Skppi 0 Postad 21 December , 2022 Motorn på min Dominant 95 börjar kanske bli trött och dessutom var jag väl generös med start pilot. Fick en tokig tanke att byta motorn mot en ny. Finns det små dieslar som skulle gå att montera på en S-drev 110S i Dominant? Utrymmet nätt och jämnt räcker för den nuvarande motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 21 December , 2022 Absolut, här är ett exempel. http://www.nordic-gensets-motors.se/ny-motor-med-adaptersats-for-befintligt-drev/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 22 December , 2022 Tack för tipset. Precis vad jag är ute efter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 22 December , 2022 Jag bytte mot en Beta 10. http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 22 December , 2022 Tror det finns flera varianter med andra motorer, du får kolla runt och se vilken som passar dig bäst avseende storlek och pris. Jag tror det är klokt att byta på din båt, en MD5 känns lite klen till den storleken på båt. Räkna också med ett propellerbyte vid motorbytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 22 December , 2022 2 timmar sedan skrev Peter_K: Tror det finns flera varianter med andra motorer, du får kolla runt och se vilken som passar dig bäst avseende storlek och pris. Kolla även vilka motorer som passar bäst rent praktiskt när det gäller åtkomst och service. Bästa tillfället att se alla motorer på en gång är på båtmässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 22 December , 2022 Det står i "Guidelines" att MD5A har drev med utväxling 2,15: 1. Det stämmer inte. Alla MD5A som jag kommit i kontakt med har haft 1.66:1. Om du har det måste du ställa ner effekten på en modern högvarvig motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 22 December , 2022 Just åtkomsten i Dominanten retar. Motorn är avsedd för öppna fiskebåtar från början, verkar som om. Och dessutom är "maskinrummet" i min båt otroligt snålt tilltaget. Finns det någon som bytt motor just på en Dominant 95 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 22 December , 2022 18 minuter sedan skrev Rollen: Det står i "Guidelines" att MD5A har drev med utväxling 2,15: 1. Det stämmer inte. Alla MD5A som jag kommit i kontakt med har haft 1.66:1. Om du har det måste du ställa ner effekten på en modern högvarvig motor. Hur kollar man vilken utväxling som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 22 December , 2022 Volvo Pentas 110S drev tillverkades med två olika utväxlingar. Från början var det 1:1,66 och senare 1:2,15. Det förekommer något rykte om att fom. PZ nr 1116831 ändrades utväxlingen till 1:2,15, men det verkar inte stämma. Bäst är att kolla just ditt drev genom att vrida motorns svänghjul 10 var och räkna hur många varv propellern snurrar. Får du 6 propellervarv så har du utväxling 1:1,66 och får du ca. 4,5 propellervarv så har du 1:2,15 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 22 December , 2022 (redigerade) 25 minuter sedan skrev Skppi: Just åtkomsten i Dominanten retar. Motorn är avsedd för öppna fiskebåtar från början, verkar som om. Och dessutom är "maskinrummet" i min båt otroligt snålt tilltaget. Finns det någon som bytt motor just på en Dominant 95 Här kan du se hur en Beta 14 skulle kunna passa i ditt motorrum. http://www.nordic-gensets-motors.se/motorbyte-volvo-penta-md5b/ Beta, och nästan alla andra också, kan hjälpa till med vissa modifieringar så att åtkomsten blir bättre genom att tex. flytta placeringen för oljefiltret. Det kostar lite, men det kan det vara värt om det är trångt. Bästa tipset är ändå att hitta en motor som blir så åtkomlig som möjligt i just ditt motorrum utan modifieringar och det gör du som sagt bäst på båtmässan. Redigerad 22 December , 2022 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 22 December , 2022 Här har du en läng tråd som beskriver vårt motorbyte i en Comfort 32 från graven till vaggan kan man väl säga. Inte samma båt och inte samma motorstorlek, men samma tänk och samma tips bör du kunna ha glädje av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 22 December , 2022 Kompisen har en encylindrig Yanmar, som verkar vara vettig ur åtkomlighets synpunkt. Vet inte om den är modifierad just för en segelbåt. Det är inte så långt till båtmässan. Bra tillfälle att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 22 December , 2022 Du verkar ha nästan gott om plats jämfört med Dominanten. Jag ska kolla hur ditt byte gick till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 December , 2022 Jag skulle vilja ställa frågan, hur mycket kör du med motor? Långa överfarter eller bara in/ut ur hamnen? Du kanske skulle fundera över en elkonvertering istället? Kostnadsmässigt bör det ligga på samma ungefär som att byta dieselgrunkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 23 December , 2022 Eldrift har jag funderat som alternativ och den kan fortfarande bli aktuell utifall motorbytet med en ny diesel verkar bli svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 December , 2022 8 minuter sedan skrev Skppi: Eldrift har jag funderat som alternativ och den kan fortfarande bli aktuell utifall motorbytet med en ny diesel verkar bli svårt. Då har du en länk här till Fd, Oz Eco Marine. https://www.gsmelectric.com/att-byta-till-eldrift/#hur-gar-det-till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 23 December , 2022 3 timmar sedan skrev Skppi: Eldrift har jag funderat som alternativ och den kan fortfarande bli aktuell utifall motorbytet med en ny diesel verkar bli svårt. Tror inte elkonvertering är lättare. Vill du ha det enkelt på riktigt köper du en renoverad MD5, eller fixar den du har. De är rätt robusta, lättmeckade och är den inte sjövattenkyld så rosten håller sig borta brukar de funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 24 December , 2022 17 timmar sedan skrev Peter_K: Tror inte elkonvertering är lättare. Vill du ha det enkelt på riktigt köper du en renoverad MD5, eller fixar den du har. De är rätt robusta, lättmeckade och är den inte sjövattenkyld så rosten håller sig borta brukar de funka bra. Har faktiskt renoveringen som alternativ! Kanske det vettigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 24 December , 2022 Frågetecken är just rosten eftersom maskinen är sjövatten kyld. Å andra sida så har den länge gått i Mälarens söta vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 25 December , 2022 Kanske den galnaste idén är att byta gamla dieseln mot en lika gammal 2-takts Vire, med en ny cylinder och kolvringar. Mot Vire talar givetvis bensindriften. Och jag har ingen aning om hur gamla tvåtaktaren skulle kunna passa på en VP s drive. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 25 December , 2022 1 timme sedan skrev Skppi: Och jag har ingen aning om hur gamla tvåtaktaren skulle kunna passa på en VP s drive. Inte alls, är jag rädd. Vire funkar mig veterligen bara med rak axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 25 December , 2022 1 timme sedan skrev Peter_K: Inte alls, är jag rädd. Vire funkar mig veterligen bara med rak axel. Precis vad jag. var rädd för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser