silverado55 1 Postad 4 Oktober , 2022 Hej! vill dela med mig min upptäkt när jag servade båten som köptes i somras. båten är en sea ray 180br 2001 med 3,0 l Mercruiser med 258 gång timmar. till min för våning var allt original från tillverknings året limpa,knä, impeller m,m. Båten är i mycket gott skick och går bra. Har nu bytt limpa,knä, impeller,fördelarlock och rotor. Det märkliga är att inget har tagit skada men var i grevens tid att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 Oktober , 2022 Limpa och knä på Mercruisers trelitersmotor verkar hålla mycket längre än de på V-sexorna eller V-åttorna. Varför vet jag inte men det är uppenbart att det är så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
silverado55 1 Postad 4 Oktober , 2022 Det som förvånar mig att limpa och knä ej rostat sönder under 22 år i Stockholms skärgård, impellern var sliten men ej trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 5 Oktober , 2022 Hur mycket fanns kvar på limpan och knät ? Jag undrar för jag har en Mercruiser 3.0 från 2006, kört lite i Norrland och sedan i Stockholms skärgård. Har ingen timräknare, men själv kör mer än 12 timmar om året (som verkar vara medelvärde för din motor). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Oktober , 2022 Jag plockar av grejorna cirka vart tredje år för att inspektera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 5 Oktober , 2022 2 timmar sedan skrev Eld-: Jag plockar av grejorna cirka vart tredje år för att inspektera. Är det svårt, limpan verkar väldigt tung? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
silverado55 1 Postad 5 Oktober , 2022 Svårt att säga hur mycket som var kvar av limpan, men den var tät och så till min förvåning ganska skaplig ut, sämre var det med knät det var ganska sönderfrätt vid anslutningen till limpan och börjat läcka på utåt vid skarven. Att byta limpa är ganska lätt jobb, men vist limpan är tung så det underlättar att vid montering fixa två styr bultar utan skalle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Oktober , 2022 (redigerade) 5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Är det svårt, limpan verkar väldigt tung? Nej det är inte svårt. Egentligen är det bara skarven mellan limpa och knä som behöver inspekteras. Det är där den ger sig först. Om du har plats att lyfta av knät så räcker det. Det funkar inte för mig jag har inte utrymme nog ovanför knät för att kunna lyfta av det från pinnskruvarna. Jag måste ta loss limpa och knä på en gång. Det är tungt men inte för tungt. 20-30 kg kanske. Redigerad 5 Oktober , 2022 av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser