Zaphir 57 Postad 26 November , 2022 tjena har visst råkat ut för något här. som tur är satt jag framför när kopplingen släppte. den har gått av jäms med godset i kröken. i hålet satt det kvar nåt som ser ut som mjuk massa eller rentav föråldrad mjuk mässing/koppar. jag ser inga gängor heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 26 November , 2022 detta är kopplingen. hur sitter den där rackarn från början undrar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 26 November , 2022 Ser ut att ha suttit en gängade bussning av järn i båda hålen, som nu rostat upp. Rensa och gänga igen. Gänga i en ny bussning av t ex mässing. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 26 November , 2022 4 timmar sedan skrev Hybro: Ser ut att ha suttit en gängade bussning av järn i båda hålen, som nu rostat upp. Rensa och gänga igen. Gänga i en ny bussning av t ex mässing. blir osäker det finns inga gängor ner i kröken och rosten känns som gammal packningscement av ngt slag. tyckte jag såg gängor men ser inga när jag tittar med förstoringsglas. det som ser ut som gängor är efter mig som har petat o karvat. men din idé är nog den som gäller. får borra upp snyggt och gänga och se om jag kan sätta på en rörgänga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 November , 2022 Ser ut som gängor längre in i hålet. Troligtvis har man monterat en insatsgänga (heli-coil) av icke rostfritt. Borde gå att montera en ny insatsgänga fast av rostfritt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 27 November , 2022 tack för hjälpen ska ta tag i en god vän som har verktyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 27 November , 2022 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Gelis: Ser ut som gängor längre in i hålet. Troligtvis har man monterat en insatsgänga (heli-coil) av icke rostfritt. Borde gå att montera en ny insatsgänga fast av rostfritt. och sidär😊 efter mkt pillande och lite borr och stämjärn lyckades jag karva ut skiten👍 Redigerad 27 November , 2022 av Zaphir 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser