Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Pontus_pf

Jag blev lurad på motorns årtal

Rekommendera Poster

Hejsan För lite drygt ett år sedan köpte jag en Ockelbo t-14 med en 60hk mariner på. I annonsen stog det att allt var i bra skick och att motorn var ifrån -88. Motorn stog på land, så den kördes bara på tomgång med en muff påkopplad. När båten senare skulle sjösättas gick den inte på tomgång eller på lågfart. Jag hade förhoppningar om att kunna fixa felet själv men det gick inte. Efter ett par månader upptäckte vi att motorn var ifrån -79, inte -88 som det stog i annonsen. Jag är inte hemma nu, men jag är rätt säker på att det står -88 på kvittot också. Nu i våras försökte jag igen att laga motorn, med hjälp av tips här på forumet. När inte detta heller fungerade lämnade jag in motorn på en verkstad (Ahls marin). Nu säger de att de ska testa en sak till sen är det inte så mycket mer de kan göra. Tomgången har de fixat, dock är lågfarten fortfarande dålig. Eftersom det är en sådan gammal motor är det inte alls säkert att det går att fixa säger de. Hur som helst, har jag någon chans att få pengarna tillbaka, eller kompensation för att de uppgett felaktigt årtal? Jag köpte den för 25000... Att jag inte hörde av mig direkt var för att jag inte trodde jag hade någon chans då jag köpt den i befintligt skick. Men en jurist som några bekanta till mig pratade med sa att jag kanske kunde ha en chans iaf då de ljugit om årtalet. Vad tror ni? Vad säger lagen? Eller kan han bara säga att han trodde att det faktiskt var en -88. eller har jag själv nån plikt att kolla upp om årtal osv stämmer innan jag köper motorn med båt? /Pontus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog rätt så kört. Är ju köparen som ska kolla sådana saker. Att bara lita till vad andra säger är vanskligt. Är mmassor med sådana blunder på alla annonssidor. Sitter för mig själv och skrattar åt deras årtals benämningar. Var idag hos just hederlige Bengt Ahl som jag känt en hel del år. Han gör nog vad han kan med din motor. Men man kan inte lägga ut hur mycket pengar som helst på en gammal och ofta sliten motor. Mitt tips är att du ska ligga och lura på en annan. Låt det ta tid. Om du kan lägga upp båten under tiden. Vara annars ett väldigt högt pris för din båt och motor. Dessa T-14 är gamla båtar som inte står högt i pris. Och det är inget att ha speciellt i havet. Är för låga och små för hög sjö. Kan du köra motorn hjälpligt så gör det. Men ha inga förhoppningar. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pontus

Tja när jag trodde att det var en -88 så tyckte jag priset var ok, den billigaste som gick hitta i det skicket som båten var i, och motorn verkade... Men så här i efterhand ångrar jag det såklart. Jag tänkte fråga en konsumentvägledare om saken, men det kanske inte ens är lönt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in köplagen. Förutsätter att det var från en privatperson. Var det från ett företag så gäller konsumentköplagen. Står det 88 på kvittot men motorn är från 79 så kan du få rätt att häva köpet. Kolla med konsumentrådgivare i din kommun eller ring sjöfatsverket. Du kan läsa om köplagen på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm Kolla också in forumet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=54729

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av erfarenhet vet jag att konsumentsekreteraren ofta vill se annonsen i fråga, vilket inte alltid är det första man tänker på, att spara när man köper något...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pontus

Nej jag har inte ringt han, är rätt övertygad om att han inte ger något tillbaka bara sådär. Tänker inte ringa förens jag vet vad reglerna säger, såhär ett år efter köpet... Annonsen har jag sparat, dock bara i textformat så det säger väl ingenting. Det var en annons på Blocket. Kan dock meddela att jag nu tittat på kvittot och där står inget årtal, bara motornummer :-( Alltså ganska kört va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer motornumret och årtalet inte finns med på kvittot så är det nog kört. Det går alltid starta en process, men jag tror inte du har något för det, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev också lurad på årsmodellen på motorn på min gamla båt... Säljaren sa att den var från 79 men med hjälp av motornummret såg jag att den var från 84. Jag höll tyst.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lättare att hävda sin rätt gentemot en näringsidkare. Om du köpte båten privat så gäller köplagen, och då är din undersökningsplikt större. Din enda chans är om säljaren uttalat att motorn är från -88. I annat fall är det nog rätt så kört. /Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, finns väldigt många annonser där årtalen är fel, både på båtarna och motorerna. Kolla upp numren innan köp! En kompis blev lurad på en gammal merc från -76, sades vara mitten 80-talet. Men motorn gick bra så det spelade mindre roll, faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sålde själv min gamla båt (på land) till en kille som inte ens bad om att få starta motorn. Jag sade att den gått alldeles utmärkt de senaste åren men att det förstås inte var någon garanti och att enligt konsumentköplagen skulle det bli hans problem om han inte kollade själv. Han replikerade att han ju litade på mig... Hoppas den fortfarande går bra.

Psykologin är väl att när man får syn på en båt som man tycker är fin vill man så gärna att den verkligen skall vara fin, hela vägen inifrån och ut. Årsmodell etc är säkert ok. Så då köper man grisen i säcken.

Veckan innan jag sålde min gamla gris i säcken hade jag köpt en nyare, mycket dyrare båt. På ungefär samma sätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte utan att man blir lite fundersam...

Givetvis ska man snacka med säljaren om man upptäcker att något är på tok. Givetvis finns det ett gäng skojare inom bil- och båtbranschen. Andra branscher också för den delen.

Går vi till det aktuella fallet är det väl tre saker som sätter käppar i hjulet vad gäller juridiska åtgärder:

a) kvittot utan årtal nämnt

B) att man börjat mecka med motorn

c) tiden - ett år.

Sedan är ju frågan vad man ska med juridiken till om det gäller mindre belopp. Bara ett småmål (upp till ett halvt basbelopp) kostar väl 500 spänn, det går åt en massa tid och sist men inte minst: Från det man stämmer tills rättegången kan man ju i princip inte använda grejerna. Ska man sedan anlita en jurist så drar det iväg rejält.

Alltså: Försök komma fram till en deal - hota med småmål kan man ju alltid göra. Kommer man ingen vart får man väl ta det som lärpengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...