Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
minglee

Behöver råd om våtslipning (grovslip)

Rekommendera Poster

Hej! Vi ska slipa ner fribord och botten under hösten på Ellen och stora delar av skrovet ska slipas ända ner till laminatet. För att slippa damm och sura miner vill vi våtslipa och undrar därför följande: - Vilka maskiner är vettiga att använda vid våtslipning? Kostnad för köp/hyra? - Var hittar vi grova våtsliprondeller (eller vanliga som tål vatten) storlek 40-80? Vi har tittat på excenterslipar som drivs med tryckluft och kompressorer, men de slipar vi hittat drar 400 l/min eller mer och en kompressor som kan åstadkomma det är svindyr och/eller svår att få tag på. Kan man köra en sådan slipmaskin med en klenare kompressor? Som vanligt är alla råd (utom de på temat torrslipa istället och strunta i de sura minerna) välkomna! Vänligen, Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Skälet till våtslipningen är egentligen att vi vill slippa sura båtgrannar pga dammet. Så om jag formulerar mig så som att jag vill slipa dammfritt, fungerar din metod fortfarande då? Om ja, vilken utrustning rekommenderar du? :-) Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte välja vinterplats i klubben och att renslipa en hel båt överstiger definitivt normalt höst-/vårrustningsjobb. Länken till mirka.com var mycket intressant, jag hade iofs redan sett den men har ingen erfarenhet av Abranet. Ska kolla (i en ny tråd) om någon vet mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...