Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Skppi

VP MD 5 motorbyte

Rekommendera Poster

Motorn på min Dominant 95 börjar kanske bli trött och dessutom var jag väl generös med start pilot.

Fick en tokig tanke att byta motorn mot en ny.

Finns det små dieslar som skulle gå att montera på en S-drev 110S i Dominant? Utrymmet nätt och jämnt räcker för den nuvarande motorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte mot en Beta 10.

http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det finns flera varianter med andra motorer, du får kolla runt och se vilken som passar dig bäst avseende storlek och pris. Jag tror det är klokt att byta på din båt, en MD5 känns lite klen till den storleken på båt. Räkna också med ett propellerbyte vid motorbytet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Tror det finns flera varianter med andra motorer, du får kolla runt och se vilken som passar dig bäst avseende storlek och pris.

Kolla även vilka motorer som passar bäst rent praktiskt när det gäller åtkomst och service.

Bästa tillfället att se alla motorer på en gång är på båtmässan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står i "Guidelines" att MD5A har drev med utväxling 2,15: 1. Det stämmer inte. Alla MD5A som jag kommit i kontakt med har haft 1.66:1. Om du har det måste du ställa ner effekten på en modern högvarvig motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just åtkomsten i Dominanten retar. Motorn är avsedd för öppna fiskebåtar från början, verkar som om. Och dessutom är "maskinrummet" i min båt otroligt snålt tilltaget.

Finns det någon som bytt motor just på en Dominant 95

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Rollen:

Det står i "Guidelines" att MD5A har drev med utväxling 2,15: 1. Det stämmer inte. Alla MD5A som jag kommit i kontakt med har haft 1.66:1. Om du har det måste du ställa ner effekten på en modern högvarvig motor.

Hur kollar man vilken utväxling som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Pentas 110S drev tillverkades med två olika utväxlingar.

Från början var det 1:1,66 och senare 1:2,15.

Det förekommer något rykte om att fom. PZ nr 1116831 ändrades utväxlingen till 1:2,15, men det verkar inte stämma.

Bäst är att kolla just ditt drev genom att vrida motorns svänghjul 10 var och räkna hur många varv propellern snurrar. Får du 6 propellervarv så har du utväxling 1:1,66 och får du ca. 4,5 propellervarv så har du 1:2,15

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Skppi:

Just åtkomsten i Dominanten retar. Motorn är avsedd för öppna fiskebåtar från början, verkar som om. Och dessutom är "maskinrummet" i min båt otroligt snålt tilltaget.

Finns det någon som bytt motor just på en Dominant 95

Här kan du se hur en Beta 14 skulle kunna passa i ditt motorrum.

http://www.nordic-gensets-motors.se/motorbyte-volvo-penta-md5b/

Beta, och nästan alla andra också, kan hjälpa till med vissa modifieringar så att åtkomsten blir bättre genom att tex. flytta placeringen för oljefiltret. Det kostar lite, men det kan det vara värt om det är trångt.

Bästa tipset är ändå att hitta en motor som blir så åtkomlig som möjligt i just ditt motorrum utan modifieringar och det gör du som sagt bäst på båtmässan.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du en läng tråd som beskriver vårt motorbyte i en Comfort 32 från graven till vaggan kan man väl säga. Inte samma båt och inte samma motorstorlek, men samma tänk och samma tips bör du kunna ha glädje av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompisen har en encylindrig Yanmar, som verkar vara vettig ur åtkomlighets synpunkt. Vet inte om den är modifierad just för en segelbåt.

Det är inte så långt till båtmässan. Bra tillfälle att kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ha nästan gott om plats jämfört med Dominanten. Jag ska kolla hur ditt byte gick till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja ställa frågan, hur mycket kör du med motor? Långa överfarter eller bara in/ut ur hamnen?
Du kanske skulle fundera över en elkonvertering istället? Kostnadsmässigt bör det ligga på samma ungefär som att byta dieselgrunkan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eldrift har jag funderat som alternativ och den kan fortfarande bli aktuell utifall motorbytet med en ny diesel verkar bli svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Skppi:

Eldrift har jag funderat som alternativ och den kan fortfarande bli aktuell utifall motorbytet med en ny diesel verkar bli svårt.

Tror inte elkonvertering är lättare. 
Vill du ha det enkelt på riktigt köper du en renoverad MD5, eller fixar den du har. De är rätt robusta, lättmeckade och är den inte sjövattenkyld så rosten håller sig borta brukar de funka bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Tror inte elkonvertering är lättare. 
Vill du ha det enkelt på riktigt köper du en renoverad MD5, eller fixar den du har. De är rätt robusta, lättmeckade och är den inte sjövattenkyld så rosten håller sig borta brukar de funka bra. 

Har faktiskt renoveringen som alternativ! Kanske det vettigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågetecken är just rosten eftersom maskinen är sjövatten kyld. Å andra sida så har den länge gått i Mälarens söta vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske den galnaste idén är att byta gamla dieseln mot en lika gammal 2-takts Vire, med en ny cylinder och kolvringar. Mot Vire talar givetvis bensindriften. Och jag har ingen aning om hur gamla tvåtaktaren skulle kunna passa på en VP s drive.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Skppi:

Och jag har ingen aning om hur gamla tvåtaktaren skulle kunna passa på en VP s drive.

Inte alls, är jag rädd. 
Vire funkar mig veterligen bara med rak axel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Inte alls, är jag rädd. 
Vire funkar mig veterligen bara med rak axel. 

Precis vad jag. var rädd för!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...