Bavaria_34_Sport 2 Postad 12 Oktober , 2022 Jag skulle tömma varmvattenberedaren i vår båt. Förra året tömde jag den via ett rör med dammsugaren. I år fick jag inte lös röret så jag vred på övertrycksventilen och vatten rann ut via evakueringsslangen som är kopplad till ventilen. Medan det rann vatten vred jag igen på ventilen men vattnet slutade inte att rinna. Det verkade som att det bara gick att vrida ventilen åt ett håll, moturs. Är ventilen paj nu då jag vred på den? Om inte hur återställer man ventilen så att det inte fortsätter att rinna vatten då jag fyller vattentanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Oktober , 2022 Hur ser tryckventilen ut, ser den ut som på denna bild? Isåfall ska ju inte spaken vridas, utan snarare vipparmen lyftas för att öppnas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bavaria_34_Sport 2 Postad 12 Oktober , 2022 Nej, det är en svart rund ratt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Oktober , 2022 Jag tror att den ska stängas om du fortsätter vrida den åt samma håll tills den knäpper till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bavaria_34_Sport 2 Postad 12 Oktober , 2022 Det knäppte men vattnet rann fortfarande. Gjorde om det ett antal ggr men det rann fortfarande vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Oktober , 2022 Då är det kanske dags att kolla efter en ny säkerhetsventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 12 Oktober , 2022 Det verkar ju vara samma typ av ventil som på min Isotemp, man vrider medsols för att öppna och motsols för att stänga, har jag för mig, eller var det tvärtom? Och det hörs ett knäpp när man vrider ja. Kan din ventil möjligen kärva? Går det inte att skruva loss ventilen och kika på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bavaria_34_Sport 2 Postad 12 Oktober , 2022 Ja, den ser typ ut sådär. Det blir väl att skruva lös den och kolla. Det kändes som att den bara gick att vrida åt vänster. Tog dock inte i. Har för mig att den har pilar till vänster också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Oktober , 2022 (redigerade) 25 minuter sedan skrev Bavaria_34_Sport: Ja, den ser typ ut sådär. Det blir väl att skruva lös den och kolla. Det kändes som att den bara gick att vrida åt vänster. Tog dock inte i. Har för mig att den har pilar till vänster också. När du vrider på den svarta plastratten så öppnas och stängs ventilen några gånger per varv. Försök att ställa ventilen så att den är öppen, det är den när svarta plastratten är i sitt yttersta läge, den fjädrar nämligen inåt när den stänger. Inga konstigheter! När du tömt hela dricksvattensystemet: Töm beredaren, låt ventilen stå öppen, det är bra om du på något vis kanske med hjälp av grovdamsugare eller tryckluft kan suga eller blåsa ut det som finns kvar. Inte kul för dig eller sparkontot om beredaren fryser sönder… dom är ju rätt så dyra. Ja har en likadan vv-beredare. Jag gör som så att jag lossar ingående kallvattenslang och utgående varmvattenslag, OBS: inte dom slangarna som går till och från motorn! Jag har tillgång till tryckluft så jag blåser ut de sista decilitrarna. Min beredare är monterad ”framstupa” så de sista dropparna borde rinna ut med slangarna borta… men det blir som sagt alltid lite kvar och det är inte så bra, tror jag… Koppla även bort el-patronen om du har sådan, kanske en risk att det blir torrkokning annars(?) om du ansluter landström under torrsäsongen. Glöm inte att stänga säkerhetsventilen innan du fyller vattentankarna till våren, det brukar jag göra.. och funderar då på varför pentrypumpen går konstant utan att det kommer något vatten i kranarna…. Den där killen Alois Alzheimer brukar ”hjälpa till” en höst gjorde jag ett dubbelfel bara därför… jag glömde tömma beredaren och (som tur var) glömde jag även att koppla bort elpatronen, jag har ju ”landström” i båten hela vintern. Idag hade det blivit fasligt dyrt om man inte bundit sina elavtal innan den där Vladimir började att härja runt. Jag tänkte på en annan sak… pentrypumpen, det kan vara svårt att tömma den helt, jag brukar demontera den och ta in den i stugvärmen. Om du har dusch då samlas det alltid litet vatten i duschmunstycket, skruva loss det och töm! Vidare kanske du har andra pumpar ombord som skall dräneras eller tas in i värmen? Redigerad 12 Oktober , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Oktober , 2022 1 timme sedan skrev Makro: Det verkar ju vara samma typ av ventil som på min Isotemp, man vrider medsols för att öppna och motsols för att stänga, har jag för mig, eller var det tvärtom? Och det hörs ett knäpp när man vrider ja. Kan din ventil möjligen kärva? Går det inte att skruva loss ventilen och kika på den? Måhända har du en tappkran istället för en säkerhetsventil…? Nej så funkar inte den grejen, den fjädrar utåt/inåt kanske två eller fyra gånger per varv, när den är i ytterläget är ventilen öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bavaria_34_Sport 2 Postad 12 Oktober , 2022 Tack för tipsen! Jag har sugit ut vattnet med dammsugare från alla kranar, duschar och även varmvattenberedaren. Kommer eventuellt att köra värme i båten hela vintern eller i alla fall så länge det är minusgrader. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 12 Oktober , 2022 Hade kanske samma problem på en av våra båtar för något år sedan. Jag testade då att vrida den svarta ratten runt, runt, runt i ett lugnt tempo så att ventilen fick knäppa, knäppa och knäppa. Givetvis var VVB då redan tömt så jag fyllde inte något kölsvin eller liknande under knäpparproceduren. Därefter fyllde jag vatten i systemet så att VVB blev fylld. Sedan placerade jag en "GB-låda" under ventilen och öppnade ventilen. Ut tillsammans med vattnet kom en liten mängd flagor av någon avlagring. Möjligen hade de små flagorna hindrat ventilen att knäppa sig tät, för efter denna lilla motionering blev det tätt igen. Nu finns det säkert någon som anser att jag borde ha skickat flagorna för analys för att få reda på hur hälsovådliga avlagringar som byggs upp i en båts VVB, men jag delar inte det intresset utan konstaterade förnöjt att den båten skulle serva sin besättning med varmvatten igen. Lycka till med Ditt varmvatten, när det behövs är det bra att ha. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 13 Oktober , 2022 2022-10-12 vid 15:46 skrev Georg_Ohm: Måhända har du en tappkran istället för en säkerhetsventil…? Nej så funkar inte den grejen, den fjädrar utåt/inåt kanske två eller fyra gånger per varv, när den är i ytterläget är ventilen öppen. Det är en säkerhetsventil 🙂 Och nu har jag kollat funktionen, man kan vrida den under fjäderbelastning ca ett halvt varv motsols, vrider man lite till låser den i öppet läge och vattnet rinner ut, för att stänga vrider man medsols över låsläget och släpper då den stänger med fjäderkraften. Men TS ventil kanske inte funkar riktigt likadant och det verkar ju finnas lite olika varianter av säkerhets/ tömningsventil. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 13 Oktober , 2022 Tror att dessa säkerhetsventiler är ungefär dom samma som används i vattensystem i hushållen, och där är det inte ovanligt att det kommer med avlagringar av olika ting, som kan lossna och sätta sej i ventilen, så försök blås eller suga lite försiktigt, så lossnar det säkert. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser