Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
jollas

Märken av stävstöden på båten

Rekommendera Poster

Jag har en båt liggandes på en trailer och varje år får jag märken av gummit av stävstöden på båten. Får väl skylla mig själv eftersom man givetvis kan lägga något emellan stävstöden och båten för att undvika detta men minnet har hittills sviket mig när jag väl tar upp båten...Trailern är 16 år gammal och jag vet inte hur länge de stävstöden av gummi suttit på eftersom jag köpt den begagnad. Jag vart ute och googlade och ser att det finns nya stävstöd att köpa så min fråga är väl....hjälper nyare stävstöd för att slippa dessa märken eller det enklast att banka in minnet att lägga något emellan båt och stävstöden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syns det när båten ligger i vattnet? 

Är båten ordentligt polerad o vaxad? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är polerad när den läggs i på våren och det tar mig en bra stund att bli av med märkena. Nu tar jag ju bort dem så problemet uppstår när den står över vintern på trailern 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märken efter gummi brukar vara ganska lätta att ta bort med isopropanol (sprit).

Jag föreslår att du redan direkt efter sjösättning sätter på några tygbitar över stävstöden. Då har du det väl i färskt minne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just så gör jag. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anar av era svar att köpa nya stävstöd varken gör till eller ifrån utan lösningen ligger i att fixa så att gummi och båt inte ligger emot varandra. Jag hittar på något....det där med sprit på gummifläckar ska testas!

Tackar för svaren!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...