Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Morgan__2005

Den efterlängtade oljetråden....

Rekommendera Poster

Nu ska vi se om det går att få igång ett allänt samtalsämne om oljor... Erfarenheter ang. tex mineral olja kontra syntetoljans vara eller icke vara.... Bäst - Sämst osv.... // Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper alltid mineralolja (15/40) och byter ofta. Samma kostnad men renare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Jag kör bara helsyntet i alla mina motorer. Bil, båt, tvåtaktare osv.... Helsyntet är överlägset i alla avseenden utom i literpris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent konkret, på vilket sätt är den överlägsen? Jag har aldrig sett någon seriös studie som visar det. (I synnerhet om man byter mineraloljan oftare och spenderar samma peng.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ett bra reportage fån praktiskt båtägande i decembernummret 2004 som ställde oljorna på resp. användningsområde till sin spets... för och nackdelar osv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syntetoljan är precis vad den säger, syntetisk. Detta innebär att man inte utgår ifrån en mineraloljas inbyggda smörjegenskaper och för/nackdelar. Man har således börjat nästan från scratch, och tagit fram de egenskaper man vill ha. Ibland är iofs en syntetisk olja baserad på, eller har en inblandning av esteroljor, som är rätt dyra. Vissa oljor säljs också som syntet fastän dom egentligen är hårt raffinerade mineraloljor. Vad det gäller syntetoljans fördelar gentemot mineraloljan, så finns det flera. 

 

 - Den tål höga temperaturer bättre. Speciellt turboaggregatens livslängd har förbättrats avsevärt med hjälp av sybtetoljan.

 

 - Jämnare kvalitet vid tillverkning. Inte helt oviktigt.(mineraloljor kan skilja beroende å var oljan kommer ifrån) 

 

 - Går att anpassa till väldigt specifika/smala/breda användningsområden. - När oljan blir dålig försämras inte smörjegenskaperna lika drastiskt som en mineralolja.

 

 - Lägre friktionskoefficient än den bästa mineraloljan.

 

Sedan anses det ofta vara en nackdel att syntetoljan är tunnare än en mineralolja. Detta kan jag inte hålla med om, då en syntetolja och mineralolja har nästan samma viskositet vid arbetstemperatur, och syntet bibehållen viskositet vid höga temperaturer. Att en tjockare olja skulle häfta fast vid kamaxlar mm bättre är rent nonsens, då centrifugalkraften ändå slungar oljan från ytorna. Det finns otaliga undersökningar som visar på syntetoljans fördelar gentemot en mineralvariant. Det är bara att söka på nätet. 

 

Med detta är inte sagt att mineralolja är dåligt. Alla oljor är ljusår bättre än för låt säga tjugo år sedan. Så länge man byter mineraloljan ofta, så funkar den utmärkt. Själv kör jag numera helsyntet på alla mina fordon. Gammalt som nytt. 

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde tillägga, en syntetolja är i grunden miljövänligare än en mineralolja(tillsatser ej inberäknade) Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Äntligen börjar dom intressanta olje och servicetrådarna dyka upp igen ... brukar ju bli ganska livade ibland :-D Här är en tråd från förra året som är ganska sansad och med flera inlägg från Guest som verkar vara grymt insatt i oljekvliteter mm! ... dessutom dyker även Biltemas oljor upp i diskussionen :-nojd Kolla in tråden på: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=10577 mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan intressant detalj som är värt att nämna, är esteroljans egenskaper. Dess molekyler bildar en elektrostatisk effekt mot metallytor, som gör att den häftar fast på ytorna. Syntetoljor med esterolja, är dock ganska ovanliga samt dyra, och används med fördel inom motorsport, där varvtal och temperaturer är mycket höga.

 

Sen finns det hur mycket som helst att säga om olika additiv i oljorna, vars egenskaper skiljer ganska mycket, beroende på inbördes blandning mm.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gånger kan det vara knepigt att skilja på vad som är fakta respektive ren marknadsföring när det gäller oljor. Fråga volvohandlaren vilken bil som är bäst, svaret är nog ganska givet men kanske inte helt objektivt.

 

Om det är svårt att välja mellan mineral och syntet tror jag det egentligen inte spelar så stor roll. Det viktigaste är nog att man sköter oljebyten och har rätt olja (sammansättning och viskositet). 

 

På marinmotorer är det ofta svårt att få ur all olja vid byten på grund av att man suger ur oljan. Det står olja kvar i tråg, oljekylare, slangar mm. Jag brukar montera en nippel med slang där oljepluggen normalt sitter då får man ur mer olja och slabbet i botten på tråget.

 

När jag växlat mellan mineral och syntet har jag inte märkt någon skillnad i oljeförbrukning eller prestanda. Slitaget kan jag inte svara på. Däremot tycker jag helt klart att motorerna gör mer mekaniskt väsen med syntetolja.

 

Själv prioriterar jag alltid en ren motor. = byta ofta = mineral = samma peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syntetoljan behöver inte vara dyr. Om man utgår från SAE och API-klassning som motorn skall ha på oljan, så går det att hitta syntetolja till samma peng som mineral. När det gäller olja, så får man tyvärr inte vad man betalar för. 

 

Och givetvis är oljebytena viktigare än vilken oljetyp man använder. Syntetoljan har däremot bättre marginaler. När en mineralolja börjar bli dålig så är kurvan på smörjegenskapernas försämring myket brantare än en syntet. Men byter man ofta är det inga problem.

 

På äldre motorer med större lagerspel, blir det mekaniska ljudet högre med en syntetolja. Nyare motorer lider inte av detta fenomen.

 

I det långa perspektivet så ger syntet mindre friktion/slitage=lägre bränsleförbrukning=lägre kostnader. Iofs får man mäta över några år för att se den märkbara effekten.

 

En annan detalj som är värt att notera, är att en mineralolja degenererar fortare med syret i luften än en syntet. Inte bara driftstimmarna är då avgörande för oljebyten, utan även kalendertid om båten används sparsamt. Oljebyte vid vinterförvaring är ett lysande tillfälle att hålla motorn i gott skick.

 

Sen är ju frågan, om motorn håller i 40 eller 42 år, så är det omöjligt att säga om oljan har med de extra två åren att göra. Det finns så många andra faktorer som spelar in. Exempelvis att varmköra motorn försiktigt innan man drar på fullt sparar många år på en motor. Man ser allt för många som startar sina motorer kalla och ger järnet direkt. 

 

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt! Varmkörning är viktigt. Komponenterna i motorn får inte rätt geometri innan motorn är varm. Kolvar och foder slits mycket om man belastar motorn kall.

 

Lika viktigt är det att inte slå av motorn direkt om man kört med hög belastning. Eftervärmen frestar på topplock mm. Har man en turbobotor så krackar oljan vid turbon pga eftervärmen.(Specifikt det problemet håller jag med om att syntetoljan är bättre.) Kör man några minuter på låg belastning (ej tomgång) innan motorn stängs av mår den bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som detta gav riktigt någon diskussion som jag trodde.....  Dog ju nästan ut utan resultat!!!

 

 

// Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det har du ju rätt i ju.....    15.gif

 

Men jag tyckte inte det var nån glöd i diskutionen innan jag hoppade in dock!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag kör min traktor med mineral, det går åt 35 liter vid varje byte. /Wille

post-1958-1394234465,4129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan för mig är om jag måste köpa svindyr röd dunk från Penta eller om jag kan handla vanlig motorolja på tappen till min B23'a på sjön....

 

När byter ni? Höst eller vår? Varje eller vartannat år? Filterbyte varje gång eller vartannat byte?

 

 PS. Vacker 12'a ovan förresten...är det månne en VHFantenn som skymtar på taket....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sticker jag ut hakan igen, och påstår att detta är en myt. Speciellt om det är en esterbaserad syntetolja, då dess molekylära egenskaper bildar en eleltrostatisk reaktion med metall, som innebär en oöverträffad vidhäftning.

 

Denna myt liksom många andra härstammar från tiden då syntetoljan lanserades, och lever tyvärr kvar.

 

Men, som alltid finns det dålig syntetolja, liksom bra mineralolja.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Esterolja har mycket bättre vidhäftningsförmåga ån någon mineralolja någonsin kommer att ha. Man använder absolut inte minaralolja i högvarviga racing motorer. Man måste ha i mer mineralolja än en syntetisk så det är möjligt att en motorn får för lite olja vid låga varv om man kör med en motor som är inställd för mineral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Såg nu att det inte är 2-t olja ni pratar om. Men syntetoljor har helt klart överlägsna egenskaper. Många av de myter som finns härstammar från syntetoljans barndom. Då var de inte speciellt bra. En otroligt seglivad myt är tex att man inte ska köra syntet i gamla motorer av olika anledningar. Det är helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok om man nu köper en bra olja till sin gamla diesel och kör 50 H per år behöver man verkligen byta varje säsong då ?? Det känns ibland som att båtmotorer är så FRUKTANSVÄRT mycket känsligare än ,låt säga bilmotorer som rullar 2000mil mellan intervallerna och kallstartas i -20 grader....

Visserligen står båtmotorn still i 7 månader , men ändå?!?

Skulle man jämföra 50 timmar i mil skulle det bli ca 400 mil ( vid 2000 v / minut )

 

Jag byter varje år ändå för man vågar ju inget annat9.gif

Bytte för övrigt idag , Pennzoil mineral , om den är bättre eller sämre än Castol eller volvooljan vet jag inte....

en fråga till : Om en motor är 25 år och drar ca 0,5 liter på 70 timmar , bör man oroa ihjäl sig då även om den går förträffligt. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Det känns ibland som att båtmotorer är så FRUKTANSVÄRT mycket känsligare än ,låt säga bilmotorer som rullar 2000mil mellan intervallerna och kallstartas i -20 grader....[/KUR] Det är väl snarar ägarna som är så mycket känsligare! Istället för att lägga pengarna på svindyr service mm så kan man lägga pengarna på lite extra soppa och låta motorn gå flera timmar/säsong ... det är nog det bästa underhåll(ning)s tipset jag kan ge :-nojd Jag betraktar numera min Honda som en bilmotor (vilket det egentligen är) och servar den därefter ... och den fungerar alldeles utmärkt fortfarande! Men vill man stilla sin oro och få frid isjälen, med extra pengar på service så är det väl ok för den som så önskar! Var och en är ju sin egen lyckas smed ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...