SEVET 5 Postad 8 December , 2022 Hej behöver rensa lite i cylinderns kylkanaler. Nu är det frost ute så jag undrar om man kan blanda oxalsyra ihop med glykol o låta de stå några timmar? annars får jag vänta till det blir töväder. Vilket blandningsförhållande är i så fall lämpligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 8 December , 2022 Jag skulle inte blanda på något annat sätt än vad som föreskrivs - och det är inte med glykol. Sen behöver man ju spola ur och neutralisera oxalsyran efteråt och till det behöver du ju vatten ändå. Så, avvakta tills det blir tögrader! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 8 December , 2022 Som ChristerN skrev, kan bli hur spännande som helst 😊 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estrar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 9 December , 2022 4 timmar sedan skrev Peter_K: Som ChristerN skrev, kan bli hur spännande som helst 😊 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estrar Det var nog i stort det enda som jag fick med mig från kemin i högstadiet - väldigt spännande och överraskande att man på kemisk väg kunde få fram olika fruktlukter! Det är väl ungefär så man gör t ex läsk kan jag tänka - ”smakämnen” är ju en ofta angiven ingrediens… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEVET 5 Postad 9 December , 2022 Tack för svar. nu har jag fått hål på skiten så det droppar igenom glykol. Får fortsätta så länge det är någon minusgrad. Sen kör vi oxalsyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEVET 5 Postad 21 December , 2022 Nu har jag fått ut lite skit men inte några rostflagor ännu. Jobbar lite när det är töväder. Glykolblandningen får jobba så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 22 December , 2022 Även om det inte är rostflagor så ser det ut att i alla fall var mycket skit......och det är ju bra att få ut. Sen är fågan om man kan förvänta sig få ut rostflagor? Mycket i hinken ser ut att vara ganska stora partiklar, skulle inte bli förvånad om all den där skiten är magnetiskt, dvs rostpartiklar. Tror du är på rätt väg, det kommer bli full fräs i kylsystemet till våren när du är klar 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEVET 5 Postad 23 December , 2022 2022-12-22 vid 09:56 skrev Boanjohan: Även om det inte är rostflagor så ser det ut att i alla fall var mycket skit......och det är ju bra att få ut. Sen är fågan om man kan förvänta sig få ut rostflagor? Mycket i hinken ser ut att vara ganska stora partiklar, skulle inte bli förvånad om all den där skiten är magnetiskt, dvs rostpartiklar. Tror du är på rätt väg, det kommer bli full fräs i kylsystemet till våren när du är klar 🙂 En bra tanke angående magnetiska partiklar. Har nu provat med en magnet på en träpinne o fått ut en del metall. Fortsätter med magneten och glykolsköljning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 29 December , 2022 Intressant, jag hade själv tänkt göra detsamma nästa nån gång. Känner du till om alla hålen runt cylindern är för kylvatten eller är några för olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEVET 5 Postad 29 December , 2022 Hej hålen vänster sida nerifrån: pinnbult kylkanal pinnbult oljehål, pumpar olja när man drar i svänghjulet hålen höger sida nerifrån: pinnbult kyrkanal oljekanal, verkar gå ner i sumpen pinnbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 29 December , 2022 2 timmar sedan skrev SEVET: Hej hålen vänster sida nerifrån: pinnbult kylkanal pinnbult oljehål, pumpar olja när man drar i svänghjulet hålen höger sida nerifrån: pinnbult kyrkanal oljekanal, verkar gå ner i sumpen pinnbult Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEVET 5 Postad 30 December , 2022 Hej, MISSADE 1 HÅL PÅ VÄNSTER SIDA. OBS!!!! hålen vänster sida nerifrån: pinnbult kylkanal pinnbult kylkanal skymd av pappret. Glömde i inlägget. oljehål, pumpar olja när man drar i svänghjulet hålen höger sida nerifrån: pinnbult kyrkanal oljekanal, verkar gå ner i sumpen pinnbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser