Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Jonas113

2” Bordgenomföring ska bytas.

Rekommendera Poster

Muttern är 61,5 mm.  Eller 2” 5/8 mer korrekt.  Den sitter som berget, och djupt ner så jag riskerar åka ner med huvudet före och fastna. Jag har en stor rörtång, men får dåligt med kraft i draget p.g.a arbetsvinkeln. Biltema har 65 mm blocknyckel.  Vet någon om den fungerar? Jag hittar ingen i tum. Eller har någon förslag hur jag ska attackera. Funderar på att spräcka muttern med borr 

Aquador 22HT, finns utanför Linköping

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelslip på flänsen på utsidan. Såga bort den så det bara är det rena röret kvar, och panka sen in röret och ta ut inifrån båten. Var bara varsam så du inte slipar bort skrovet där. Att man får nån repa eller två är oundvikligt om man inte är Hulken, men det går ju att fylla i med plast och måla över. Viktigt förstås att det blir en slät yta som flänsen på den nya genomföringen ska ligga mot, så det blir tätt.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild skulle hjälpa.

Gör en slagnycket av en bit grov plåt? Gå till närmsta smed.

Eller köp Biltema-nyckeln och slipa till den med en vinkelslip?

Då jag bytte på vår Flipper 850 har jag för mig att jag försiktigt slipade bort den yttre flänsen med en vinkelslip och sedan tryckte jag in genomföringen.. 

Lycka till med projektet.

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jonas113:

Muttern är 61,5 mm.  Eller 2” 5/8 mer korrekt.

Nja, är inte 2 5/8" 66,7 mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

Vinkelslip på flänsen på utsidan. Såga bort den så det bara är det rena röret kvar, och panka sen in röret och ta ut inifrån båten. Var bara varsam så du inte slipar bort skrovet där. Att man får nån repa eller två är oundvikligt om man inte är Hulken, men det går ju att fylla i med plast och måla över. Viktigt förstås att det blir en slät yta som flänsen på den nya genomföringen ska ligga mot, så det blir tätt.

 

Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren.

 

http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Kane:

Nja, är inte 2 5/8" 66,7 mm?

2” 7/16 är det troligen.  Förlåt min bristfälliga tumkonvertering.  Men tack ändå.  Tråkigt om jag köpte en 2”5/8 för dyra pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev No_jah:

Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren.

 

http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html

Toppen 🙂.  Tack.  Kakelborr från utsidan verkar vara det enklaste, smidigaste och bästa.  Hade jag vetat om det hade jag inte behövt en dags jobb o en veckas värk i bröstkorgen för att få bort ventilen.   Tack tack tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling efter utfört arbete: 

Det gick till slut.  Men man måste ha en rejäl borrmaskin. Ryobi batterimaskin gick sönder i växellådan.  
Skyddsglasögon och handskar.  Spånorna är inte roliga.  
Det tog ett bra tag att borra, men till slut bröt en vit rand genom mässingen, typ som glädjen att se land när man åker till Gotland. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jonas113:

Återkoppling efter utfört arbete: 

Det gick till slut.  Men man måste ha en rejäl borrmaskin. Ryobi batterimaskin gick sönder i växellådan.  
Skyddsglasögon och handskar.  Spånorna är inte roliga.  
Det tog ett bra tag att borra, men till slut bröt en vit rand genom mässingen, typ som glädjen att se land när man åker till Gotland. 

Ok, med vinkelslip tog det väl en halv minut för mig. Och vinkelslipen höll fint. Så båda metoderna har fördelar och nackdelar, tydligen.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-30 vid 12:39 skrev raol:

Ok, med vinkelslip tog det väl en halv minut för mig. Och vinkelslipen höll fint. Så båda metoderna har fördelar och nackdelar, tydligen.

Med mina darriga händer kändes koniska borren säkrare, att inte riskera att skära skador på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Jonas113:

Med mina darriga händer kändes koniska borren säkrare, att inte riskera att skära skador på båten. 

En annan modell är att använda en hålsåg i lagom diameter för att skära bort flänsen på genomföringen. Styrning ordnas genom att slå in en träplugg i lagom dimension o längd i genomföringen så hålsågen passar över träpluggen och styr sågningen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

En annan modell är att använda en hålsåg i lagom diameter för att skära bort flänsen på genomföringen. Styrning ordnas genom att slå in en träplugg i lagom dimension o längd i genomföringen så hålsågen passar över träpluggen och styr sågningen.

Då gäller det bara att skaffa en hålsåg som är för metall. Tror de allra flesta är för trä.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan såg jag att den genomföringen jag skulle byta hade sexkantsfäste inuti. Bara att köpa en billigt större insexnyckel i en "tema-butik" sätta in den i genomföringen, förlänga med en rörbit och vrida loss genomföringen, ja då efter det att jag hade skruvat loss kulventilen och kragmuttern på insidan.

Så man bör ju kolla om det finns en sådan fattning invändigt, det gäller ju även då man skall skruva fast en ny genomföring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Då gäller det bara att skaffa en hålsåg som är för metall. Tror de allra flesta är för trä.

 

Det är nog bara de riktigt billiga "multihålsågarna" samt de för dosor m.m. i gipsväggar som är för trä. Om man har en som funkar i glasfiber klarar den metall också.

 

Hålsågar/satser i bimetall är numera rätt vanliga, och dessa klarar t.o.m. att ta upp hål i rostfritt om man kör med dem förnuftigt. Men skall man såga ur en genomföring så är en centrumstyrning a la @Lintotts beskrivning helt nödvändigt oavsett hålsåg.

 

Minns när jag skulle ta upp första "hålsågshålet" i glasfibern på min förra båt, som jag ju byggde helt från halvfabrikat (kom som tomt skrov, se min hemsida). Använde glad i hågen just en sådan hålsåg som @raol syftar på. Glasfiberväggen var väl inte mer än 4-5mm tjock, men innan jag ens kommit halvvägs igenom var det inte tillstymmelse till tänder kvar på hålsågen. Detsamma gällde sticksågen - om man inte använde speciella sågblad. Vilket jag lärde mig ganska snabbt...🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite sent i detta ämne men om mutter behöver "kapas" kör med en Dremel. Är det mässing så är det som att köra i smör. Inte blir det varmt eller gnistor, inget ".hetarbete ". Lätt att skydda skrovet.

20221022_103257.jpg

Skärmbild 2022-11-07 221241.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig fel att ha en äkta Dremel med tillbehör i verktygslådan!

Det borde alla G-D-S-are ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...