Mr_J 0 Postad 18 November , 2022 Hej, Kan man köra glykolblandningen genom sjövattenfiltret (den svarta ”tratten”) på en Volvo Penta D3-190 2008? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 19 November , 2022 Sjövattenfitret sitter efter pumpen, så det går inte att hälla i glykolblandningen när motorn går. För att göra det med avstängd motor, måste du tömma laddluftkylare och värmeväxlare först. Sjövatten blir kvar i pumpen, och oljekylaren till servostyrningen, om du har en motor med drev. De måste du också tömma. Har du backslag sitter en oljekylare där också, som måste tömmas. Om du har drev går det att använda spolmuff på drevet. Om du får den tät, och pumpen är i gott skick, suger den kylvätskan från marknivå utan problem. Jag bruka suga i slangen till spolmuffen för att kolla att det är tätt. Om inte pumpen suger använder jag en liten elektrisk länspump som hjälper till att pumpa . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marinbla 0 Postad 12 September Hej. Bumpar upp denna tråd då jag har samma fråga men där sjövattenfiltret sitter innan pumpen. Alltså - går det att konservera en D3-220 genom att hälla glykolblandningen direkt i sjövattenfiltret (när det sitter innan pumpen)? Jag har alltid konserverat från drevet tidigare men nu har vi ny båt som har axel - så jag vet inte riktigt hur jag skall göra detta annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 12 September Det går bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser