plaxan 0 Postad 6 November , 2022 I driftsinstruktionen till motorn står att man ska dränera sjövattnet ur motorns "yttre" kylslinga genom tre kranar som finns runt motorn. Själv är jag sedan tidigare van vid att köra igenom sjövattendelen av kylsystemet med glykolblandning. Jag tänker att det borde ge ett bättre skydd för motorns sjövattenkanaler med de rostskyddande ämnen som finns i glykolen, samtidigt som saltvattenrester som kan påskynda korrosion spolas bort vid genomkörningen. Vad säger ni? Tänker jag rätt, eller bör jag i stället enbart dränera sjövattendelen av kylsystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 November , 2022 Jag hade gjort som du tänker, dvs köra igenom glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 7 November , 2022 Jag kör glykolblandning genom vår varje år. Skruvade isär värmeväxlaren förra vintern och den såg ut som ny. Så det fungerar bra för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plaxan 0 Postad 9 November , 2022 Tack för input! Är det inte en lite märklig instruktion som ges i driftsinstruktionen? Om man bara dränerar motorn på saltvatten så kan det ju, som sagt, finnas saltrester kvar inne i motorn. Dessutom kan det väl ligga kvar sjövatten i avgassystemet, som både kan frysa och fräta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plaxan 0 Postad 9 November , 2022 2022-11-07 vid 07:44 skrev rejas: Jag kör glykolblandning genom vår varje år. Skruvade isär värmeväxlaren förra vintern och den såg ut som ny. Så det fungerar bra för oss. Vilka vatten kör du i och hur gammal är motorn/värmeväxlaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 9 November , 2022 48 minutes ago, plaxan said: Vilka vatten kör du i och hur gammal är motorn/värmeväxlaren? Vi är på ostkusten rör oss mellan Öland - Finland - Hälsingland. Så bräckt vatten. Motorn är från 2010 och hade ca 670h på mätaren när jag demonterade den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 9 November , 2022 Det känns som man kan hitta många skumma konserveringsmetoder i instruktionsböcker. För min Volvo Penta MD21A från 1979 så står det att sjövattensystemet först ska dräneras, därefter ska man köra igenom en blandning av 20 liter färskvatten med 10% rostskyddsolja och efter det dränera igen........ Låter lite omständigt🙄 Vad jag vet har den de senaste decennierna konserverats med glykol så som du nämner du brukar göra, vilket jag skulle säga är den vedertagna metoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser