Peterandersson216 0 Postad 13 December , 2022 (redigerade) Vad för hyfsat modern båt rekommenderar ni för långsegling? Först över atlanten, sedan får vi se vad det blir. Hade tänkt runt 10-12m med 2-3 ruffar och dusch. Behöver inte vara någon kappseglare men inte för långsam heller. Behöver gå att segla ensam. Redigerad 13 December , 2022 av Peterandersson216 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 December , 2022 (redigerade) Du nämner ingen prisklass? Men rent spontant så skulle jag säga Vagabond 31, långkölad men inte långsam för det. Eller en Hallberg-Rassy 352. Den har akterruff med genomgång under däck. Najad 343 är oxå en fin båt. Tänk på säkerheten i första hand och farten i andra skulle jag råda. Helst inget frihängande roder då späckhuggarna utanför Portugal älskar att bita sönder dom. Redigerad 13 December , 2022 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 14 December , 2022 Den här verkar bra 🙂 https://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/hallberg-rassy-372 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 16 December , 2022 2022-12-14 vid 15:15 skrev Peter_K: Den här verkar bra 🙂 https://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/hallberg-rassy-372 Alltid trevligt med någon form av respons från trådställaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 17 December , 2022 Hej sweden yacht 34 eller 370 är fina o välbyggda vill man ha ännu nyare kan man ju kolla påJeanneau 349 eller 379, gick en 349 över Atlanten nyligen De flesta moderna båtar fixar den turen, men man går tilläggs utrusta lite Jambo sailing går med En Bavaria 35 mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northlander 4 Postad 25 Januari , 2023 2022-12-17 vid 08:45 skrev Comfort4: Hej sweden yacht 34 eller 370 är fina o välbyggda vill man ha ännu nyare kan man ju kolla påJeanneau 349 eller 379, gick en 349 över Atlanten nyligen De flesta moderna båtar fixar den turen, men man går tilläggs utrusta lite Jambo sailing går med En Bavaria 35 mvh Johan Fick inte Jambo mastbrott vid sitt senaste försök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ann09 2 Postad 26 Januari , 2023 2022-12-14 vid 16:15 skrev Peter_K: Den här verkar bra 🙂 https://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/hallberg-rassy-372 nyheteridag.se Inte ett dåligt alternativ. Företaget tar ansvar för byggandet av båtar. De är de mest bekväma och snabba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 26 Januari , 2023 2 minuter sedan skrev Ann09: Företaget tar ansvar för byggandet av båtar. Ehhh....??? Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje. Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare. Men å andra sidan skulle jag säga att HR är bland de bästa båtar som byggs och att alla kan göra misstag. Ett bra företag erkänner dock och rättar till sina brister. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 26 Januari , 2023 23 timmar sedan skrev Northlander: Fick inte Jambo mastbrott vid sitt senaste försök? Hej jo det stämmer, han har en ny mast nu. Tyvärr vet man inte varför den gick av, han fick dumpa resterna. Men han har seglat långt med den båten, så troligen någon utmattning i någon vital del. han satte även på dubbla förstag nu samt bättre kvalite på vanten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 26 Januari , 2023 11 timmar sedan skrev ChristerN: Ehhh....??? Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje. Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare. - - - Båten var en HR37 och hade ursprungligen tillverkningsnummer 168. Båten togs till slut tillbaka av HallbergRassy. Men det krävdes att det började skrivas om det på internationella chattforum för att HR skulle börja inse vilken badwill som började sprida sig bland presumtiva kunder nere på kontinenten. Med största sannolikhet snyggades båten nog till och såldes. De delamineringar som fanns var nog omöjliga (eller i alla fall oerhört svåra) att rätta till så skrovet blev hundraprocentigt bra. Den båten ska man nog akta sig för att köpa (sen kan ju HR ha bytt tillverkningsnummer på den för att göra den ospårbar...). Det tråkiga med hela historien var att makarna som köpt båten tänkt göra sitt livs långsegling med den och så slutade det i stället med långdragna juridiska processer. När allt var klart så orkade de inte starta om med en ny båt och tvingades lägga den drömmen åt sidan. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser