Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Boasten

Ingen gnista på Yamaha 2 hk

Rekommendera Poster

Tjena.

har en gammal Yamaha 2hk utombordare från troligtvis 80-talet…

Jag har kört fast när det gäller tändningen/gnistan.

tändspolen är kontrollerad så den vet jag är 100%.

 

detta är vad jag upplever:

när jag testar med externt 12-volts batteri och ger ström direkt på kopplingen där kablarn möts så får jag jättefin gnista.

 

jag monterar tillbaka svänghjulet och snurrar  runt svänghjulet med hjälp av skruvdragare… då finns det ingen gnista.

 

se gärna bilder.

det sitter magneter i svänghjulet, kan dessa ge upp för att skapa gnista eller hur fungerar dessa?

 

jag har justerat brytarspetsarna på alla tänkbara sätt utan framgång.

 

tacksam för hjälp.

 

mvh: Björn 

7DAB7540-DDAC-482B-B7AC-743890122338.jpeg

AE0EAE35-C3D0-43A2-918F-267D3E731129.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp fler bilder

image.jpg

image.jpg

Redigerad av Boasten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Boasten:

Lägger upp fler bilder

image.jpg

image.jpg

Har du koll på att det inte är "stoppknappen" som spökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Rascal:

Har du koll på att det inte är "stoppknappen" som spökar?

Om den spökar borde jag väl inte få gnista när jag lägger på ström från externt batteri?

hur fungerar stoppknappen och hur kollar jag den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boasten:

Om den spökar borde jag väl inte få gnista när jag lägger på ström från externt batteri?

hur fungerar stoppknappen och hur kollar jag den?

Knapparna finns både öppnande och slutande. Koppla loss och Ohm-mät om det blir någon skillnad när du trycker respektive inte.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen strömförsörjs genom att de roterande magneterna inducerat ström i spolen under det att brytarspetsen (BS) är sluten. När BS öppnar frigörs gnistan. Att mata spolen med 12 V som du gjort funkar tydligen, men jag hade inte varit förvånad om den brunnit upp. Dödaren brukar sluta ledningen mellan BS och spole till jord.

Kondensatorn är kopplad parallellt med BS. Det kan vara denna som är problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

Tändningen strömförsörjs genom att de roterande magneterna inducerat ström i spolen under det att brytarspetsen (BS) är sluten. När BS öppnar frigörs gnistan. Att mata spolen med 12 V som du gjort funkar tydligen, men jag hade inte varit förvånad om den brunnit upp. Dödaren brukar sluta ledningen mellan BS och spole till jord.

Kondensatorn är kopplad parallellt med BS. Det kan vara denna som är problemet.

Tack för info.

du menar att kondensatorn kan vara defekt trots att jag får gnista av extern 12-volt. Trodde det var kondensatorn man ”laddar” upp för att ge gnista ut till tändstiftet.., 

kan det vara fel på magneterna som inte skapar ström till brytarna?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla kondensatorer kan fungera som en kortslutning, det vanligaste är väl iofs att dom "spökar" när dom blir varma.

Stoppknapp är redan diskuterat, kan det även finnas en "död mans grepp"? men det är ju vanligare på större motorer.

Stoppknappar och dödmansgreppet brukar kortsluta tändspolen på små motorer, på de större kan funktionen vara annorlunda, en bortkopplande funktion istället.

Jodå, svänghjulets magneter kan försvagas med åren, jag har ingen bra idé om hur man testar det men du kan ju alltid prova och se om magneterna attraherar något metallföremål, det skall ju kännas att föremålet fastna rätt så ordentligt.

Och spolen under svänghjulet hade du ohm-mätt?

 

Dessa kondensatorer har så liten kapacitans att dom inte kan ladda upp någonting egentligen, deras uppgift är att ta hand om oönskade induktanser (=pulser) som annars skulle skapa en gnistbildning och förstöra brytarspetsarnas kontaktpunkter.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Gamla kondensatorer kan fungera som en kortslutning, det vanligaste är väl iofs att dom "spökar" när dom blir varma.

Stoppknapp är redan diskuterat, kan det även finnas en "död mans grepp"? men det är ju vanligare på större motorer.

Stoppknappar och dödmansgreppet brukar kortsluta tändspolen på små motorer, på de större kan funktionen vara annorlunda, en bortkopplande funktion istället.

Jodå, svänghjulets magneter kan försvagas med åren, jag har ingen bra idé om hur man testar det men du kan ju alltid prova och se om magneterna attraherar något metallföremål, det skall ju kännas att föremålet fastna rätt så ordentligt.

Och spolen under svänghjulet hade du ohm-mätt?

Tack för info.

ska kolla under dagen.

magneterna tycker jag känns bra, föremål fastnar ordentligt.

jag är ingen expert på ohm-mätning... du menar spolen som sitter i svänghjulet tillsammans med magneterna, hur ohm-möter jag denna? Vart ska jag lägga an röd och svart kabel från multimetern?

 

tack för all hjälp.

det uppskattas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boasten:

Tack för info.

ska kolla under dagen.

magneterna tycker jag känns bra, föremål fastnar ordentligt.

jag är ingen expert på ohm-mätning... du menar spolen som sitter i svänghjulet tillsammans med magneterna, hur ohm-möter jag denna? Vart ska jag lägga an röd och svart kabel från multimetern?

 

tack för all hjälp.

det uppskattas 

Ohm-mätning tror jag att jag känner till...

 

Koppla loss spolen, det är ju två kablar, eller en kabel och "jord" dvs minus i godset.

Ställ in multimetern på motståndsmätning, det brukar vara ett omegatecken. Mät mellan de båda kablarna, eller då mellan den ensamma kabeln och spolens gods, det brukar ju finnas några skruvhål att fästa krokodilkämman på testsladden i. 

Spolarna brukar vara lågohmomiga, dvs har ett lågt motståndsvärde.

Om du får ett siffervärde i displayen, "typ" runt 10 ohm eller mindre är nog spolen ok (omkring 3 ohm brukar det vara på tändspolar till bilar), om nu du istället får något annat tecken, ett sträck eller någon symbol är det ett avbrott i kretsen, antingen dålig kontakt eller ett avbrott i spolen. Om instrumentet visar 0 ohm är det antingen en kortslutning i spolen, eller så har du  kanske fel mätområde inställt på instrumentet.

Men om du nu säger att du kan starta motorn genom att koppla 12V till spolen via brytarspetsarna så talar det emot att spolen skulle vara trasig, om du nu inte bränt av någon lindning genom tilltaget att koppla på 12V.... så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också googla på "felsökning tändspole" det blir många träffar som handlar om tändspolar och kondensatorer på mopeder och andra jordbruksredskap, men principen är densamma på utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ohm-mätning tror jag att jag känner till...

 

Koppla loss spolen, det är ju två kablar, eller en kabel och "jord" dvs minus i godset.

Ställ in multimetern på motståndsmätning, det brukar vara ett omegatecken. Mät mellan de båda kablarna, eller då mellan den ensamma kabeln och spolens gods, det brukar ju finnas några skruvhål att fästa krokodilkämman på testsladden i. 

Spolarna brukar vara lågohmomiga, dvs har ett lågt motståndsvärde.

Om du får ett siffervärde i displayen, "typ" runt 10 ohm eller mindre är nog spolen ok (omkring 3 ohm brukar det vara på tändspolar till bilar), om nu du istället får något annat tecken, ett sträck eller någon symbol är det ett avbrott i kretsen, antingen dålig kontakt eller ett avbrott i spolen. Om instrumentet visar 0 ohm är det antingen en kortslutning i spolen, eller så har du  kanske fel mätområde inställt på instrumentet.

Men om du nu säger att du kan starta motorn genom att koppla 12V till spolen via brytarspetsarna så talar det emot att spolen skulle vara trasig, om du nu inte bränt av någon lindning genom tilltaget att koppla på 12V.... så... 

Tändspolen är testad och fungerar som den ska, jag tror vi menade olika saker... jag pratar om de saker som sitter i svänghjulet (se bild) det är två magneter och en typ av spole... magneterna fungerar och föremål fastnar ordentligt. Det är den ”spolen” som jag inte förstår hur den fungerar och om den går att testa?

vad/hur skapas gnistan?

jag tycker att det är märkligt att jag får fin gnista på tändstiftet när jag lägger på 12-volt men när jag monterar tillbaka svänghjulet och försöker dra igång motorn så finns det ingen gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts är det spolen som ger högspänning och därmed gnistan. Till skillnad från en kondensator - som vill hålla spänningen uppe - så försöker en spole hålla strömmen uppe. Den ström som byggts upp när kretsen varit sluten via brytarspetsarna.

När dessa öppnar, bryts strömmen i spolen och spänningen ökar då för att försöka bibehålla strömmen. Teoretiskt ökar den till oändligheten, men när den blir ett par kV sker överslag i luftgapet på tändstiftet - gnistan.

 

För att inte vara beroende av batteri/12V sitter magneterna som tillsammans med rotation och kärnan i spolen fungerar som en generator.

Kondensatorn fungerar som gnistsläckare för att förlänga livet på brytarspetsarnas kontaktytor (som @Georg_Ohm redan nämnt).

 

Att lägga på 12V direkt på spolen är inte att rekommendera. I alla fall inte längre än en mycket kort stund. Dels för att energin kan bli alldeles för hög, dels för att den sannolikt inte är gjord för så hög spänning.

 

Lite info allmän info om "magnettändning" som du kanske kan plocka något från:

https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120328/hur-fungerar-en-magnettandning/

https://dms-cf-07.dimu.org/image/04TzY6AEvC?dimension=1200x1200

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med, tror jag...I den roterande "grejen" det jag kallar för svänghjul finns ju inga spolar, det är ju iallafall två magneter man kan se, vad den tredje grejen är som har ett litet annorlunda är väl en balanserande motvikt(?)... På din översta bild ser man ju den delen under svänghjulet som är rörligt monterad i motorn, här finns tändspole, brytarspetsar och kondingen. Klicka på länken.

Ovanpå alltihopa finns ju då startapparaten, som är ointressant i detta hänseendet.

Den runda plattan under svänghjulet med tändspole etc på brukar vara förbunden med en länkarm till förgasarens spjäll, för att kompensera förtändningen vid olika varvtal. hela denna kan ju då vrids X antal grader åt båda hållen. Om dess lägen inte överensstämmer med den positionen denna skall ha vid start blir det fel, gnista vid fel tillfälle.

 

(Sedan brukar ju sådana här motorer vara högst individuella då det gäller hur man chokar innan och under start, men det är en annan grej)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den runda plattan under svänghjulet med tändspole etc på brukar vara förbunden med en länkarm till förgasarens spjäll, för att kompensera förtändningen vid olika varvtal. hela denna kan ju då vrids X antal grader åt båda hållen.

På denna motor är vad jag kan se tändsystemet skruvat direkt i motorblocket, så den enda möjliga justeringen är avståndet i BS. 

Här lite mer info om vad man kan tänka på kring tändpunkten för dessa enkla tändsystem.

https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20181221/problem-med-att-stalla-in-abriss-pa-tandsystem/

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

tack för all hjälp.

 

nu har det hänt en del även om jag inte är i mål än…

jag kontrollerade dödarknappen, kopplade ur den, la den mot jord etc. Med extern 12 volt fick jag i alla lägen gnista… 

kopplade tillbaka allting och BOOM!, så hade jag gnista även när jag drog igång motorn… woohoo, yes tänkte jag.

trots gnista, bränsle och bra komp (se bild) så startar inte fanskapet.

 

jag är ingen expert men heller inte född igår. Det är en enkel 2-takts motor… gnista, bränsle och komp så ska motorn starta.

 

missar jag nåt?

tändstiftet blir vad jag tycker perfekt vått vid startförsök så jag tycker bränsle kommer fram.

har också provat att spruta in startgas direkt i förgasaren.

 

Hjälp 😕

2620D0EB-7225-41FF-B1B3-200C5E1F17FB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnistan måste ju komma i rätt ögonblick också.

Inte återmonterat något 180° fel eller så ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Gnistan måste ju komma i rätt ögonblick också.

Inte återmonterat något 180° fel eller så ?

 

16 minuter sedan skrev IngemarE:

Gnistan måste ju komma i rätt ögonblick också.

Inte återmonterat något 180° fel eller så ?

Inte vad jag vet, vad skulle det kunna vara?

tändspolen sitter rätt, ingenting annat har jag skruvat av.

kilen sitter där den ska så svänghjulet sitter rätt.

tändplattan sitter fast direkt i motorplattan så den sitter där den ska.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/31/2022 at 6:36 PM, Boasten said:

 

Inte vad jag vet, vad skulle det kunna vara?

tändspolen sitter rätt, ingenting annat har jag skruvat av.

kilen sitter där den ska så svänghjulet sitter rätt.

tändplattan sitter fast direkt i motorplattan så den sitter där den ska.

 

 

På min motorcykel hade jag en gång ett fel med ett tändstift.När man testade det uttaget från motorn fick man gnista men när man satte det tillbaka startade inte motorn.Jag satte in ett nytt tändstift och ... motorn startade.Verkligt svåra fel.

MarinoMan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MarinoMan:

På min motorcykel hade jag en gång ett fel med ett tändstift.När man testade det uttaget från motorn fick man gnista men när man satte det tillbaka startade inte motorn.Jag satte in ett nytt tändstift och ... motorn startade.Verkligt svåra fel.

MarinoMan

Tjena.

 

tack för tipset.

jag har provat nytt tändstift utan framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ställ in halv gas, ingen choke. Ta bort tändstiftet och spruta in lite bensin i hålet. Tillbaka med tändstiftet och dra i snöret. Det kan behövas ett 10-tal ryck. Om motorn tänder och går om än en kort stund ligger felet på bränslesidan.

 

Om detta inte funkar bör tändläget kontrolleras 

 

2. Ordna fram ett skjutmått eller bättre en mikrometer för tändinställning.

Ta bort tändstiftet. Kolla genom hålen i svänghjulet. Vrid svänghjulet sakta i den normala rotationsriktningen tills brytarspetsen (BP) just öppnar. I detta läge skall kolven befinna sig vid eller straxt efter övre dödläget (kolven ca 0-2 mm under ÖD). Detta kontrollerar du genom att mäta genom tändstifthålet.

 

Bäst är om du kan komma åt att mäta elektriskt när BP öppnar annars måste du lita till synen. Du kommer behöva vrida svänghjulet lite fram och tillbaka för att hitta tändpunkten. Viktigt att du vridit i den normala rotationsriktningen innan du mäter kolvens läge.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan skall du ju också kontrollera att bensinen har fri väg från tanken till förgasaren.

Det finns en bränslepump mellan tank och förgasare, dessa har en sil som kan vara igensatt av en massa skräp eller avlagringar. Likaså kan det bli stopp i bensinkranen, men det är nog vanligare att dessa kranar läcker. Bränsleslangar torkar ut och får sprickor, så kolla att det kommer fram bensin, om du nu inte redan gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan motor. För tre år sedan hade den samma symtom. Jag minskade då gnistgapet på tändstiftet lite, och sedan dess går har den gått bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...