Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Kaptenbredben

Ny som båtägare

Rekommendera Poster

Hallå gänget! 

Har precis blivit kapten över min första båt (en Terhi 520 HT) och har lite av ett projekt framför mig. 

Tänkte höra med er hur ni hade gjort för att snyggast städa upp sladdhärvorna på bilden? 

Hur kan man göra med den "oklädda" glasfibern som är i hytten (tak och väggar) för att kunna måla detta vitt? 

Tacksam för alla tips!! 

20221011_151043.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sladdhärvorna tror jag går att fixa till genom att förlänga dem (de som kommer uppifrån) och dra bakom kanten på takets förlängning och sedan dra fram dem bakom reglaget och in i styrkonsolen.

Sladden, om det nu är en sladd, som kommer akterifrån borde gå att hänga upp under skarndäck. 
Tänk på att nuvarande krav på elinstallationer gäller när man gör om saker i båten de betyder bla att kablar ska gå i mjuka kabelrör eller -slangar och fästas upp, tex med buntband var 20:e cm (tror jag det är). När du ändå är där och fixar så se till att kablarna är mångtrådiga och att du använder svart till minus och rött till plus. Samt, förstås, att de har tillräckliga dimensioner och är korrekt avsäkrade.

Och visst går det att måla glasfibern vit. Har ingen erfarenhet av vilken färg som är bäst men om du söker här på MG så ser du att flera målat med De Ijsel (eller vad färgen heter) med gott resultat.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Sladdhärvorna tror jag går att fixa till genom att förlänga dem (de som kommer uppifrån) och dra bakom kanten på takets förlängning och sedan dra fram dem bakom reglaget och in i styrkonsolen.

Sladden, om det nu är en sladd, som kommer akterifrån borde gå att hänga upp under skarndäck. 
Tänk på att nuvarande krav på elinstallationer gäller när man gör om saker i båten de betyder bla att kablar ska gå i mjuka kabelrör eller -slangar och fästas upp, tex med buntband var 20:e cm (tror jag det är). När du ändå är där och fixar så se till att kablarna är mångtrådiga och att du använder svart till minus och rött till plus. Samt, förstås, att de har tillräckliga dimensioner och är korrekt avsäkrade.

Och visst går det att måla glasfibern vit. Har ingen erfarenhet av vilken färg som är bäst men om du söker här på MG så ser du att flera målat med De Ijsel (eller vad färgen heter) med gott resultat.

Välkommen till MG!

Jag tackar till tusen för informationen och tipsen! 👍

Tänkte på det, finns det något material att fästa på glasfibern och sedan måla eller det är väldigt vanligt att man målar rakt på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Tänk på att nuvarande krav på elinstallationer gäller när man gör om saker i båten de betyder bla att kablar ska gå i mjuka kabelrör eller -slangar och fästas upp, tex med buntband var 20:e cm (tror jag det är). 

Gäller inte det bara CE-märkta båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev Kane:

Gäller inte det bara CE-märkta båtar?

Bra fråga! Kanske någon annan här vet?

Men som jag ser det finns ingen anledning att inte tillämpa dessa regler då installationen därmed blir säkrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Bra fråga! Kanske någon annan här vet?

Men som jag ser det finns ingen anledning att inte tillämpa dessa regler då installationen därmed blir säkrare.

Håller jag med om men det är inte (?) krav på gamla båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev ChristerN:

Välkommen till MG!

De ljisel är ju en  bra färg, en sträckfärg som slätar ut sig när den härdar. Klart att du kan använda sådan, den används annars till att måla plastbåtar på utsidan.

Du kan måla med vilken lösningsbaserad lackfärg som helst.. Köp först en liten burk med lackfärg, i valfri kulör och provmåla nånstans, om det blir bra kan du köpa en större burk och måla resten. Måla ovh måla föresten, du lägger på med en liten roller. Se bara till att tvätta och avfetta först.

Annars är det ju väldigt vanligt med att skotten (väggarna”) är klädda med en för ändamålet avsedd duk, som limmas vått i vått med lösningsmedelsbaserat kontaklim. Om du limmar vått i vått, kan du  under tiden limmet härdar behöver justera så går det ju bra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...