namdo 3 Postad 15 December , 2022 (redigerade) Hej, Julle i furu togs upp i höstas och fick både torka ut och vinterkonserveras. Tyvärr så har det visat sig att vatten tränger igenom i aktern, så trots att vi haft kapell över ruffen så har regn och snösmältning gradvis infiltrerat ner i båten och gjort träet fuktigt igen. Detta upptäcktes idag i form av en ca 5 cm tjock isbeläggning inne i båten längs med kölen. Min fråga är ifall det finns skäl till oro över bordens eller kölens skick nästa säsong? Är det i sådana fall något som bör gå att laga eller finns det en risk att den är så pass förstörd att man lika gärna kan köpa ny båt? Tack på förhand Redigerad 15 December , 2022 av namdo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 15 December , 2022 Furu är inte så känsligt för frostsprängningar, men har du bara täckt en träbåt med ett kapell över ruffen har du missförstått något. Vanligtvis täcker man HELA båten med en luftig presenning, gärna i form av ett hus eller en A-ställning, och tar hem kapellet så du får luftcirkulation. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
namdo 3 Postad 15 December , 2022 Okej, då låter det som att ev. skador skulle vara ganska begränsade? Det läskigaste tänker jag vore om den genomfuktiga kölen skulle kunna ha fått sprickor, det kanske är svårare att åtgärda än att byta delar av bordläggningen. Tack också för upplysningen om vinterförvaring, att skaffa en A-ställning har varit något vi diskuterat men nu blir det definitivt till att omgående ordna detta. Tills vidare har fören och aktern täckts med presenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 170 Postad 15 December , 2022 (redigerade) Jag håller just nu på och byter köl i en klinkbyggd träbåt åt en kund och kan intyga att det är genomförbart om båten annars är någotsånär frisk. Att byta några bord eller nedre delen av gaveln går också bra. Furu är inte speciellt frostkänsligt så om båten är väl impregnerad och du har haft litet tur kan du ha klarat dig med blotta förskräckelsen. PeterK har helt rätt. En träbåt skall vara helt täckt och ha god luftcirkulation. Det bästa som man kan göra enkelt på låg budget är att sätta upp A-stöd och kroppås och täcka med begagnad korrugerad plåt från någon rivning som man spikar eller skruvar fast i kroppåsen och i en planka som man har lagt på suden. Redigerad 15 December , 2022 av heimlaga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
namdo 3 Postad 16 December , 2022 Det låter betryggande, den är väl impregnerad. Ifall vi haft lite otur dock, hur skulle ev. mindre frostsprängning detekteras? Små läckande sprickor som enkelt kan tätas med Ettan? Eller utveckling av röta över tid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 16 December , 2022 Just nu skrev namdo: Det låter betryggande, den är väl impregnerad. Ifall vi haft lite otur dock, hur skulle ev. mindre frostsprängning detekteras? Små läckande sprickor som enkelt kan tätas med Ettan? Eller utveckling av röta över tid? Frostsprängning skulle jag säga påminner om röta. Träet förlorar struktur, det är sönderfruset. Eller så trycks borden ut och det uppstår glipor. Oavsett; täck ordentligt så snart som möjligt och ta bort vatten så snart isen smälter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
namdo 3 Postad 16 December , 2022 Tack, skall hålla koll efter detta. Båten är kravellbyggd, ifall det har någon betydelse i sammanhanget. Borde åtminstone vara tydligt om något bord sticker ut lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser