jollas 12 Postad 23 December , 2022 (redigerade) Hejsan! Jag har ett litet vinterprojekt... Ska försöka mig på att en gång för alla att få ordning på min drevlyft. Har både en motor och en lyft extra liggandes som jag hoppas kunna fixa under vintern så att jag sen ska kunna byta ut till våren. Började med motorn och plockade isär för att kunna få den så bra som möjligt....det kanske var lite oaktsamt... Hittade en film på nätet som förklarade och visade steg för steg hur man gjorde...såg lätt ut...när jag återmonterat allt så ville inte motorn snurra och där är jag nu. Går i funderingar kring om jag ska köpa nya kol eller ny motor. Det ena fästet till kolen gick sönder och kostar betydligt mindre än en ny motor. Inga jättesummor men det är en fjärdedel av priset. Funderar på om man kan mäta sig fram på något vis om motorns övriga delar är ok med en multimeter? Redigerad 23 December , 2022 av jollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas113 6 Postad 19 Januari , 2023 Det är ju en enkel DC motor. Nya kol och rensa gapen på rotorn. Kolla att lindningen är hel, med Ohm mätaren. Om lindningen är skadad och läcker till rotorn kan vara svårt att mäta med multimeter, man behöver en megger Det ger en hög spänning och är det dåligt isolerar slår det över, med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 19 Januari , 2023 Tackar! Ska kolla om någon elektriker har någon megger som kan hjälpa mig mäta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser