Searaysearay 0 Postad 23 Oktober , 2022 (redigerade) Motor: Mercruiser v8 5.0LX Har ett problem med min motor och tänkte kolla om någon här kan komma med lite tips. Säg att jag vart ute med båten dag 1, När jag sen kommer till båten dag 2 och vrider på nyckeln och har reglaget i neutralt läge så går motorn igång direkt men dör efter några Sekunder. När jag sen ska försöka starta den igen så är den jätte svårstartad, blir omöjligt att starta i neutralt läge utan jag måste dra på ordentligt med gas och försöka ett flertalet gånger innan den vill starta. Sen när den väl har startat om jag då låter motorn gå på lite högre varvtal tills den blir lite varm så är den enklare att starta sen. När jag kommer tillbaka dag 3 så är det samma historia igen, jag skulle vilja få lite tips på varför den går igång direkt när jag vrider på nyckeln första gången men sen dör och blir svårstartad? Redigerad 23 Oktober , 2022 av Searaysearay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 24 Oktober , 2022 Jag hade börjat kolla på bränsletrycket. Det låter som att det finns lite bränsle kvar nära motorn som den startar på, men om det kan vara så att bränslepumpen inte håller kvar soppan i slangen till tanken utan det rinner tillbaka. Då får du köra startmotor tills pumpen pumpat upp bränsle från tanken igen. Jag har haft precis samma problem med en bil och där var det ett mycket litet hål i bränsleslangen som släppte i luft och därmed tillät bränsle att rinna tillbaka i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 24 Oktober , 2022 15 hours ago, Searaysearay said: Motor: Mercruiser v8 5.0LX Har ett problem med min motor och tänkte kolla om någon här kan komma med lite tips. Säg att jag vart ute med båten dag 1, När jag sen kommer till båten dag 2 och vrider på nyckeln och har reglaget i neutralt läge så går motorn igång direkt men dör efter några Sekunder. När jag sen ska försöka starta den igen så är den jätte svårstartad, blir omöjligt att starta i neutralt läge utan jag måste dra på ordentligt med gas och försöka ett flertalet gånger innan den vill starta. Sen när den väl har startat om jag då låter motorn gå på lite högre varvtal tills den blir lite varm så är den enklare att starta sen. När jag kommer tillbaka dag 3 så är det samma historia igen, jag skulle vilja få lite tips på varför den går igång direkt när jag vrider på nyckeln första gången men sen dör och blir svårstartad? Jag kommer att tänka på choken, fungerar den ? Jag har en Volvo V-8 (AQ 225 F) och har haft liknande problem.Det vad alanningen skriver kan också vara orsaken.Vi hade ett fall när motorn inte ville starta alls och det berodde på att bränsleslangen var så genomrutten att den sög in luft.Det luktade inte ens bensin bakom båten.Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser