Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
pataW

Täckning av båten

Rekommendera Poster

Som ovan...

har en ryds 23 dc, tänker på NOA ställning vad passar bäst...?

däckställning (benen står på båten) eller A ställning  (står på marken)...

och sen längden på överliggaren, ska den var lite längre än båten eller lite kortare?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag någon sån båt, men skulle tro det bästa för den modellen bör vara A-ställning i för och akter och sedan kanske en däckställning mitt på (eller kanske behövs 2st). Överliggaren bör vara minst lika lång som båten, helst något längre, kanske 1 meter längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Boanjohan:

Nu har inte jag någon sån båt, men skulle tro det bästa för den modellen bör vara A-ställning i för och akter och sedan kanske en däckställning mitt på (eller kanske behövs 2st). Överliggaren bör vara minst lika lång som båten, helst något längre, kanske 1 meter längre. 

Varför 1 meter längre? Vad säger dom på varvet om alla båtar plötsligt är 1 meter längre än angivet. Vår båtklubb skulle inte få in båtarna på varvet i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde man satsa på däckställning då... fast blåst, snö osv belastar båten.

Ligger iof på en uppställning där det är ganska trångt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev pataW:

Borde man satsa på däckställning då... fast blåst, snö osv belastar båten.

Ligger iof på en uppställning där det är ganska trångt

Jag har goda erfarenheter av A-ställning. Överliggaren lika lång som båten, gärna avslutad med ca 1 dm styv gärna lite nerböjd slang i ändarna. Dessutom behövs ett par stödben uppe på båten så att överliggaren inte viker sig vid blåst eller snö. Surra dessutom ner överliggaren ner mot  båten i förpollaren och aktern så att den inte kan glida i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Varför 1 meter längre? Vad säger dom på varvet om alla båtar plötsligt är 1 meter längre än angivet. Vår båtklubb skulle inte få in båtarna på varvet i så fall.

Jag vet inte hur det fungerar på din båtklubb/marina? Men dom marinor jag kollat så betalar man ju för båtens/trailerns storlek plus en viss margina, typ. meter extra på längden ock bredden, för båtarna står ju inte dikt an mot varandra.

 

I båtklubben jag är med i betalar vi kvadratmeterhyra för uppläggning soldaten, och då har jag valt att ha en  plats som är 1m bredare och 2m längre än båten, och då sticker ju trailern ut ca. en meter framför båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Jag vet inte hur det fungerar på din båtklubb/marina? Men dom marinor jag kollat så betalar man ju för båtens/trailerns storlek plus en viss margina, typ. meter extra på längden ock bredden, för båtarna står ju inte dikt an mot varandra.

 

I båtklubben jag är med i betalar vi kvadratmeterhyra för uppläggning soldaten, och då har jag valt att ha en  plats som är 1m bredare och 2m längre än båten, och då sticker ju trailern ut ca. en meter framför båten.

Problemet på dom flesta båtklubbar är ju att man har en begränsad varvsyta och att alla medlemmar vill ha plats för sin båt, då kan inte några få extra plats tyvärr.

Vad jag menade men mitt påpekande om den extra metern på överliggaren var att om man har anmält en båt på 6 meter och sedan bygger ut till 7 meter blir det trångt för någon annan. Samma sak med oanmälda trailerutstick. Bekymret är kanske mindre på landet men min båt ligger på en båtklubb mitt i Stockholm och där är det kamp om kvadratmetrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Problemet på dom flesta båtklubbar är ju att man har en begränsad varvsyta och att alla medlemmar vill ha plats för sin båt, då kan inte några få extra plats tyvärr.

Vad jag menade men mitt påpekande om den extra metern på överliggaren var att om man har anmält en båt på 6 meter och sedan bygger ut till 7 meter blir det trångt för någon annan. Samma sak med oanmälda trailerutstick. Bekymret är kanske mindre på landet men min båt ligger på en båtklubb mitt i Stockholm och där är det kamp om kvadratmetrarna.

Men hur kan man ha dem så tätt? Det blir väl ett jäkla pussel om den som står långt in vill sjösätta tidigare än den utanför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Men hur kan man ha dem så tätt? Det blir väl ett jäkla pussel om den som står långt in vill sjösätta tidigare än den utanför?

 

Den inhyrda kranen kommer första lördagen i oktober för upptagning av samtliga båtar (50 st) och återkommer första lördagen i maj nästa år för sjösättning av samtliga båtar. Det är det som gäller i "valfrihet" på vår klubb. Fördelen är att sjösättningsdagen är en gemensam festlig dag då alla hjälper alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Rascal:

Den inhyrda kranen kommer första lördagen i oktober för upptagning av samtliga båtar (50 st) och återkommer första lördagen i maj nästa år för sjösättning av samtliga båtar. Det är det som gäller i "valfrihet" på vår klubb. Fördelen är att sjösättningsdagen är en gemensam festlig dag då alla hjälper alla.

Låter som en väldigt osmidig lösning. Jag lider med er!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Låter som en väldigt osmidig lösning. Jag lider med er!
 

Varför lider du? Liten klubb med gemensamma intressen ger god kamratskap och trivsel.

Omodernt i dessa dagar när allt skall ske digitalt över nätet (som här) men kul med fika tillsammans i solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Rascal:

Varför lider du? Liten klubb med gemensamma intressen ger god kamratskap och trivsel.

Omodernt i dessa dagar när allt skall ske digitalt över nätet (som här) men kul med fika tillsammans i solen.

Det är ju såklart trevligt md kamratskap och trivsel.

Men om båtarna ligger så tätt som det låter på din beskrivning så verkar det ju väldigt osmidigt att utföra så enkla saker som att tvätta eller polera båten, för att inte tala om att bottenmåla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev No_jah:

Det är ju såklart trevligt md kamratskap och trivsel.

Men om båtarna ligger så tätt som det låter på din beskrivning så verkar det ju väldigt osmidigt att utföra så enkla saker som att tvätta eller polera båten, för att inte tala om att bottenmåla.

Jag vet inte vad du använder för stora grejer när du tvättar och polerar din båt men jag har lyckats med bägge grejorna dom senaste 44 åren på klubben utan problem. Har även en träbåt på samma klubb och det funkar också bra, både med slipkloss och lackpensel.

Bottenmålningen sker ju på undersidan av båten så det handlar ju mest om höjden på bockarna inte på avståndet till grannbåten.

Visst kan det bli lite trångt ibland med stegar och grejer men det funkar. Jag tycker inte det är värt merkostnaden att ligga på någon marina i Stockholmstrakten. Klubben ligger dessutom bra till hemifrån. 10 minuters resväg.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Varför lider du? Liten klubb med gemensamma intressen ger god kamratskap och trivsel.

Omodernt i dessa dagar när allt skall ske digitalt över nätet (som här) men kul med fika tillsammans i solen.

Jag menar främst att man inte själv väljer när båten ska upp eller i. Det skulle jag aldrig stå ut med! Ett år kanske jag vill ha i båten i mitten av mars, ett annat i början av juni, beroende på vad som behöver göras med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Jag menar främst att man inte själv väljer när båten ska upp eller i. Det skulle jag aldrig stå ut med! Ett år kanske jag vill ha i båten i mitten av mars, ett annat i början av juni, beroende på vad som behöver göras med den.

Det finns fördelar med att själv välja sjösättningsdatum, men ibland kan det ju vara bra med en deadline så att man tar tag i saker och inte skjuter det framför sig för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Det finns fördelar med att själv välja sjösättningsdatum, men ibland kan det ju vara bra med en deadline så att man tar tag i saker och inte skjuter det framför sig för länge.

Kan mer handla om saker som att man ska göra jobb som kräver värme, eller att man helt enkelt inte har möjlighet att hinna saker klart pga jobb. Att vara låst till ett datum är ju helt sinnessjukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var länge sen vi diskuterade båttäckning i tråden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Kan mer handla om saker som att man ska göra jobb som kräver värme, eller att man helt enkelt inte har möjlighet att hinna saker klart pga jobb. Att vara låst till ett datum är ju helt sinnessjukt.

 

Sinnessjukt kanske är ett lite starkt uttryck i sammanhanget men jag har ju gjort ett val som jag trivs med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A ställning ger bra lutning, ev snö åker av. säkra överliggaren från att glida isär ! tex mellan benen uppe vid nock på var sida om skarvarna. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-15 vid 19:50 skrev Rascal:

Varför 1 meter längre? Vad säger dom på varvet om alla båtar plötsligt är 1 meter längre än angivet. Vår båtklubb skulle inte få in båtarna på varvet i så fall.

För att den med fördel  bör vara något längre än båten för att täcka bra. 1 meter var bara en höftning. 0,5m i för och 0,5m i akter. Inget konstigare än så.
Men självklart måste man anpassa till rådande förhållanden på klubben/marinan och vad de har för regler för täckning. Det såg jag som en självklarhet.  Många brukar dock inkludera viss marginal för täckning och stöttor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...