Jonaslatt 50 Postad 11 Oktober , 2022 Detta är min första vinter Som båtägare. Gäller en aq130. Tyvärr finns ingen kran på blocket. Finns dock en kran på oljekylaren. Men den tömmer ju tyvärr inte blocket och toppen. Hur fasiken gör jag detta lättast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 11 Oktober , 2022 Är inte helt hemma på denna motor men... Sötvattensidan behöver du inte röra förutsatt att det är mororglykol i den. Kan vara idé att ta med ett prov till närmaste mack och kolla frys-skyddet på den? Sjövattensidan skall du göra igenom med glykolblandat vatten för att skölja ur salter mm samt rost/ frys-skydda motorn under vintern. Har du drev eller rak axel? Har du drev kan du använda en drev-säck t.ex. Googla så ser du vad jag menar. Har du rak axel får du göra på annat sätt..Bör ju framgå av bruksanvisningen? Hittade den här bl.a: Manual AQ130 Har du ett rejält sjövattenfilter kan du fylla upp det och starta moton ett kort ögonblick, sedan fylla på igen tills det kommer ut ur avgasröret.. Finns säkert fler här med koll på denna motor som kommer at ge dig utförligt svar? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 11 Oktober , 2022 1 minut sedan skrev Wergis: Är inte helt hemma på denna motor men... Sötvattensidan behöver du inte röra förutsatt att det är mororglykol i den. Kan vara idé att ta med ett prov till närmaste mack och kolla frys-skyddet på den? Sjövattensidan skall du göra igenom med glykolblandat vatten för att skölja ur salter mm samt rost/ frys-skydda motorn under vintern. Har du drev eller rak axel? Har du drev kan du använda en drev-säck t.ex. Googla så ser du vad jag menar. Har du rak axel får du göra på annat sätt..Bör ju framgå av bruksanvisningen? Hittade den här bl.a: Manual AQ130 Har du ett rejält sjövattenfilter kan du fylla upp det och starta moton ett kort ögonblick, sedan fylla på igen tills det kommer ut ur avgasröret.. Finns säkert fler här med koll på denna motor som kommer at ge dig utförligt svar? // Mats W Motorn har inget slutet kylsningssystem. Den kyler sig med hjälp av färskvatten. Så motorns kylkanaler är i nuläget fyllt med sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 11 Oktober , 2022 1 timme sedan skrev Jonaslatt: Detta är min första vinter Som båtägare. Gäller en aq130. Tyvärr finns ingen kran på blocket. Finns dock en kran på oljekylaren. Men den tömmer ju tyvärr inte blocket och toppen. Hur fasiken gör jag detta lättast? Är du helt hundra? Bör sitta på blocket och limpan samt den du hittade på oljekylaren. Om inte, är dom ersatta med bult? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 11 Oktober , 2022 57 minuter sedan skrev patrikflink: Är du helt hundra? Bör sitta på blocket och limpan samt den du hittade på oljekylaren. Om inte, är dom ersatta med bult? Limpan e jag hundra på att det inte finns någon avtappning. Motorn är ny byggd av mig själv men har missat att det skulle sitta en kran i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 11 Oktober , 2022 Här finns infon du behöver, https://www.hjertmans.se/Media/Articles/1000-10/1000-10_Konserveringstips_Diesel_Bensin_och_Drev.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 11 Oktober , 2022 Hej. Ta reda på av den som levererat blocket varför det är pluggat och hur där avtappningskranen ska sitta. Första gångerna kan du kanske köra genom med glykolblandning men det är ingen bra metod. I framtiden kommer du att få problem eftersom det samlas slam och rostflagor i kylmanteln som bara blir mer och mer om du inte tömmer blocket varje år. Detta gör att sjövatten står kvar i nedre delen av manteln och medför frostsprängningsrisk. Du bör få dit en kran. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 12 Oktober , 2022 7 timmar sedan skrev sanktanna: Hej. Ta reda på av den som levererat blocket varför det är pluggat och hur där avtappningskranen ska sitta. Första gångerna kan du kanske köra genom med glykolblandning men det är ingen bra metod. I framtiden kommer du att få problem eftersom det samlas slam och rostflagor i kylmanteln som bara blir mer och mer om du inte tömmer blocket varje år. Detta gör att sjövatten står kvar i nedre delen av manteln och medför frostsprängningsrisk. Du bör få dit en kran. Ingemar Blocket levererades tyvärr inte av någon. Jag köpte helt enkelt en block och renoverade. Absolut mitt fel men nu är redan skadan skett. Rätt trångt att försöka lösa detta nu på plats. Får skaffa lite glykol och köra runt och helt enkelt hålla tummarna 😔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Oktober , 2022 Borrmaskin och gängtapp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 13 Oktober , 2022 Hur gjorde du för att plugga hålet då? Går inte pluggen att skruva ut? Ok, det kommer i så fall att rinna rätt ut ur hålet men det är ju bättre än en sönderfrusen motor Vissa B20 block (troligen av sen tillverkning) har en plugg även på andra sidan. Ungefär vid fördelaren. Kan vara lättare att komma åt. Men är den inte lossad sen blocket var nytt så sitter den nog fast rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 13 Oktober , 2022 Borrmaskin.? Absolut men då måste jag riva inredning mm inte super sugen. Det kanske sitter någon plugg i hålet men inget jag kan känna eller se. Men självklart sitter något där inne. Tex en invändig sexkant. Får försöka lägga lite energi på detta i helgen och försöka få ner en kamera, spegel och se vad det sitter i hålet. Någon som vet vad det brukar sitta med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 13 Oktober , 2022 Om du kan skruva bort det som proppar hålet så borde det vara 1/4" rörgänga där. Köp en kran, den längre modellen, och montera där. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Oktober , 2022 22 timmar sedan skrev Jonaslatt: Det kanske sitter någon plugg i hålet men inget jag kan känna eller se. Men självklart sitter något där inne. Tex en invändig sexkant. Får försöka lägga lite energi på detta i helgen och försöka få ner en kamera, spegel och se vad det sitter i hålet. Någon som vet vad det brukar sitta med? Nu vet jag inte vad det brukar sitta, men om man förstorar upp din bild så ser man gängor och tycker mig se antydning till en insexplugg långt inne i hålet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 14 Oktober , 2022 20 minuter sedan skrev Gelis: Nu vet jag inte vad det brukar sitta, men om man förstorar upp din bild så ser man gängor och tycker mig se antydning till en insexplugg långt inne i hålet Precis samma såg jag. Får hoppas den ger med sig. Ska kolla närmare i helgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 15 Oktober , 2022 Alla de B18/B20 derivat jag har haft att göra med (även i bilutförande) har haft en kran monterad, bilmotorn har dock en annan modell än marinmotorns. Även en bilmotor behöver tömmas på vatten ibland (t ex om toppen ska av). Men, B18/B20 block tillverkades mellan 1961 och 1976 så det fanns säkert även andra utföranden. De som satt i Haubits 77 hade förresten en nippel för slanganslutning där. Kan bara gissa att någon råkat bryta av sin kran någon gång och ersatt med en plugg. Hoppas det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser