Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
coronet_18

Identifiering av roddbåt

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp att identifiera vad jag har för båt. Har renoverat den med allt vad det innebär och använt den hela säsongen.

Tror att allt trä är original men osäker. Allt trä som sitter i är slipat och fernissat av mig, det sitter fast med mässingspårskruvar som satt från början. Den är 420cm lång och 175cm bred. Är inte så vridstyv utan flexar lite vid hård sjö så kanske inte så väldigt tjockt plast skikt.

Vill veta mest på kul då jag inter hittat nåt på Google.

Mvh Johan

16672426438053348185381319152535.jpg

16672426768868343189587528015312.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar igen då jag snart blir tokig om jag inte får reda på vad det är för båt jag har 😑

Slänger in fler bilder ifall någon hittar ett kännetecken.

20221226_221806.jpg

20220818_222135.jpg

20220818_222120.jpg

IMG_20220820_143126.jpg

IMG_20220820_143105.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men jag reagerar på konstruktionen som jag tycker är märklig för en öppen båt av den typen. Motorbrunnen känns fel, är den verkligen original? Känns som en motorbrunn man hittar på rena styrpulpetbåtar och då sådana med en innermodul (ett innerskrov med säten etc) Bottenkonstruktionen med alla balkar och fack de bildar känns också fel på denna typ båt,  känns som det saknas en tätslutande durk plastad mot skrov och balkar eller alternativt även här en innermodul som ska vila på balkarna.

Jag gissar detta är någon typ av hemmabygge/konvertering baserad på en existerande båt . Känns kort och gott som om det från början funnits någon innermodul, det kan vara därför som den känns ranglig (vridstyvheten) eftersom det som skulle stadga upp den saknas. Kanske varit en sportbåt med fördäck, ruta och två stolar?

Där är som sagt bara en känsla jag får. Oavsett då är det en fin båt och du har renoverat den fint🙂👍

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Boanjohan:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men jag reagerar på konstruktionen som jag tycker är märklig för en öppen båt av den typen. Motorbrunnen känns fel, är den verkligen original? Känns som en motorbrunn man hittar på rena styrpulpetbåtar och då sådana med en innermodul (ett innerskrov med säten etc) Bottenkonstruktionen med alla balkar och fack de bildar känns också fel på denna typ båt,  känns som det saknas en tätslutande durk plastad mot skrov och balkar eller alternativt även här en innermodul som ska vila på balkarna.

Jag gissar detta är någon typ av hemmabygge/konvertering baserad på en existerande båt . Känns kort och gott som om det från början funnits någon innermodul, det kan vara därför som den känns ranglig (vridstyvheten) eftersom det som skulle stadga upp den saknas. Kanske varit en sportbåt med fördäck, ruta och två stolar?

Där är som sagt bara en känsla jag får. Oavsett då är det en fin båt och du har renoverat den fint🙂👍

Tack så mycket för väl utvecklat svar.

Nej jag tippar på att den är ombyggd både en och 2 gånger, just originalskrovet jag vill veta så man kan se hur dessa såg ut original🙂👍

Har nu byggt om den totalt till sportfiskebåt men är sjukt sugen på att veta skrovtillverkare.

Nu ser den betydligt annorlunda ut

20221230_201908.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja verkligen🙂 Nu blev väl vridstyvheten mycket bättra gissar jag. Roligt projekt att få bygga sig en anpassad båt👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...