Tippler69 2 Postad 10 November , 2022 Köpte en Yamaha Autolube 60hk 2-taktare, 3 cylindrig äldre modell från slutet av 80-talet/början av 90-talet (oljepumpen bortkopplad, så olja blandas i bensinen) nu i höstas och jag visste att denna var lite trögstartad. Tidigare ägare hade denna hos en Marinservice i somras som inte hittade några fel, samt att den startade bra när dom testade den där. Motorn startar direkt om man ger den ett litet sprut av startgas, då startar den direkt och går som en klocka, och startar utmärkt efteråt och så länge den är varm, men har den stått en dag då måste man använda ett litet sprut med startgasen igen för att få igång denna. Känns som ett bränsleproblem så jag bytte bränsleslang från bensintanken till motorn, det hjälpte inte, så nu har jag bytt bränslefilter och detta hjälper inte heller, något tips på vad jag bör undersöka närmast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 10 November , 2022 Hade lite (som jag uppfattar det) liknande besvär med en gammal utombordare jag hade för länge sen. Hade den inne på en firma som fick den att starta lätt (jag såg det hända) men för mig kinkade den. Löste det genom att tömma tanken och göra rent filtret som satt i tanken och byta slangar. På verkstan hade de en annan tank de körde från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad 10 November , 2022 Det skall jag testa, kan ju vara så enkelt, jag har en helt ny tank som jag kan testa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 10 November , 2022 Kolla att choken fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad 10 November , 2022 1 hour ago, excel319 said: Kolla att choken fungerar som den ska. Japp choken funkar som den skall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frfej 0 Postad 8 Maj Hej, Har exakt samma problem med min Yamaha 60hk 3 cylinder , skall byta tändstift och bränslefilter. Startar din bra nu ? Har du ngt tips ? mvh Ftedrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad 8 Maj 4 hours ago, Frfej said: Hej, Har exakt samma problem med min Yamaha 60hk 3 cylinder , skall byta tändstift och bränslefilter. Startar din bra nu ? Har du ngt tips ? mvh Ftedrik Jag gjorde rent förgasarna med ultraljudstvätt och sedan startade den bra, dock så började problemen igen i slutet av sommaren, misstänker att det är skit i tanken, skall testa och rengöra förgasarna igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frfej 0 Postad 9 Maj 10 timmar sedan skrev Tippler69: Jag gjorde rent förgasarna med ultraljudstvätt och sedan startade den bra, dock så började problemen igen i slutet av sommaren, misstänker att det är skit i tanken, skall testa och rengöra förgasarna igen. Ok, trist att det började igen. Vad har du för batteri? Fick tips om att 2-takt kräver helst 750 cca i styrka för att kicka igång tändstift motorn, eller om en battericell död så kan det påverka Max uteffekt , ja helt enkelt se över batteribyte är ngt jag funderar 🤔 på, om inte töndstiftbyte hjälper för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad 15 Maj On 5/9/2024 at 7:10 AM, Frfej said: Ok, trist att det började igen. Vad har du för batteri? Fick tips om att 2-takt kräver helst 750 cca i styrka för att kicka igång tändstift motorn, eller om en battericell död så kan det påverka Max uteffekt , ja helt enkelt se över batteribyte är ngt jag funderar 🤔 på, om inte töndstiftbyte hjälper för mig. Jag har nytt batteri, kommer dock inte ihåg hur många cca det ger. Dock startar motorn bra när den har blivit varm en gång på dagen, men skall man starta den nästa dag så är den lite trögare, och andra dagen så måste jag ha startgas en liten puff. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser