raol 2 340 Postad 15 November , 2022 2 minuter sedan skrev IngemarE: Om spänningen får gå ner så långt att de riskerar att frysa är batterierna sannolikt redan "märkta för livet". Typiska symptom är, förutom minskad kapacitet, faktiskt just rejält ökad självurladdning.... Jag undrar det ändå. De är knappt använda, och har laddats av den här solpanelen nästan hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 15 November , 2022 Mina 3 x 100Ah AGM-batterier har inte lämnat båten båten under de 10 säsonger jag ägt dem (även jag hatar onödiga tunga jobb..) och de gav fortfarande den ström jag behövde under våren-sommaren-hösten. Jag startar kylboxen vid sjösättning i slutet av april och slår av den i mitten av oktober så batterierna används ordentligt under säsongen. Batterierna laddas med framförallt 200W solceller via en Epever regulator. Landström ytterst tillfälligt när vi är i båten. Vi avslutar alltid säsongen med att via landström ladda batterierna och sedan lämnas de att övervintra. Under dessa vintrar har det varit mellan ett antal plusgrader och neråt minus 20. Ibland när vi gör besök i båten så kopplar jag in landströmsladdaren den stund vi är där men det blir rätt korta stunder. Jag påstår att mina batterier har mått bra av denna hantering/förvaring. 10 års god funktion anser jag bevisar mitt påstående. En vinter skulle även jag vara duktig så jag la en 50W solpanel under den genomskinliga presenningen på fördäck och kopplade in till regulatorn. Jag uppfattade det som att batteriet tömdes så sakteliga så det kopplades ur efter en kortare testperiod. Förra båten med ett par våta blybatterier (vanliga Tudor Marin) hanterades på likartat sätt (fulladdade, urkopplade och förvarade i båten). Några år efter att jag sålt den så undrade den nya ägaren hur gamla batterierna var. Han tänkte att det kunde vara dags att byta efter att ha seglat med dem några år. Han var häpen över att de då var 6-7 år gamla och fortfarande hade fungerat bra under den gångna säsongen med den 30W solpanel och NAPS-regulator som båten sålts med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 407 Postad 17 November , 2022 2022-11-13 vid 14:19 skrev raol: I år valde vi att ha batterierna kvar i båten, med solpanel på ca 40-45 W tillkopplad. Fyra identiska och samtidigt inköpta batterier på 75 Ah var (tror det är Varta). Vi har också en Smartshunt så vi kan kolla batteristatus och sånt utifrån båten. Den rapporterar att batterierna senast registrerades som fulladdade för två veckor sen. Ingen uppmätt förbrukning sen dess, eller 1.1 Ah, beroende på hur den ska tolkas. Smartshunten tycker att batterierna är fulladdade, och att ingen ström/effekt förbrukas just nu. Ändå är spänningen nu nere på 12.62 V. För det mesta brukar den ligga på ~12.75 V kvällstid, när batterierna är fulla men i "vila" under sommaren. I förrgår visade den 12.64, och nu som synes 12.62, och då var det ändå en solig dag däremellan. Detta är första vintersäsongen vi har batterier kvar i båten. Tidigare har vi lyft ur, förvarat i ett frostfritt garage och laddat med lös laddare 1-2 gånger under vintern. Nu vet jag inte vad jag ska tro. Frågan är vid vilken spänning jag ska börja oroa mig... Jag gör på samma sätt med min båt och låter solpanelerna underhållsladda batterierna genom en transparent presenning. Om jag inte någon last på så ligger oftast spänning över 13V . Du kan lätt se om solpanelerna laddar genom att trycka på knappen Trends. Om du zommar ut den grafen och väntar lite så får du fram en kurva på spänning och ström över tiden. Det ser lite ut som ett sågtandsmönster. Om solpanelen laddar så skall spänningen stiga över 13 volt när solen har varit uppe. Om du bara ser en fallande spänningskurva så har du troligen en trasig solpanel eller regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 17 November , 2022 1 minut sedan skrev anuba: Jag gör på samma sätt med min båt och låter solpanelerna underhållsladda batterierna genom en transparent presenning. Om jag inte någon last på så ligger oftast spänning över 13V . Du kan lätt se om solpanelerna laddar genom att trycka på knappen Trends. Om du zommar ut den grafen och väntar lite så får du fram en kurva på spänning och ström över tiden. Det ser lite ut som ett sågtandsmönster. Om solpanelen laddar så skall spänningen stiga över 13 volt när solen har varit uppe. Om du bara ser en fallande spänningskurva så har du troligen en trasig solpanel eller regulator. Smartshunt har inget minne mer än för summor och medelvärden. Grafen i "Trends" visar bara det som hänt sen man klickade in på den fliken. Växlar man bort från den rensas den och nollställs igen. Så det är bara om man är där när solen lyser starkt som man kan bedöma om den laddar eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 17 November , 2022 4 minuter sedan skrev raol: Smartshunt har inget minne mer än för summor och medelvärden. Grafen i "Trends" visar bara det som hänt sen man klickade in på den fliken. Växlar man bort från den rensas den och nollställs igen. Så det är bara om man är där när solen lyser starkt som man kan bedöma om den laddar eller inte. Jag kan se (dock via Victron regulatorn) högsta och längsta volten samt en graf hur mycket den har givit under dagen. Kör såklart shunt också. Men du hade väl EP regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 17 November , 2022 8 minuter sedan skrev patrikflink: Jag kan se (dock via Victron regulatorn) högsta och längsta volten samt en graf hur mycket den har givit under dagen. Kör såklart shunt också. Men du hade väl EP regulator? Vet inte vad "EP"-regulator är. Den vi har är en enkel PWM-regulator. "Victron BlueSolar PWM-LCD & USB 12/24V 30A". Med det vi har går det inte att se historik, utöver det som syns sen man öppnade "Trends"-fliken i mobilappen medan man är ansluten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 17 November , 2022 11 minuter sedan skrev raol: Vet inte vad "EP"-regulator är. Den vi har är en enkel PWM-regulator. "Victron BlueSolar PWM-LCD & USB 12/24V 30A". Med det vi har går det inte att se historik, utöver det som syns sen man öppnade "Trends"-fliken i mobilappen medan man är ansluten. Ah, trodde du hade en annan tillverkare av regulator. Hittade inte den i demo version i appen, så därför saknar du nog information till skillnad mot MPPT regulatorn som jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 407 Postad 18 November , 2022 21 timmar sedan skrev raol: Smartshunt har inget minne mer än för summor och medelvärden. Grafen i "Trends" visar bara det som hänt sen man klickade in på den fliken. Växlar man bort från den rensas den och nollställs igen. Så det är bara om man är där när solen lyser starkt som man kan bedöma om den laddar eller inte. Jag trodde också det med min SmartSolar men om man zoomar ut tidsaxeln och väntar lite så kan nog dyka upp några dagars data. Men det är kanske skillnad mellan Smartsolar och Smartshunt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 18 November , 2022 13 minuter sedan skrev anuba: Jag trodde också det med min SmartSolar men om man zoomar ut tidsaxeln och väntar lite så kan nog dyka upp några dagars data. Men det är kanske skillnad mellan Smartsolar och Smartshunt? Det är nog skillnad. Smartshunt har ingen historik. Det är en sak som offrades när den skulle göras liten, billig och snål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 26 November , 2022 Hmm, brorsan har visst hittat historik i den! Jag har ingen aning om hur, men glad att det finns. Det ser inte alls bra ut. Ingen direkt laddning, förutom några svaga spänningstoppar, på nästan en månad. Kommer att lyfta ur dem ur båten på julhelgen, för de kommer att bli skrot annars. Hade hoppats slippa det, för min rygg kommer att haverera, men har inget val. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 27 November , 2022 2 hours ago, raol said: ... Kommer att lyfta ur dem ur båten på julhelgen, för de kommer att bli skrot annars. Hade hoppats slippa det, för min rygg kommer att haverera, men har inget val. Jag har haft massvis med problem med min ländrygg under åren. Diskbrock, och även hemska ischias-smärtor långt ner i benet. Det viktigaste sakerna jag har lärt mig, är att aldrig lyfta saker med böjd rygg. Utan alltid ha rak rygg och behålla svanken i ländryggen, och lyfta med benen istället. Tänka igenom och planera alla lyft. Hellre gå fler gånger, än att lyfta mycket på en gång. Det får hellre ta längre tid. Ett batteri kan ju vara ganska tungt. Om det vore alltför tungt, skulle inte jag lyfta upp det och konka iväg. Först skulle jag försöka finna stöd med den andra handen, mot bord, trappsteg, och annat, så att jag enbart lyfter med överdelen av kroppen och axlarna, inte med ryggen. Och flytta det en liten bit i taget. Och se till att jag har en kärra för längre sträcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 27 November , 2022 34 minuter sedan skrev Terri: Jag har haft massvis med problem med min ländrygg under åren. Diskbrock, och även hemska ischias-smärtor långt ner i benet. Det viktigaste sakerna jag har lärt mig, är att aldrig lyfta saker med böjd rygg. Utan alltid ha rak rygg och behålla svanken i ländryggen, och lyfta med benen istället. Tänka igenom och planera alla lyft. Hellre gå fler gånger, än att lyfta mycket på en gång. Det får hellre ta längre tid. Ett batteri kan ju vara ganska tungt. Om det vore alltför tungt, skulle inte jag lyfta upp det och konka iväg. Först skulle jag försöka finna stöd med den andra handen, mot bord, trappsteg, och annat, så att jag enbart lyfter med överdelen av kroppen och axlarna, inte med ryggen. Och flytta det en liten bit i taget. Och se till att jag har en kärra för längre sträcka. Jodå, det är precis så jag själv gör. Men tyvärr är inte båtar, eller inte vår båt åtminstone, ett öppet dansgolv, utan man behöver stå böjd och vriden för att få ut batterierna, och sen kommer fler moment som är svåra eller omöjliga att utföra med god ergonomi. Båtar förr byggdes inte för att användas, utan för att de skulle vara billiga och snabba att montera. Komfort, ergonomi, reparerbarhet, osv, var totalt okända ord för tillverkare för 40 år sen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser