Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
KiiiP

Förbrukare/start

Rekommendera Poster

Kan absolut ingenting om el och har nu en fundering gällande elsystemet i min segelbåt. 

Batteribanken innehåller två batterier och enligt tidigare ägare ska båda vara förbruknings- och startbatteri. Jag misstänker (och hoppas) att ett av dem egentligen är ett startbatteri och att det andra är ett förbrukningsbatteri. Nu till min fråga; kan någon förklara hur jag kan kontrollera detta på ett sätt så att även jag som saknar all elkunskap förstår? 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna är ihokopplade med plus til plus och minus till minus så är batterierna kopplade som en batteribank, alltså kombinerad start/förbrukning.

Om dom däremot inte är hopkopplade enligt ovan så är förmodligen det ena batteriet start och det andra förbrukning, och du har troligtvis isåfall också någon form av skiljerelä som fördelar laddningen av batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort pluskabeln från ett batteri i taget och se vad som händer. Har du ett start och ett förbrukningsbatteri som du misstänker så ser du direkt vilket batteri som går till förbrukare och vilket som går till motor.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev ABC:

Ta bort pluskabeln från ett batteri i taget och se vad som händer. Har du ett start och ett förbrukningsbatteri som du misstänker så ser du direkt vilket batteri som går till förbrukare och vilket som går till motor.

Enkelt och logiskt!

När man har fler än ett batteri i båten så är alltid (så vitt jag vet) minus ihopkopplade. Sedan går det en grov oftast röd pluskabel till startmotorn. Från det andra batteriet går det en något mindre pluskabel till en säkringsdosa, för vidare befordran till båtens förbrukare.

Om även de batteriernas pluspoler är ihopkopplade så har du en parallellkoppling av två batterier, alltså inget speciellt start- eller förbrukarbatteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...