Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
MarinoMan

Circulationspump i Volvo V8

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Volvo AQ 225 F, V8 modell 1986, sötvatten kylning.

Jag tömde sötvatten behållaren på motorn på sommaren. Avsikten var att installera nya avgaslimppor av aluminium.Min fru och jag fick den ena installerad och beslöt att installera den andra på hösten samtidigt som vi spolar kylsystemet och sätter in ny glykol.Jag fyllde kylsystemet med sötvatten.Vi åkte ingenstans på hela sommaren

Nu på hösten när båten skulle tas opp konstaterade ja att temp.mätaren inte steg.Så av med termostaten men ingenting ändrade.Därefter av med locket till värmeväxlaren, kommer det vatten från motorn.Nix, ingen circulation.Nu till frågan.

Circulationspumpen har en fyrkantig "bult" på sitt högsta ställe.Om där bildas en luftficka borde inte circulationspumpen  fungera.Är det rätt slutsats ?Det finns en mindre på vänstra sidan också.

I båda blocken finns utrymme för kylvätska, vilken jag inte tömde ur i somras.Jag tänkte att jag fyller värmeväxlaren med 100 % glykol så blir blandningen passligt.Nu borde man bara få vätskan att circulera. Kan någon kommentera hur man gör det ?

Varför installera avgaslimppor av aluminium .Vikten är bara en tredjedel av gjutjärnsversionen !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för värmeväxlare? Stående eller liggande.
Med locket menar du då "kylarlocket"?
Har inte varit med om att det blir luft i cirkulationpumpen.
Töm motorn helt på vatten, 2 pluggar en på varje sida nedanför avgaslimporna.
Fyll via locket på värmeväxlaren till rätt nivå.

Starta och kör utan lock tills motorn kommer upp i temp med termostaten monterad. Kolla tempen på topparna med ir termometer om inte tempmätaren rör sig. 
Det är inte så att du har elfel på givare-instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis

Tack för att du svarat.

1) Min värmeväxlare är stående, Volvo original troligen från 1990 talet.

2) Med locket menar ja värmeväxlarlocket, var man tillsätter kylvätska.

3) Det fiffigaste är nog att tömma hela systemet men vår båt (Marino 23) är gjord för raka motorer (4 och 6 syl.) inte för V8 motorer.Man hamnar att jobba med spegel för att komma åt någonting under avgaslimpporna.Jag är antagligen tvungen att tömma hela systemet.

4) Vår båt står på land så vi måste bära allt vatten som används.Vi har ett jäskärl på på 30 L men det räcker en dryg minut.

5) Det måste vara ett avbrott på ledningarna för temp. givaren  blev så het man knappt kunde röra den men inget utslag på temp.mätaren.Alla flatkontakter är korroderade, kanske CRC hjälper.Mätaren fungerade ännu i somras.

Tack ännu en gång för din kommentar.

H. MarinoMan

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis

Tack för att du svarat.

1) Min värmeväxlare är stående, Volvo original troligen från 1990 talet.

2) Med locket menar ja värmeväxlarlocket, var man tillsätter kylvätska.

3) Det fiffigaste är nog att tömma hela systemet men vår båt (Marino 23) är gjord för raka motorer (4 och 6 syl.) inte för V8 motorer.Man hamnar att jobba med spegel för att komma åt någonting under avgaslimpporna.Jag är antagligen tvungen att tömma hela systemet.

4) Vår båt står på land så vi måste bära allt vatten som används.Vi har ett jäskärl på på 30 L men det räcker en dryg minut.

5) Det måste vara ett avbrott på ledningarna för temp. givaren  blev så het man knappt kunde röra den men inget utslag på temp.mätaren.Alla flatkontakter är korroderade, kanske CRC hjälper.Mätaren fungerade ännu i somras.

Tack ännu en gång för din kommentar.

H. MarinoMan

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutkommentar

Jag öppnade den andra pluggen på vattenpumpen, där kom ut kylarvätska.Så motorn igång och jag "körde" två 30 liters dunkar med kran vatten genom motorn.Kylarvätskan kretsade.Jag mätte frystemppen, mätaren visade - 22 deg. C, samtidigt tog jag en deciliter för test i frysen.Resultatet var att vid - 18 deg.C var vätskan flytande vid - 25 blev det "ärtsoppa" av blandningen.

Såvitt jag förstår kan  detta inte skada motorn ? 

Ja, projektet slutfört.Tack för kommentarerna.

 

 

Redigerad av MarinoMan
Writing error.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...