Nalle 1 Postad 17 December , 2022 Jag köpte en varvräknare som inte är inkopplad ännu. När jag titta på kopplingsschemat har jag en fråga: Jag kan välja mellan rött eller gult ljus. Så jag väljer nr 5, gult ljus. Skall pluskabeln och nr 5 kopplas samman via tändningslåset? Vad är vitsen med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 17 December , 2022 Ja, du kan väl koppla via säkring till batteriets pluspol i stället, så lyser det typ 24 timmar / dag, så länge batteriet varar i stället. . 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 December , 2022 3 timmar sedan skrev Nalle: Jag köpte en varvräknare som inte är inkopplad ännu. När jag titta på kopplingsschemat har jag en fråga: Jag kan välja mellan rött eller gult ljus. Så jag väljer nr 5, gult ljus. Skall pluskabeln och nr 5 kopplas samman via tändningslåset? Vad är vitsen med det? Nej, 5 skall kopplas till tändningslåsets utgång för 12V. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 17 December , 2022 42 minuter sedan skrev Kane: Nej, 5 skall kopplas till tändningslåsets utgång för 12V. Eller till den brytare som manövrerar belysningen i eventuellt annan instrumentering, om man vill ha gemensam tändning av alla mätare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 December , 2022 14 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Eller till den brytare som manövrerar belysningen i eventuellt annan instrumentering, om man vill ha gemensam tändning av alla mätare. Så SKALL det kopplas! Jag har ”stulit” ström till belysning till nya instrument från instrumentbelysningen till instrumenten i motorns originalpanel, det är nog det enklaste sättet att koppla in belysning till nya instrument. Om du kopplar in både den röda och gula belysningen får du ett orange ljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 18 December , 2022 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Så SKALL det kopplas! Jag har ”stulit” ström till belysning till nya instrument från instrumentbelysningen till instrumenten i motorns originalpanel, det är nog det enklaste sättet att koppla in belysning till nya instrument. Om du kopplar in både den röda och gula belysningen får du ett orange ljus. Fusk, det alternativet var inte med i frågeställningen...😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 December , 2022 1 timme sedan skrev Kane: Fusk, det alternativet var inte med i frågeställningen...😀 Nej, det framgår emellanåt att de som skrivit eller översätt diverse bruksanvisningar inte alltid vet vad de gör. Av någon anledning brukar det även stå i dessa inkopplingsanvisningar att man inte skall koppla in röd och gul belysning samtidigt.. jag kan ju inte se att det skulle vara något tekniskt eller elektriskt fel i det... men det kanske det är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle 1 Postad 25 December , 2022 TACK för att ni engagerat er i min fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser