltså även sommartid.När vi i somras körde upp i götaälv och tillbaks var det mer vatten att tömma ur vattenavskiljaren än vanligt efter resan,klart som från en hälsokälla. Nu till min tanke, kan det vara så att returen med diesel från motorn är så varm att den skapar kondens i tanken? Rostfri tank och Yanmar 3GM30. Hälsningar Trio Ibland kan tankens avluftning ställa till bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 848 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 18:47 skrev Triobatar: har bara kört "riktig" diesel sedan dess Vad är riktig diesel för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 572 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 18:47 skrev Triobatar: När vi i somras körde upp i götaälv och tillbaks var det mer vatten att tömma ur vattenavskiljaren än vanligt efter resan,klart som från en hälsokälla. Så ska det ju inte vara. Gissar att du har en läcka in i tanken från regnvatten eller sjövatten. Svårt att hitta men väl värt besväret skulle jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 19:50 skrev patrikflink: Vad är riktig diesel för dig? MK1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 21:20 skrev ChristerN: Så ska det ju inte vara. Gissar att du har en läcka in i tanken från regnvatten eller sjövatten. Svårt att hitta men väl värt besväret skulle jag säga. Ja alltså det är inga mängder, vi pratar inte om liter utan snarare deciliter eller mindre och det är därför jag gissar kondens. Dock var det tydligt mer efter älvturen mot att vi normalt mest seglar.Och att det blir tydligt kondenspåslag i tanklocket.Segelbåt, inplastad rostfri tank under stuvfack i sittbrunn. En påfyllning 2tum med däcksförskruvning och färsk o-ring. 1st avluftning på sargen till sittbrunnen, kan eller kommer iaf aldrig under vatten vid segling . Alla övriga anslutningar i tankarmaturen i stuvfack. Möjliga övriga orsaker till sommarens vatten, kondens från vinterförvaring, vatten i diesel vid tankning i V-Borg eller som nämnt kondens pga varmt bränsle mot kall luft i rostfri tank. En del installationer har väl returen draget till avskiljaren istället för tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 19:48 skrev Rascal: Ibland kan tankens avluftning ställa till bekymmer. På vilket vis? Kan den ev vara värd att byta till säkrare variant? Den är av klassisk rund utanpåliggande variant med två lufthål nedåt som finns i de flesta tillbehörs affärer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 595 Postad 30 December , 2022 Jag har hört att vanligaste orsakerna till vatten i tanken är: 1. Otätt lock närman har däcksförskruvning (dålig O-ring). 2. Att dirseln man tankar innehåller vatten, dvs dåliga tankar hos macken. Alternativ 1 har du uteslutit. Om alternativ 2 är ett reellt problem eller bara myt vet jag däremot inte. Själv har jag lyckligtvis klarat mig från sådana problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 993 Postad 30 December , 2022 2022-12-30 vid 21:51 skrev Triobatar: På vilket vis? Kan den ev vara värd att byta till säkrare variant? Den är av klassisk rund utanpåliggande variant med två lufthål nedåt som finns i de flesta tillbehörs affärer. Dom kan sitta illa till och ta in skvättvatten vid viss sjögång, speciellt om det finmaskiga nätet är dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 520 Postad 31 December , 2022 2022-12-30 vid 21:51 skrev Triobatar: På vilket vis? Kan den ev vara värd att byta till säkrare variant? Den är av klassisk rund utanpåliggande variant med två lufthål nedåt som finns i de flesta tillbehörs affärer. Jag hade problem med vatten i bränsletanken när nuvarande båt var ny för mig. Det visade sig att slangen till avluftningen saknade svanhals, så ibland när jag tvättade båten kom det vatten in genom avluftningen. Tog ett tag att identifiera det problemet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 31 December , 2022 (redigerade) 2022-12-31 vid 07:01 skrev excel319: Jag hade problem med vatten i bränsletanken när nuvarande båt var ny för mig. Det visade sig att slangen till avluftningen saknade svanhals, så ibland när jag tvättade båten kom det vatten in genom avluftningen. Tog ett tag att identifiera det problemet. Ja jädrar, Jobbade i natt och satt och kikade lite på olika varianter på avluftningar och kom också fram till att det nog kan vara ett felmontage. Hittade dock ingenstans bild på korrekt montage. Om jag kommer ihåg rätt är det en 90 graders anslutning men den är iaf. vänd nedåt med slangen rätt på. Får kolla på detta vid nästa båtmek. Jag gillar att "vattna" båten i tid och otid så man blir inte förvånad men har väl tänkt att en sådan avluftning borde vara "tät" för vattenintrång vid lätt spolning ovanifrån utan svanhals. Tack Redigerad 31 December , 2022 av Triobatar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad 2 Januari , 2023 2022-12-30 vid 21:48 skrev Triobatar: 1st avluftning på sargen till sittbrunnen, kan eller kommer iaf aldrig under vatten vid segling . Alla övriga anslutningar i tankarmaturen i stuvfack. Möjliga övriga orsaker till sommarens vatten, kondens från vinterförvaring, vatten i diesel vid tankning i V-Borg eller som nämnt kondens pga varmt bränsle mot kall luft i rostfri tank. En del installationer har väl returen draget till avskiljaren istället för tanken? Vatten bildas inte i tanken, det kommer dit på något vis. Avluftningen är en trolig väg. Läckande tanklock är också en trolig väg. Kondens vid vinterförvaring är mycket osannolikt, ger väldigt lite vaten.. Finns en tråd om det som jag inte hittar nu. Kondens under sommaren är inte heller sannolik. Vatten i dieseln vid tankning är inte helt ovanligt. Det finns trattar som ser till att vattnet inte följer med ner i tanken. Varmt bränsle mot kall luft kan inte ge kondens. Returen bör gå till tanken. Orsaken är att returen är varm så återför man den till filtret blir kylningen av dieselpumpen för dålig. Detta gäller inte alla motorer, men det är en onödig ombyggnad när du nu har en korrekt installation. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 18 Augusti , 2023 Tänkte följa upp med resultatet! Inte många som bemödar sig med det…. Tankavluftningen satt med en 90 graders böj rakt ner mot tanken utan svanhals. Eftersom den är monterad nära däck gick det inte bara att böja till slang som svanhals. Hittade heller ingen lämplig ny att köpa. Tog bef. avluftning och kapade bort 90 gradersböjen. Svetsade sedan på ett rör som bockades uppåt så mycket utrymmet hade plats för uppåt för att få fall. Drog sedan ny slang i en svanhals upp till högsta punkten och sedan ned till tanken. Har kört med detta sedan i våras. Igår inspekterades filtret med spänning…. bara kristallklar diesel i filtret!!! Äntligen rätt, skam den som ger sig! Tack för hjälpen ni som svarade. Hälsningar Trio 10 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad 19 Augusti , 2023 2023-08-18 vid 04:17 skrev Triobatar: Tack för hjälpen ni som svarade. Tack för återkoppling. Det är alltid nyttigt och även roligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser