nissebrun 0 Postad 16 Oktober , 2022 (redigerade) Hej. Efter att min motor inte startade vid upptagningen med bogsering som följd har jag idag konstaterat att det ena, av 2, tändstiftet inte ger någon gnista. Därför har jag några frågor och övriga tips tages tacksamt emot. Motorn det gäller är en riktigt gammal Evinrude 50hk från 70-talet. Fråga 1: Är det så att motorn inte orkar att starta på endast 1 cylinder ? Fråga 2: Knappen på motorn som jag trycker in för att stänga av motorn, exakt hur fungerar den ? Nästa steg blir att kolla så den inte spökar. Bryter den strömmen till 1 eller 2 tändstift ? Vi hade nämligen varit ute en tur utan problem och nästa gång jag ska starta så finns ingen antydan till tändning. Det sista jag gjorde var ju att stänga av motorn med knappen så kanske kan den vara boven. Andra tips och goda råd tas tacksamt emot. Mvh Conny. Redigerad 16 Oktober , 2022 av nissebrun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 16 Oktober , 2022 troligen en tändspole om inte tändkabelns anslutning(ar) vid tändhatt tändspole . använd avdragare om du behöver lyfta svänghjulet, börja med kontroll anslutning tändhatt/kabel är åtkomligt enkelt. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 16 Oktober , 2022 Tack för svaret. Av vilken anledning menar du att jag ska lossa svänghjulet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 17 Oktober , 2022 (redigerade) Stoppknappen kortsluter tändningen till båda cylindrarna, om du kopplar loss kablarna till den så borde du kunna utesluta fel på den. Om din motor är riktigt gammal, tidigt sjuttiotal så har den brytarspetsar. För att kolla dem tror jag inte att du behöver dra av svänghjulet. Om jag minns rätt så räcker det att ta bort handstartapparaten för att komma åt att justera spetsarna genom öppningar i svänghjulet. En bild på styrbordssidan av motorn hjälper att att bestämma den.. Redigerad 17 Oktober , 2022 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redit 2 Postad 17 Oktober , 2022 Kolla först om det är avbrott i tändstiftet!!!! Ett fel som jag själv råkat ut för, det finns vissa stift som innehåller ett motstånd för att dämpa störningarna fån gnistorna till radiomottagning. om det motståndet brunnit av så blir det ingen gnista. Sådana stift brukar ha ett "R" i beteckningen. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 17 Oktober , 2022 19 timmar sedan skrev nissebrun: Tack för svaret. Av vilken anledning menar du att jag ska lossa svänghjulet ? utifallatt, tex om tändspolen sitter under svänghjulet? . flytta komponenter mellan cyl för att se om felet följer med . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 17 Oktober , 2022 Tack för alla tips. Jag provade med olika stift när jag konstaterade att ena cyl. saknade gnista. Planen är att försöka flytta tändspolarna inbördes och se vad som händer då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 19 Oktober , 2022 Tror på brytarspetsar. Visst finns det en inspektionslucka ovanpå svänghjulet? Lägg upp bilder. Avstånd mellan spetsarna, oxid, annan skit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 20 Oktober , 2022 Nu har jag plockat bort spolen men den saknar tyvärr märkning. Kan man mäta upp den på något sätt om den är ok ? Bifogar några bilder. Tyvärr ingen inspektionslucka på svänghjulet så jag vet inte om den har några brytarspetsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 20 Oktober , 2022 (redigerade) Sedan undrar jag om något vet vad denna mackapär är ? Redigerad 20 Oktober , 2022 av nissebrun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 20 Oktober , 2022 4 timmar sedan skrev nissebrun: Sedan undrar jag om något vet vad denna mackapär är ? Med så mycket oxiderade/rostiga och dåliga anslutningar ska du nog vara glad att du har gnista på något stift. Putsa och gör rent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 20 Oktober , 2022 Det ska jag absolut göra men frågan kvarstår, vad är det för någonting ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 20 Oktober , 2022 Startrelä..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 22 Oktober , 2022 Fortsättning följer. Efter att ha kontrollerat och rengjort alla anslutningar och skiftat tändspolarna så fanns plötsligt gnista på båda stiften. Det var ju positivt. Då återstår nästa problem: gängan till ena stiftet är så pass dålig att renovering är ett måste. Det verkar finnas 2 olika varianter på insatsgänga på marknaden. En som jag tittat på verkar intressant men där är en sak jag undrar över. Insatsgängan på bilden har ju som en krage längst ut. Det gör ju att stiftet inte kommer lika långt in som tidigare. Har det någon betydelse ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 22 Oktober , 2022 Jag har visserligen inte utfört exakt denna felsökning, men så här borde det väl vara. Tändspolen har två lindningar, en för 12V och en för högspänning (för tändstiftet). De är sammankopplade i ena änden och därifrån går en kabel till jord, dvs motorblocket. Eftersom du har loss båda tändspolarna kan du enkelt jämföra den misstänkta tändspolen med den som gick till tändstiftet med gnista. 1. Börja med att grovt mäta resistansen (med ett universalinstrument, t ex från Biltema, för en hundring eller så) mellan jordkabeln och den andra kabeln med liten diameter, dvs 12Vlindningen, på den tändspole som är ok. Välj ett mätområde så du får ett tydligt utslag. Upprepa sedan för den misstänkta tändspolen. Utslaget ska bli ungefär det samma. Om den visar ett extremt högt värde så är det avbrott i lindningen. 2. Upprepa sedan för högspänningslindningen, dvs mät mellan jord och tändstiftskontakten för den ok tändspolen och jämför. Du behöver justera mätområdet igen så du får ett tydligt utslag. Upprepa sedan för den misstänkta tändspolen. Utslaget ska bli ungefär det samma. Om den visar ett extremt högt värde så är det avbrott i lindningen. Apropå avbrott i tändstiftet så köpte jag ett Champion tändstift till gräsklipparen från Amazon nyligen, som det var avbrott i. Här kan man också resistansmäta och jämföra, eller helt enkelt skifta tändstift och titta på gnistorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 22 Oktober , 2022 Ser nu att det löste sig på något sätt ändå:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 22 Oktober , 2022 Typ: Tack Gode Gud... Håll Dig ur vägen, så går det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nissebrun 0 Postad 22 Oktober , 2022 Nu hänger jag inte riktigt med ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Oktober , 2022 5 timmar sedan skrev pannkaka: Jag har visserligen inte utfört exakt denna felsökning, men så här borde det väl vara. Tändspolen har två lindningar, en för 12V och en för högspänning (för tändstiftet). De är sammankopplade i ena änden och därifrån går en kabel till jord, dvs motorblocket. Nej, så är det inte. Redan tidiga 70-tals OMC av denna storlek hade CDI-tändning, med ca 200-300 V primärt. 12 V batteri-tändsystem är ovanliga på utombordare, fanns mest på tidiga Mercury. Här är tändsystemet till 50 hk 1971: CDI-boxen kallas Power pack på OMC (62). https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/50hp/50173s-1971/ignition-system, Genombrott i isoleringen är ett vanligt problem, som ofta inte går att se med en resistansmätning, med det fåtal volt multimetern använder sig av. Testen är inte helt värdelöst, men klart otillräcklig. Att spolen synbarligen är OK betyder inte att den är det. Att skifta spolar mellan cylindrar om man har minst en som funkar är ett mycket bättre test. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 22 Oktober , 2022 Där fick jag en uppdatering av mina kunskaper, tack för det!😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser