Frasse55 11 Postad 10 December , 2022 Tjena Jag tänkte kolla om det finns någon som har testat på att limmat faner i en vakuumpåse. Är det någon som har erfarenheter? Skall tydligen bli fantastiskt bra resultat utan tvingar och pressar. Tydligen så kan man skapa vacuum med tryckluft om man inte har en vacuumpump, det finns tydligen specialventiler. Har någon testat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 10 December , 2022 Tänkte göra någonting liknande under vintern. Har ingen erfarenhet av själva processen men har sett resultatet och det verkar nog vara oslagbart jämfört med andra metoder. Det går att använda tryckluft för att åstadkomma vacuum men det krävs stort flöde av luft för att ett venturi-system skall räcka till. Skulle nog rekommendera att skaffa en riktig vacuumpump ändå. De som kylmontörer använder är lämpliga och är inte omöjligt dyra heller: Ett riktigt budgetalternativ är att använda en gammal kylskåpskompresor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 11 December , 2022 (redigerade) Jag är rätt säker på att du har en vakuumpump hemma, eller så kan du fråga din fru, nämligen dammsugaren. Om du monterar en backentil mellan påsen och pumpen så behöver du inte ha pumpen igång hela tiden. Redigerad 11 December , 2022 av Raceboat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 11 December , 2022 Om du vill skapa vakuum med tryckluft använder du en tryckluftdriven vakuumpump, ejektorpump. En tillverkare av sådana är PIAB, det finns andra också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frasse55 11 Postad 11 December , 2022 Jag hittade en firma på nätet https://www.dockyardcomposites.com/product-category/vakuummaterial/ Jag skall beställa hem lite prylar och leka lite, jag får väl återkomma med resultatet. Man kan hitta små vacuumpumpar på ebay till acceptabelt pris. Med tanke på vad en 1m2 teak eller mahogny faner kostar så vill man ha ett perfekt resultat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser