namdo 3 Postad 11 November , 2022 (redigerade) Hej, Det blir nu första vintern med en Albin O21. Vi har haft bensinmotorer innan bl.a. Färe Göta och alltid nöjt oss med glykol för konservering. Albin-manualen nämner dock inte glykol, däremot finns det en ganska utförlig beskrivning av rostskyddsolja och att motorn skall köras med en rostskyddsblandning i cirka 1 timma. Till saken hör att båten under sommarhalvåret körts med en inblandning av mineralmotorolja. Bör det inte då gå att nöja sig med vanlig glykolkonservering? Manualen tar också upp annat kring rostskydd, som att sota (?) motorn, byta ut motoroljan med konserveringsolja och fylla kylsystemet med konserveringsolja. Är det lika obligatoriskt som manualen får det att låta? Tack på förhand Redigerad 11 November , 2022 av namdo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 11 November , 2022 1 timme sedan skrev namdo: Hej, Det blir nu första vintern med en Albin O21. Vi har haft bensinmotorer innan bl.a. Färe Göta och alltid nöjt oss med glykol för konservering. Albin-manualen nämner dock inte glykol, däremot finns det en ganska utförlig beskrivning av rostskyddsolja och att motorn skall köras med en rostskyddsblandning i cirka 1 timma. Till saken hör att båten under sommarhalvåret körts med en inblandning av mineralmotorolja. Bör det inte då gå att nöja sig med vanlig glykolkonservering? Manualen tar också upp annat kring rostskydd, som att sota (?) motorn, byta ut motoroljan med konserveringsolja och fylla kylsystemet med konserveringsolja. Är det lika obligatoriskt som manualen får det att låta? Tack på förhand Det har att göra med att manualen till en Albin O-21 är tryckt när den motorn var ny, och dom metoder och material som fanns då har moderniserats betydligt sedan dess. Glykolkörning är både säkrare och enklare. Konserveringsoljan gav inget frysskydd och krävde noggrann avtappning efter genomkörning. Även motoroljorna är betydligt bättre idag så speciell konserveringsolja behövs inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 November , 2022 Som sagt är Albin O-21 en inte allt för ny konstruktion, den börjar väl närma sig hundraårsstrecket vid det här laget. Det man kan tänka på när det gäller denna motorn är att den inte har något oljefilter, så det är bra att verkligen byta olja varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 11 November , 2022 Det är viktigt att konservera cylindrar och ventiler. Skruva ur stiften, häll i lite olja i cylindrarna och kör med startmotorn ett tag. Om förgasaren har avtappningskran är det bra att släppa ut kvarvarande bensin ut flottörhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 11 November , 2022 Förutom det som tidigare sagts är det viktigt att ta bort , helst hela avtappningskranen på blocket så att allt vatten och mycket skräp i manteln kommer ut. Alltså inte bara köra i glykolblandning. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser