KlasG 24 Postad 9 November , 2022 (redigerade) Ny lanternatråd, men hittar inte om frågan diskuterats innan. Snipa, under sju meter och under sju knop. Det enda som krävs är en runtlysande lanterna. (har även rödgröna monterade) Idag har jag en sån där biltemapinne i aktern. Med tanke på de våldsamma hastigheterna vill jag ha järnkoll bakåt, blir ofta bländad av min egen lanterna vilket är ganska oskönt. Har monterat en liten keps under lampan för att skydda mina ögon, men jag tycker synd om passagerarna fram och att det blir på tok för ljust på durken i båten. Tanken är att montera en akterlanterna i aktern och topplanterna på hajfenan/pulpiten fram. 135 grader + 225 grader blir ju en runtlysande tillsammans, och alla lumen hamnar utanför båten. Är det ok? Vad skulle KBV säga om det? //Klas Redigerad 9 November , 2022 av KlasG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 9 November , 2022 Du får antingen ha: - en runtomlysande - en runtomlysande plus röd plus grön lanterna - topplanterna, akterlanterna, röd plus grön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 9 November , 2022 14 minuter sedan skrev Peter_K: Du får antingen ha: - en runtomlysande - en runtomlysande plus röd plus grön lanterna - topplanterna, akterlanterna, röd plus grön. Hoppsan, så bra, har ändå googlat en del i frågan. Har du länk till någon "officiell" sida? //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 9 November , 2022 2 minuter sedan skrev KlasG: Hoppsan, så bra, har ändå googlat en del i frågan. Har du länk till någon "officiell" sida? //Klas T ex här; https://www.benns.se/battillbehor-1/el-ombord/lanternor/regler-for-lanternor https://www.sjoraddning.se/regler-lanternor-pa-fritidsbat-det-har-galler https://www.happyyachting.com/regler-for-lanternor Vill du ha ”officiell” så är det internationella sjövägsreglerna som anger detta; https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Sjotrafik-och-hamnar/Regler-gallande-sjofart/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 9 November , 2022 3 minuter sedan skrev Peter_K: T ex här; https://www.benns.se/battillbehor-1/el-ombord/lanternor/regler-for-lanternor https://www.sjoraddning.se/regler-lanternor-pa-fritidsbat-det-har-galler https://www.happyyachting.com/regler-for-lanternor Vill du ha ”officiell” så är det internationella sjövägsreglerna som anger detta; https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Sjotrafik-och-hamnar/Regler-gallande-sjofart/ Tackar, har läst precis dessa sidor, det jag fastnar för att man ska föra "ett" runtlysande vitt ljus, i fallet jag föreslår blir det ju två halvor. Hårklyverier kanske. //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 9 November , 2022 1 minut sedan skrev KlasG: Tackar, har läst precis dessa sidor, det jag fastnar för att man ska föra "ett" runtlysande vitt ljus, i fallet jag föreslår blir det ju två halvor. Hårklyverier kanske. //Klas Nej, inte hårklyveri. Du FÅR (=inte skall) föra ett sammansatt ljus. Eller topplanterna + akterlanterna + sidoljus. Det senare är det som rekommenderas. Du får INTE föra enbart topplanterna och akterlanterna utan sidoljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 9 November , 2022 6 minuter sedan skrev KlasG: Tackar, har läst precis dessa sidor, det jag fastnar för att man ska föra "ett" runtlysande vitt ljus, i fallet jag föreslår blir det ju två halvor. Hårklyverier kanske. //Klas Nej det är inte ett "ska" utan det är ett "kan" i reglerna. Sätt en förligt topplanterna med 225 graders ljusvinkel och ett akterlanterna med 135 graders ljusvinkel om du har sidolanternor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 9 November , 2022 4 minuter sedan skrev Kane: Nej det är inte ett "ska" utan det är ett "kan" i reglerna. Sätt en förligt topplanterna med 225 graders ljusvinkel och ett akterlanterna med 135 graders ljusvinkel om du har sidolanternor. Ok, låter bra. Att topplanternan inte kommer vara en meter över sidolanternorna får vi hoppas att KBV har överseende med. Alternativt flytta ner sidolanternorna till vattenlinjen //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 9 November , 2022 För att vrida frågan ett varv, skulle det vara ok med akter+topp om man släcker sidolanternorna? //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 9 November , 2022 7 minuter sedan skrev KlasG: För att vrida frågan ett varv, skulle det vara ok med akter+topp om man släcker sidolanternorna? //Klas 22 minuter sedan skrev Peter_K: Du får INTE föra enbart topplanterna och akterlanterna utan sidoljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 9 November , 2022 9 minuter sedan skrev KlasG: Att topplanternan inte kommer vara en meter över sidolanternorna får vi hoppas att KBV har överseende med. Det finns en dispens som säger 0,5 meter i inre svenska vatten. Är de närmare varandra kommer det inte gå att utläsa vad som är vad, så närmare än så skall du inte sätta lanternorna i höjdled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 9 November , 2022 Notera att segelfartyg ska ha sidolanternor och akterlanterna. Ingen topplanterna som lyser förut. Och så kanske det finns undantag… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 9 November , 2022 9 minuter sedan skrev Algot_R: Notera att segelfartyg ska ha sidolanternor och akterlanterna. Ingen topplanterna som lyser förut. Ja, om segelfartyget vid den aktuella tidpunkten går för segel. Om segelfartyget går för motor skall även topplanterna föras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 November , 2022 (redigerade) Tja… varför krångla till det? I min förra båt som var omkring 8,5 meter lång satt sidolanternorna så illa till att man slog i smalbenen i dem när man gick på däck. Akterlanternan slog man knäna i då man klev upp på badstegen. Därför satte jag upp en kombinerad sb-bb lanterna på den platsen där topplanternan tidigare satt. På en förberedd plats i masten där man kunde montera en rundlysande ankarlanterna satte jag upp en litet större rundlysande. Den satt omkring 90 cm över sb-bb lanternan. Alltså bara två lanternaor, kombinerad sb-bb och en rundlysande topp-akter. Vinsten var ju då att det var lättare att röra sig ombord, utan att skada sig på diverse lanternor. En annan vinst var att det gick åt hälften så mycket ström då fyra glödlampor byttes mot två. …. Nuvarande båt har fem lanternor… sb, bb, topp, akter och ankarlanterna…. varför krångla till det…. Redigerad 9 November , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 9 November , 2022 8 timmar sedan skrev Peter_K: Det finns en dispens som säger 0,5 meter i inre svenska vatten. Är de närmare varandra kommer det inte gå att utläsa vad som är vad, så närmare än så skall du inte sätta lanternorna i höjdled. Tack så mycket för utförliga svar! //Klas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 217 Postad 11 November , 2022 Nu var det en "öppen" snipa för motor om jag fattat rätt? Under 7 meter å 7 knop. Sätt en runtlysande lampa på en hög pinne nånstans stoppa den kanske genom ett hål i sitt-toften så är det klart. Jag hade en gång i tiden en liten segelbåt under 7 m å 7 knop å hissade en fotogenlampa i förstaget. Polisen kom under Essingebron men de tvärvände o drog iväg när de kom när nog för att "upptäcka" fotogenlampan. Å för övrigt hade jag ingen batteri ens, bara en liten aktersnurra utan ström. Inte för jag vet var du är med båten men tror inte KBV har tid att jaga din snipa. Eller så äre tvärtom, de jagar de små men släpper stora bovarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 11 November , 2022 (redigerade) 8 minuter sedan skrev Ruskpricken: Nu var det en "öppen" snipa för motor om jag fattat rätt? Under 7 meter å 7 knop. Sätt en runtlysande lampa på en hög pinne nånstans stoppa den kanske genom ett hål i sitt-toften så är det klart. Jag hade en gång i tiden en liten segelbåt under 7 m å 7 knop å hissade en fotogenlampa i förstaget. Polisen kom under Essingebron men de tvärvände o drog iväg när de kom när nog för att "upptäcka" fotogenlampan. Å för övrigt hade jag ingen batteri ens, bara en liten aktersnurra utan ström. Inte för jag vet var du är med båten men tror inte KBV har tid att jaga din snipa. Eller så äre tvärtom, de jagar de små men släpper stora bovarna? Men ville han inte undvika ströljuset? Eller missförstod jag syftet med tråden? Redigerad 11 November , 2022 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 962 Postad 11 November , 2022 Jag kan bli lite besviken på många "lanterntrådar". Är det så svårt att montera korrekta lanternor? Före LED-lampornas tid så kan jag förstå att strömförbrukningen var ett problem. Jag har själv fått djupdyka under sittbrunnen för att med snöre dra igång inombordaren efter en natts lanternsegling på den tiden när man hade likströmsgenerator o ett batteri till allt ombord. Men idag kan inte strömförbrukningen för lanternorna vara ett problem. Lanternor är till för både att själv inte bli bli påkörd och att visa för andra var jag är och vart jag är på väg så att de inte riskerar att skadas vid en kollision. Varför då fundera på minimalt med lanternor och tänja på regelverket? Om en runtlysande lanterna bländar så att man vill ha separata topp o akterlanternor så montera även ett par sidolanternor så undanröjes alla problem och alla kan åka tryggt på fjärden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 11 November , 2022 2 timmar sedan skrev Ruskpricken: Nu var det en "öppen" snipa för motor om jag fattat rätt? Under 7 meter å 7 knop. Sätt en runtlysande lampa på en hög pinne nånstans stoppa den kanske genom ett hål i sitt-toften så är det klart. Jag hade en gång i tiden en liten segelbåt under 7 m å 7 knop å hissade en fotogenlampa i förstaget. Polisen kom under Essingebron men de tvärvände o drog iväg när de kom när nog för att "upptäcka" fotogenlampan. Å för övrigt hade jag ingen batteri ens, bara en liten aktersnurra utan ström. Inte för jag vet var du är med båten men tror inte KBV har tid att jaga din snipa. Eller så äre tvärtom, de jagar de små men släpper stora bovarna? Yes. Öppen snipa. På förra hade jag endast pinne bak med runtlysande. Det var alltid ganska otrevliga resor hem i mörkret pga det starka ströljuset. Nu ska nuvarande byggas om. Ville bara få klarhet i om min tanke var en laglig kombination, då jag inte kan läsa ut det ur texterna. Bonus med den här tråden var undantaget med topplanterna 0.5m över sidolanternorna i inre vatten. Istället för 1.0m 1 timme sedan skrev Lintott: Jag kan bli lite besviken på många "lanterntrådar". Är det så svårt att montera korrekta lanternor? Före LED-lampornas tid så kan jag förstå att strömförbrukningen var ett problem. Jag har själv fått djupdyka under sittbrunnen för att med snöre dra igång inombordaren efter en natts lanternsegling på den tiden när man hade likströmsgenerator o ett batteri till allt ombord. Men idag kan inte strömförbrukningen för lanternorna vara ett problem. Lanternor är till för både att själv inte bli bli påkörd och att visa för andra var jag är och vart jag är på väg så att de inte riskerar att skadas vid en kollision. Varför då fundera på minimalt med lanternor och tänja på regelverket? Om en runtlysande lanterna bländar så att man vill ha separata topp o akterlanternor så montera även ett par sidolanternor så undanröjes alla problem och alla kan åka tryggt på fjärden. Att föra laglig kombination var aldrig problemet. Det jag ville veta om jag kunde ersätta runtlysande med akter+topp och huruvida det var lagligt. Som jag skrivit innan så finns det redan sidolanternor monterade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser