Helleman 18 Postad 6 Oktober , 2022 Har sökt på forumet men inte lyckats hitta svar på min specifika fråga angående vinterkonservering av en bensinmotor med insprutning. Hur gör ni med konserveringen av själva förbränningsutrymmet? På min förra båt hade jag en förgasarmotor och på den sprutade jag Tectyl vinterkonserveringsspray in i förgasaren under drift (flamdämpare bortmonterad). Jag har förstått att detta inte är att rekommendera på en motor med insprutning. Har läst om att man kan köra på någon slags konserveringsbränsle. Gör någon av er det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 7 Oktober , 2022 Du kan ju blanda lite, 2%, 2 taktsolja i bränslet alternativt ta bort tändstiften och spraya in lite konserveringsolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 7 Oktober , 2022 (redigerade) Redigerad 7 Oktober , 2022 av Rollen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 7 Oktober , 2022 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Rollen: Tack! Hade faktiskt en tanke att göra ungefär så, men funderade lite på om folk verkligen gör detta eller om det är en överdriven instruktion från motortillverkarna för att klara sig från garantiåtgärder. Gör du enligt detta Rollen? Jag tänker att jag kör denna rutinen, sen efter det så kör jag snabbt igenom glykol genom sjövattensystemet. Borde ju inte förstöra ovanstående procedur om jag då kör på samma bränsleblandning, eller hur? Oavsett så stort tack för instruktionen. Nu vet jag exakt tid och varvtal till och med, 👍 Redigerad 7 Oktober , 2022 av Helleman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 7 Oktober , 2022 Kom på en sak; bränsleslangen mellan lågtryckspump och bränsleslang, behöver den primas med bränsle, och isf, skulle det funka att använda en bränsleslang med primerblåsa likt denna: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransleslangar/bransleslang-8-mm-2000047725 Funderar på om det är helt tätt på pumpsidan så att det inte går att pumpa bränsle med primerblåsan? Eller hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 Oktober , 2022 Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 9 Oktober , 2022 2022-10-08 vid 13:39 skrev Rollen: Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill. Jaha, ok, innan filtret? Betyder det att ni alltså byter filter först? Tänkte mig en sån där tank samt slang med blåsa faktiskt. Var får man tag i avstägningskranen? Är det en vanlig vvs-ballofix? Hur vet jag att filtret blivit fullt? Stummnar blåsan då kanske, precis som med en utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser