ABBA 3 Postad 13 November , 2022 (redigerade) Byggt ny motorlåda som står mitt i en snipa. Ytan består av WBP-limmad plyfa i svenskt träslag. Designchefen önskar den målad vit. Vilken färg är lämplig i den miljön? Oftast står lådan under kapell. Redigerad 13 November , 2022 av ABBA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 13 November , 2022 Ska bygga en i vinter jag också. Fast chefen säger svart 😀 Så här jag jag tänkt. 1 Runda av hörn. 2 Måla fyra lager biltema epoxi-primer, ALLA ytor, även insida. 3 Slipa. 4 2-komp lack på utsida. Jag ska bygga bänkar och styrkonsol på samma sätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABBA 3 Postad 13 November , 2022 11 minuter sedan skrev KlasG: Ska bygga en i vinter jag också. Fast chefen säger svart 😀 Så här jag jag tänkt. 1 Runda av hörn. 2 Måla fyra lager biltema epoxi-primer, ALLA ytor, även insida. 3 Slipa. 4 2-komp lack på utsida. Jag ska bygga bänkar och styrkonsol på samma sätt. Tack för dina svarta tankar 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 14 November , 2022 12 timmar sedan skrev KlasG: Ska bygga en i vinter jag också. Fast chefen säger svart 😀 För chefen att tänka på; svart blir oerhört varmt i solen. Så varmt att man kan bränna sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 November , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev Peter_K: För chefen att tänka på; svart blir oerhört varmt i solen. Så varmt att man kan bränna sig. Jobbet kan ju utföras svart, men man kanske då skall välja en annan kulör! Om man då som sagts rundar hörnorna, och förstärker alla kanter och kanske andra för slitage utsatta ytor med glasfiberremsor (eller remsor av annat material) och epoxi, samt spacklar och målar med företrädesvis blank eller halvmatt tvåkomponents- eller annan bra lackfärg i vitt så kan konsolen se ut som om den var gjort av plast, om nu vitt matchar båtens inredning... men välj inte svart, även "televerksorange" bör ju undvikas 😝 kan jag ju tycka, det finns snyggare kulörer... Den som enligt Jotuns färgkarta kallas för "Dover" är ju inte så dum... Redigerad 14 November , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 14 November , 2022 (redigerade) Byggde denna till min skoter... Typ väderoberoende. Klarat sig bra i 6 år. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3741990#p3741990 Redigerad 14 November , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 5 December , 2022 2022-11-14 vid 11:03 skrev Hybro: Byggde denna till min skoter... Typ väderoberoende. Klarat sig bra i 6 år. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3741990#p3741990 Jag har skrollat igenom länken, men du skriver att du behandlat med biltema epoxi, menar du då epoxiprimer eller lamineringsepoxi? //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 5 December , 2022 Om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte. Men jag körde med färgsatt lamineringsepoxi rakt på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser