Peter_K 4 187 Postad 25 April , 2023 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Mackey: På de 12 år vi haft båten där har det aldrig brunnit. Vad bra 😊 Vi har dock haft en brand på uppläggningsplatsen, en värmefläkt som tog eld. Som tur var skadades den båten rätt lindrigt och gick att reparera och båtar bredvid klarade sig utan skador. Redigerad 25 April , 2023 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 25 April , 2023 (redigerade) 12 timmar sedan skrev ABC: Hur har du mätt detta? Om du inte har litiumbatterier och det är en batterimätare som mätt ingående och utgående ström till batteriet, så har den inte alls tagit hänsyn till batteriets självurladdning. Mät spänningen så kanske du kan uppskatta den verkliga laddningsgraden! Jag har naturligtvis mätt spänningen också. Mätaren redovisar både spänning och en procentsiffra plus en hel del annat så jag behöver inte uppskatta laddningsgraden, det gör mätaren. Den avslutar även redovisningen med att skriva GOOD BATTERY. Förbrukningsbatterierna som närmar sig 10 års ålder hade sjunkit från 100% till 78% under samma tid. Redigerad 25 April , 2023 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 25 April , 2023 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Peter_K: Vad bra 😊 Vi har dock haft en brand på uppläggningsplatsen, en värmefläkt som tog eld. Som tur var skadades den båten rätt lindrigt och gick att reparera och båtar bredvid klarade sig utan skador. Jag försökte hänvisa till att batteriladdning inte är så brandfarligt, men misslyckades tydligen. Vanliga värmefläktar bör inte vara tillåtna när man inte är i båten, om en do. Kopėvärmare till bil är säkrare, ibland så säkra att det inte ens går att få eld på något om man försöker. Det jag inte riktigt förstår är att det är okej att använda el dygnet runt om man mäter förbrukningen samtidigt som klubben skyller på att det är farligt att använda el för det kan börja brinna så vi drar ur alla sladdar som inte har elmätare. Självklart ska man betala för den el nan använder, så det är bra att förbrukningen mäts, men brandrisken förändras väl inte. Jo, def blir ju förstås mindre intressant att värma båten om man inte kan stjäla ström från sina klubbkompisar. Redigerad 25 April , 2023 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 25 April , 2023 5 timmar sedan skrev Rascal: 18 timmar sedan skrev ABC: Hur har du mätt detta? Om du inte har litiumbatterier och det är en batterimätare som mätt ingående och utgående ström till batteriet, så har den inte alls tagit hänsyn till batteriets självurladdning. Mät spänningen så kanske du kan uppskatta den verkliga laddningsgraden! Jag har naturligtvis mätt spänningen också. Mätaren redovisar både spänning och en procentsiffra plus en hel del annat så jag behöver inte uppskatta laddningsgraden, det gör mätaren. Den avslutar även redovisningen med att skriva GOOD BATTERY. Förbrukningsbatterierna som närmar sig 10 års ålder hade sjunkit från 100% till 78% under samma tid. Vi har et AGM-batteri till jollemotorn och det sjunker ungefär 0,1 V under vintern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser