Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Antu

Båtlås

Rekommendera Poster

Har kollat lite på olika typer av båtmotorlås. Vet någon vad det finns för typer av lås där man inte behöver borra något extra hål i aktern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hillock.. man bytar ut en av fästbultarna.. Fast vilket är syftet till frågan? Är det för att få billgare försäkring, eller att ha motorn kvar? Ska man ha motorn kvar så ska det synas eller se ut som att den kommer att bli svår att ta bort. Ju lärgre den beräknade tiden för att få bort just din motor är, desto mindre stöldbegärlig är den... Själv har jag låst/säkrat min med ett Hillock, två rostfria vagnsbultar med svetsad mutter på insidan. För att dom inte ska ta hela båten och kärran, har jag skruvat av draghandsken, samt kedja genom fälg och ram.(klass 3)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat på Hilock. Problemet är att de har slutat tillverka detta lås... Har dock en kontakt som kanske har kvar. Om någon vet var man kan köpa ett Hilock 112mm så vore jag tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett, jag har glömt namnet. Skall försöka komma på det. Jag har sett det i en båttidning för inte så jätte länge sen. NAWA har ett lås i alla fall som inte kräver hål i akterspegeln. NAWA Lock It Once. Finns för bygelskruvade och bultade motorer. Kolla i Watski katalogen eller på deras hemsida. Eller tillverkarens hemsida http://www.nawa.fi/english/index.php?c=4 Men, det finns ett fabrikat till, som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt ett Hilcok från www.gdi.se. Prisvärt och bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ABU:s funkar utmärkt. Tar 5 minuter att borra ett hål stoppa in låset och täta med silikon. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HA! Trodde jag med - borrde ett hål med 14,5mm borren som det sotd på förpackningen men inte faan, passade låset i hålet! Antingen säljs det borr som inte är rätt dimension eller så är det nåt knas med deras lås / bruksanvisning.

// Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där hjälper inte om någon vill ta motorn. En ordentlig bautakedja i båten som de inte kan ta med bultsax. Detta för att förhindra att de stjäl altihopa eller att de kan dra båten emot land. För där tar de normalt en batteriedriven tigersåg och sågar bort akterspegeln som motorn sitter i lastar på en bil och kör iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...