RuthII 1 Postad 10 November , 2022 Hej, Jag har en MD2030D i båten som jag köpte i somras. Aldrig ägt en båt tidigare. Båten har ett S-drev, tror att det är ett 130s. Jag blir inte riktig klok på, då jag läser manualen, om jag behöver byta olja både i drevet och i backslaget, eller sitter backslaget i drevet så att säga? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbuss 0 Postad 10 November , 2022 Hej det sitter en mässing skruv på backslaget öppna den försiktigt o kolla oljan finns en mät sticka på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 10 November , 2022 1 timme sedan skrev RuthII: Hej, Jag har en MD2030D i båten som jag köpte i somras. Aldrig ägt en båt tidigare. Båten har ett S-drev, tror att det är ett 130s. Jag blir inte riktig klok på, då jag läser manualen, om jag behöver byta olja både i drevet och i backslaget, eller sitter backslaget i drevet så att säga? Mvh S-drev är en typ av backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 November , 2022 1 timme sedan skrev Nimbuss: Hej det sitter en mässing skruv på backslaget öppna den försiktigt o kolla oljan finns en mät sticka på 130S har en oljesticka av plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 November , 2022 1 timme sedan skrev RuthII: Hej, Jag har en MD2030D i båten som jag köpte i somras. Aldrig ägt en båt tidigare. Båten har ett S-drev, tror att det är ett 130s. Jag blir inte riktig klok på, då jag läser manualen, om jag behöver byta olja både i drevet och i backslaget, eller sitter backslaget i drevet så att säga? Mvh Om du ska byta oljan i drevet, lossar du oljestickan och skruvar bort avtappningspluggen i botten av drevet. Var noga med att få dit packningen på avtappningspluggen när du monterar tillbaks den. Oljan fylls på genom hålet för oljestickan. Det finns ett sugrör för att suga ut oljan uppe på övre växeln men det röret slutar ovanför propelleraxeln, så det blir ganska mycket gammal olja kvar. Därför är det bättre att använda avtappningspluggen. Tidigare användes ATF-olja i drevet, men numera rekommenderas motorolja SAE 15W/40. Samma som i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RuthII 1 Postad 10 November , 2022 5 timmar sedan skrev Rollen: 130S har en oljesticka av plast. Precis, jag har en oljesticka av plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RuthII 1 Postad 10 November , 2022 5 timmar sedan skrev Rollen: Om du ska byta oljan i drevet, lossar du oljestickan och skruvar bort avtappningspluggen i botten av drevet. Var noga med att få dit packningen på avtappningspluggen när du monterar tillbaks den. Oljan fylls på genom hålet för oljestickan. Det finns ett sugrör för att suga ut oljan uppe på övre växeln men det röret slutar ovanför propelleraxeln, så det blir ganska mycket gammal olja kvar. Därför är det bättre att använda avtappningspluggen. Tidigare användes ATF-olja i drevet, men numera rekommenderas motorolja SAE 15W/40. Samma som i motorn. Ok, så om jag byter olja i drevet så innefattar det alltså även backslaget så att säga? I manualen finns beskrivet hur man byter både i drev och i backslag, men jag antar att det är för att samma manual ska funka för båtar med rak propelleraxel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser