Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Jonas113

Indikatorlampa. Hur koppla?

Rekommendera Poster

Jag har en motor som öppnar och stänger en kulventil. Jag tänker styra den med en återfjädrande ”på av på” brytare. 
När ställdonet kommit i ett ändläge bryts strömmen.  Men de brytarna är inne i ställdonet , så jag kommer inte åt dom.  Jag vill ha en indikator när donet är i rörelse, eller ska vara det.  På så sätt ser jag om vridningen fått problem, och inte nått ett ändläge.  En Amperemeter på matarströmmen är en lösning.  Men jag vill ha något enklare.  Typ en lampa.  Går det att fixa ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här kanske?

Vad jag förstår så känner den av strömmförbrukningen på "Load" kontakten, och reläet kan slå till/från på inställd strömstyrka.

Så med den bör du kunna styra en kontrolllampa / lysdiod.

 

Inte så överdrivet dyr heller.

https://www.amazon.com/Detection-Transformer-Indicator-Overcurrent-Protection/dp/B07P63D47Y

image.png.b9449b383bb718ba133c1a85f3c0166d.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattade jag dig rätt att du vill ha en (röd?) indikatorlampa som bara lyser när motorn öppnar eller stänger ventilen, men som är släckt vid stängt eller öppet…?

Hur enkelt som helst, koppla en kontrollampa med en gammaldags glödlampa tvärs över motorns anslutningar!

Om du vill ha en kontrollampa med lydiod så måste du ha en liten likriktarbrygga eller iallafall några dioder emellan.

Man reverserar vanligtvis elmotorn genom att polvända motorn, alltså byta plats på plus och minus.

 

Om du däremot vill ha en indikatorlampa vis stöngt och öppet, bör du kunna koppla in dig på ventilmotrns ändlägesbrytare, dessa bryter då strömmen när det är helt öppet eller stängt, annars hade man ju pajjat elmotorn.

 

@Makro och jag har sådan motorstyrda ventiler, jag brydde mig aldrig om att koppla in kontrollampa, men det kanske jag skulle gjort… Jag vet inte hur Makro löste detta koppleri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev No_jah:

En sån här kanske?

Vad jag förstår så känner den av strömmförbrukningen på "Load" kontakten, och reläet kan slå till/från på inställd strömstyrka.

Så med den bör du kunna styra en kontrolllampa / lysdiod.

 

Inte så överdrivet dyr heller.

https://www.amazon.com/Detection-Transformer-Indicator-Overcurrent-Protection/dp/B07P63D47Y

 

Det är ju möjligt att jag missuppfattade trådskaparens problemformulering….

Annars kan jag ju tycka att man inte skall krångla  till det i onödan.

 

Sedan finns det olika typer av justeterbara strömkännande relän, om man nu vill ha en sådan lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju möjligt att jag missuppfattade trådskaparens problemformulering….

Annars kan jag ju tycka att man inte skall krångla  till det i onödan.

 

Sedan finns det olika typer av justeterbara strömkännande relän, om man nu vill ha en sådan lösning.

Jag förstod det som att TS vill veta när ventilen är i rörels eller borde vara i rörelse, alltså om ventilen kärvar och drar ström fast den inte rör på sig.

För att veta det bhöver man nog mäta strömmen som går genom ledningarna till motorn och på såvis få indikering om det.

 

Att sätta en inkeringslamp över motorns matning indikerar ju bara att det finns spänning fram till motorn, dvs. att man trycker på knappen, och det borde man ju redan vara medveten om isåfall.

 

Men jag kanske övertolkad vad TS efterfrågade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev No_jah:

Jag förstod det som att TS vill veta när ventilen är i rörels eller borde vara i rörelse, alltså om ventilen kärvar och drar ström fast den inte rör på sig.

För att veta det bhöver man nog mäta strömmen som går genom ledningarna till motorn och på såvis få indikering om det.

 

Att sätta en inkeringslamp över motorns matning indikerar ju bara att det finns spänning fram till motorn, dvs. att man trycker på knappen, och det borde man ju redan vara medveten om isåfall.

 

Men jag kanske övertolkad vad TS efterfrågade.

Du har inte övertolkat.  Det var precis så jag vill. Men hoppas det finns ett enkelt sätt att få indikering på en lampa / lysdiod. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jonas113:

Du har inte övertolkat.  Det var precis så jag vill. Men hoppas det finns ett enkelt sätt att få indikering på en lampa / lysdiod. 
 

Ok, då så.

Visserligen kan man ju se på lampan då den lyser litet svagare då motorn kärvar.

 

Har du någon bild på hela ventilen? Kommer du åt att koppla kablar på ändlägesbrytarna?

 

Ändlägesbrytaren för ”stängd” borde ge spänning ut då ventilen är öppen, och vice versa.

Alltså kopplar du en grön lampa mot den ändlägesbrytaren som ger spänning ut då ventilen är stängd, och en röd lampa till den ändlägesbrytaren som ger spänning ut då ventilen är öppen.

Det blir ju liksom en korskoppling rent teoretiskt.

Nu kan du ju se om ventilen stängt sig eller öppnat sig helt. Om inte någon av lamporna lyser, eller om en utav dem inte slocknar, då är det något fel, någon mekanisk tröghet i ventilen eller så.

(sedan kan du ju ha en gul lampa kopplad över motorns poler, den indikerar ju att motorn snurrar… eller borde snurra)…

 

En annan kanske inte så smidig lösning, det är att kolla en 10W eller 21W lampa (man får  prova sig fram) i serie med motorn, om den bara glöder litet snurrar motorn, om den lyser starkt så har motorn stannat pga någon mekanisk tröghet…


Men detta är väl egentligen att inte lösa problemet, bara indikera när det uppkommer ett symtom av grundproblemet…? Kanske ändå lättast att byta ut ventilen mot en ny..?

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makro och jag har en sådan här, följ länken.

Det är i princip en servomotor som man skruvar fast på en vanlig kulventil. En starkt utväxlad arm manövrerar ventilens egna arm.

På min båt sitter den över en trevägskran, som växlar mellan två olika vattentankar.

Jag tror att @Makro har den till att stänga av födet mellan tanken och pumpen! Om jag nu minns rätt. Både Makros och mina ventiler sitter rätt så otillgängligt till, så det underlättar med detta servo.

01164A81-A6E9-43A3-A809-020E036DA2C0.webp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att lösa exakta samma installation med två st mikrobrytare t.ex  https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare-for-elektronik/mikrobrytare/mikrobrytare-1-pol-arm-p36031?gclid=CjwKCAjw7p6aBhBiEiwA83fGuio0OCSienv-wW2NQq4pPHtRmoFG1KERa2L-bSakSKxlKAPbPBBuMBoCKDwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lösningen blir mer mekanisk då ventilens arm påverkar den ena brytare vid stängt läge (röd diod)  och vid öppet läge påverkas den andra brytare som sluter kretsen med grön diod.

Lite jobb med att placera brytarna rätt så att ventilens arm påverkar de båda , men det funkar..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömkännade relä, eller strömmkännade detekterare.

Här är en eller två sådana, justerbara dessutom.

Om man nu inte vill handla på postorder från Kina så får man ju veta vad sådana heter på engelska så att man kan söka vidare.

11E098CD-A422-4C07-9148-B05BE2AC089C.webp
En bildfil att ladda ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på att montera externa microbrytare, enkelt och tillförlitlig👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för delgivande av er kunskap.  Jag löste problemet när jag hittade dolda skruvar till kåpan.  Det är en 12v dc motor som polvänds för rotationsändring.   
lödde kablar på motoranslutningarna. 
-Sååååå himla enkelt.  🙂.  Tack alla för kreativa tankar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Gripen72:

Jag röstar på att montera externa microbrytare, enkelt och tillförlitlig👍

Detta väcker lustan i mig att experimentera, jag köpte nämligen på mig några stycken sådana där servomotorer som man skall montera på en befintlig kulventil.

Jag tror inte att man behöver montera några extra mikrobrytare, jag har en hyoptes.. alltså jag tror att man kan koppla in sig på redan befintliga ändlägesbrytare i servot, dessa ändlägesbrytare är nämligen små mikrobrytare, och jag vill minnas att dom har både NO och NC*, men där kan jag ha fel.

*normally open, normally closed.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är visst problemet löst men jag kan få ge ett tips kanske?

Jag har bränt nåra små DC motorer som jag har till min havrebrännare.

(Just det, somliga av er minns kanske jag värmer upp huset sedan, nu blire 18:e säsongen, genom att elda havre, foderhavre, som odlas för just det ändamålet.....)

 

Till saken. Med hjälp av en kompis som utvecklat en krets, så har jag modifieraat den å etsat kretskort å fixat det hela.

 

Det fungerar som så att när motorn drar över en viss inställd ström så stoppar  kretsen  motorn som stannar å går inte igång med mindre man bryter spänningen till den eller reverserar polerna, dc motor. Å det bästa, det fungerar som gränslägesbrytare!  I båda ändlägena alltså. Så jag har sluppit gränsbrytarna, de små microbrytarna jag hade tidigare. Å slipper fler sönderkördaa motorer.

 

Är någon intresserad så kan jag försöka hjälpa till. Fast det hjälper inte Jonas 113 som ville detektera själva rörelsen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-18 vid 14:15 skrev Georg_Ohm:

Detta väcker lustan i mig att experimentera, jag köpte nämligen på mig några stycken sådana där servomotorer som man skall montera på en befintlig kulventil.

Jag tror inte att man behöver montera några extra mikrobrytare, jag har en hyoptes.. alltså jag tror att man kan koppla in sig på redan befintliga ändlägesbrytare i servot, dessa ändlägesbrytare är nämligen små mikrobrytare, och jag vill minnas att dom har både NO och NC*, men där kan jag ha fel.

*normally open, normally closed.

Kan jag få tipps vilka ställdon du köpte.  Jag tycker nämligen att det jag Köpte ser lite klent ut.   
// 

Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jonas113:

Kan jag få tipps vilka ställdon du köpte.  Jag tycker nämligen att det jag Köpte ser lite klent ut.   
// 

Jonas 

Ja det var sådana här
Nu är jag väldigt dålig på tum och rördelars dimensioner, jag har en sådan servomotor, eller om du hellre vill kalla den för ställdon, på en mindre kulventil, en sådan som passar bra ihop med 12 mm slang. Till den kulventilen går det bra. Men jag gissar att den inte orkar med kraftigare ventil, möjligen Truedesigns kompositventiler som sägs ha väldigt liten friktion.

Men jag vill å andra sidan minnas att det hos ”Mr Wang i Kinna” finns sådana servon/ställdon i några olika storlekar. Man kanske möjligtvis kan finna dylika nån annanstans om man nu inte vill handla av ”Mr Wang i Kinna”

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har I kvarttum och halvtum….

Jag ser även att det finns likadana fast med trådlös fjärrkontroll, eller sådana som styrs av en gasdetektor, som då kan stänga av gasolen om det läcker….

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...