Georg_Ohm 4 831 Postad 15 December , 2022 Jag har en Techimpex seafarer som i stort fungerar bra, men den elektriska/elektroniska tändningen funkar inte. den är i princip uppbyggd runt ett AA-batteri i hållare, en svart låda samt pizeoelektriska (tror jag) element som ger en gnista. Först var det struligt, fick gnista ibland, bytte batteri, något bättre, sedan inte alls, gjorde ren alla kontaktpunkter inklusive batteri och hållare, men ingen effekt. En komplett tändning kostar knappt niohundra kronor, det är det ju värt att satsa på då själva spisen kostar drygt fyratusen. Men jag tänker att man kanske kan reparera den befintliga tändningsanordningen? någon som gett sig på en sådan eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 15 December , 2022 Fick problem med min tändning till spisen i våras eftersom jag glömt ta ur batteriet under vintern. Gjorde rent fjädrar mm inne i batterihållaren (Eno - liknar din men inte identisk) och den funkade nästan hela sommaren. Sen var den död - utan återvändo. Köpte en ny batterihållare och nu funkar den perfekt igen - fast nu har jag tagit ur batteriet... . Batterihållaren kostade en dryg hundring på Erlandsons. Gissar att en sån batterihållare skulle funka till din spis också - om det nu är det som är problemet. Har du testat att mata med 1,5V? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 15 December , 2022 Tillägg. I min spis sitter batteriet separat från tryck-knappen. https://www.hjertmans.se/Media/Articles/4837/4837_Gasolspis_Open_Sea.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 15 December , 2022 Inte helt olik denna tändaren till min Webergrill eller denna fast den till grillen, den ena med batteri och den ena utan fast de verkar billigare än den till din spis? Det kanske finns fler grill-varianter att välja på som passar bättre också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 December , 2022 Ett tips, varför göra det enkla svårt?😉 https://www.biltema.se/hem/inredning/lyktor/uppladdningsbar-tandare-rak-2000042490 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 15 December , 2022 Du kan göra det enkla ännu enklare. En vanlig gaständare fungerar lika bra även när dess gas tagit slut. Det finns ju annan gas som den kan tända! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 15 December , 2022 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: - - - Men jag tänker att man kanske kan reparera den befintliga tändningsanordningen? någon som gett sig på en sådan eller liknande? Detta är en killgissning.... Kolla om det sitter någon kondensator inne i tändningsanordningen. Kondensatorer som tröttnar är ett ganska vanligt fel i el/elektronikprylar. Om det sitter en kondensator där så testa att byta. Det är nog inte så petimeternoga med exakta värden på utbytesenheten. Det finns ju inte så mycket där inne som kan ta skada. Å så inser jag att jag inte följer driftinstruktionen vad gäller min spis. Jag har bara haft ur batteriet när det behövt bytas. Jag förstår att du vill återställa funktionen. Det är väldigt praktiskt att inte behöva plocka fram tändare när spisen ska tändas, o krånglet med att tända ugnen.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 15 December , 2022 17 minuter sedan skrev Lintott: Jag har bara haft ur batteriet när det behövt bytas Mmm. Batteriet i min spis hade suttit i drygt 10 år så det var inte så konstigt att det började läcka. Vad hände med de där batterierna som iaf fanns på 80-talet som var läcksäkra? Kom ihåg att jag använde såna till mina kamera-grejer på den tiden. Sorry för OT! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 December , 2022 Tack för alla svar. Det är nu omkring 12 minusgrader så det känns inte så kul att skruva på motorn, så det får bli inomhusjobb på spisen. Jag har ju diverse tändare ombord, men är av den uppfattningen att om man har en pryl ombord vad det nu än är, så skall den fungera. Det är även väldigt praktiskt att kunna tända brännarna utan att ta fram en gaständare, även om det inte är så svårt det heller… jag lägger till en anekdot på slutet. Jag fick tipset från Navinordic som säljer denna spis, att jag skall testa att koppla bort kablarna till gniständarna, och testa att trycka på knappen, då skall det bli gnistor vid anslutningarna i boxen. Men batterihållaren är ändå klart misstänkt, pga dess montering samlas det fukt i den, och det har varit beläggningar på kontaktytorna, både vid plus i botten och minus uppe vid fjädern. Så jag följer också tipset att koppla 1,5 V direkt mot boxen, modulen. Jo i somras hade vi bara en fungerande gaständare, i den andra hade gasen tagit slut. Den enda fungerande gaständaren hade jag tagit med i land för att tända grillen med, jag kan väl säga som så att det grillade köttet var färdigt långt innan potatisen var kokt, och det var allmänt sura miner ombord då besättningens magar kurrade och blodsockret var lågt… Därför är det bra om spisens inbyggda tändare fungerar som den skall…. Jag återkommer när jag testat de olika förslagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 December , 2022 7 timmar sedan skrev ChristerN: Fick problem med min tändning till spisen i våras eftersom jag glömt ta ur batteriet under vintern. Gjorde rent fjädrar mm inne i batterihållaren (Eno - liknar din men inte identisk) och den funkade nästan hela sommaren. Sen var den död - utan återvändo. Köpte en ny batterihållare och nu funkar den perfekt igen - fast nu har jag tagit ur batteriet... . Batterihållaren kostade en dryg hundring på Erlandsons. Gissar att en sån batterihållare skulle funka till din spis också - om det nu är det som är problemet. Har du testat att mata med 1,5V? Det finns en batterihållare som reservdel till min spis också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 December , 2022 5 timmar sedan skrev pseudonym: Ett tips, varför göra det enkla svårt?😉 https://www.biltema.se/hem/inredning/lyktor/uppladdningsbar-tandare-rak-2000042490 Tja… men grejerna skall funka! Men nu innan jul så köpte jag en sådan här ”minisvets” på Biltema. Himla bra att tända brasan och diverse stearinljus med… Den tinade även upp låset på brevlådan. Det kan ju tänkas att en sådan kommer med ombord. Om inte annat för att krympa på krympslang med, eller försegla ändarna på syntetiskt tågvirke med. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 December , 2022 (redigerade) Så här ser det ut på undersidan, tändmodulen till vänster. Här är batterihållaren med knappen. Som jag förstår av era svar är funktionen densamma i olika spisar och grillar. Med ett nytt batteri, och litet joxande med fjädern och cylindern inne i hållaren, och efter att ha grejat litet med kabelskorna och dess anslutningar så funkar det. Jag fick mig en ordentlig kyss, kanske tusen volt? Men väldigt liten ström… Tändmodulen fungerar inte om man polvänder kablarna. Som man sade från Navinordic, syns det en gnista inne i ett litet ”fönster” i tändmodulen när det är som det skall vara, och man hör ju ett tydligt klickande ljud. Ginständarna funkar också. Men batterihållaren är inte tillförlitlig. Den röda plastpluppen man trycker på är trasig, och det är allmänt dålig kontakt, plattan som utgör pluspolen längst ned är rostig. Sedan känns den fet av stekos och rostskadad av fukt som trängt ned i den. Spisen är ju från 2001 eller därikring, så det är ju inte så konstigt. Men brännarna är helt ok, jag glaspulverblästrade den nedre delen av aluminiumgods där gasen blandas med syre inför förra säsongen och då blev det bättre med en jämnare låga runt om. Så då sparar jag omkring 700 kr på att inte behöva köpa hela kitet, bara batterihållaren, så kanske jag har råd med att ersätta ett värmeskadat vred till den ena brännaren. En ny gummilist mellan köket och bänkskivan, liksom en ny gasolslang blir det ju också. Men gasolslangen sitter illa till bakom köksinredningen, kökslådor och kylskåpet måste tas ut för att komma åt den. Redigerad 18 December , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 18 December , 2022 2022-12-15 vid 22:31 skrev Georg_Ohm: Tja… men grejerna skall funka! Men nu innan jul så köpte jag en sådan här ”minisvets” på Biltema. Himla bra att tända brasan och diverse stearinljus med… Den tinade även upp låset på brevlådan. Det kan ju tänkas att en sådan kommer med ombord. Om inte annat för att krympa på krympslang med, eller försegla ändarna på syntetiskt tågvirke med. Ja en sån har jag ombord sedan 2 år, använts mest till just krympslang under alla diverse elarbeten som gjorts. Inte så mycket svets, men ändå bra ha sak som kan rekommenderas🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 19 December , 2022 Den är bra även när man vill lyxa till det och låtsas flambera. Dock mindre bra om man då lyckas flambera båten... 😭 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 19 December , 2022 2022-12-18 vid 10:49 skrev Georg_Ohm: Så då sparar jag omkring 700 kr på att inte behöva köpa hela kitet, bara batterihållaren, så kanske jag har råd med att ersätta ett värmeskadat vred till den ena brännaren. En ny gummilist mellan köket och bänkskivan, liksom en ny gasolslang blir det ju också. Men gasolslangen sitter illa till bakom köksinredningen, kökslådor och kylskåpet måste tas ut för att komma åt den. Det är ju ett lysande sätt att finnansiera olika båtprylar, tänk dig att byta spis för att tändaren inte funkar och sedan köpa en ganska svindyr batterihållare för och då få 4 000:- kronor över för att köpa annat. Passa på att byta den dolda slangen mot ett kopparrör instoppat i en armerad pvc-slang där slangändarna räcker ordentligt ut ur det dolda utrymmet. Då slipper du att byta den delen av installationen vart femte år och om kopparröret skulle börja läcka så läcker inte gasen ut i ett dolt utrymme. Sedan är säkert din båt CE-märkt kom jag på och då får man kanske inte ändra gasolinstallationen. Jag skulle ändå göra så och även ändra i dokumentationen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 19 December , 2022 5 minuter sedan skrev Mackey: Det är ju ett lysande sätt att finnansiera olika båtprylar, tänk dig att byta spis för att tändaren inte funkar och sedan köpa en ganska svindyr batterihållare för och då få 4 000:- kronor över för att köpa annat. Passa på att byta den dolda slangen mot ett kopparrör instoppat i en armerad pvc-slang där slangändarna räcker ordentligt ut ur det dolda utrymmet. Då slipper du att byta den delen av installationen vart femte år och om kopparröret skulle börja läcka så läcker inte gasen ut i ett dolt utrymme. Sedan är säkert din båt CE-märkt kom jag på och då får man kanske inte ändra gasolinstallationen. Jag skulle ändå göra så och även ändra i dokumentationen. Jag har tänkt på det där kopparröret… men som sagt var med CE-märkningen… Gasolflaskorna står i en ventilerad sittbänk på akterdäck. Från regulatorn till kopparröret är det ca 40 cm slang. Sedan omkring 50 cm slang i andra ändan från röret till spisen. Ingen läckagevarnare och inten elektrisk avstängning, men det kanske det blir… nån gång. Och så fick jag ett mail, delarna är redan på väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 19 December , 2022 (redigerade) Vår spis gnistade på bra de första tre, fyra åren efter att vi köpt båten, men så plötsligt så funkade det inte. #@%&$☆⊙#@☆¿ Sedan förstod jag att det var något batteridrivet och efter bytet var allt frid och fröjd igen. Redigerad 19 December , 2022 av Mackey 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 19 December , 2022 11 minuter sedan skrev Mackey: Vår spis gnistade på bra de första tre, fyra åren efter att vi köpt båten, men så plötsligt så funkade det inte. #@%&$☆⊙#@☆¿ Sedan förstod jag att det var något batteridrivet och efter bytet var allt frid och fröjd igen. Egentligen samma sak, men jag listade ut redan första dagarna efter det vi hade köpt båten, att det satt ett batteri under den röda och mjuka knappen. Jag har ju svårt att låta bli att skruva på saker som uppenbarligen ser ut som man kan skruva bort med handkraft… Det fodrades ett nytt batteri ungefär varannat år, men så upptäckte jag att det inte hjälpte med nytt batteri, och att det var fuktigt inne i batterihållaren…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser