h446 0 Postad 19 September , 2022 Hej! Jag är nybliven H-båtsägare och upptäckte efter vår andra seglats nu i helgen att storfallet halkade ur blocket högst upp i masten och kilades fast i öppningen när vi skulle sänka storseglet. Vi har försökt att lirka ut det, men det sitter hårt – det blir till att åka till närmsta mastkran och lirka ut det. Men – jag vill såklart även byta blocket och frågar därför här om råd och hjälp. Eftersom jag är nybörjare och inte heller ser eller kan komma upp och mäta i nuläget vet jag ingenting om dimensioner eller fästanordningar för blocket (det kanske finns vissa standardfästen osv), men är nyfiken på vad ni säger om brottsgräns osv. Vilket block behöver jag? Fallet är upptill en dyneema-lina, som övergår till en fallina nedtill. Tusen tack för all hjälp och tips, Vänligen, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 September , 2022 (redigerade) Det är väl en blockskiva som sitter där, inte ett helt block? Och troligen så är det nog en skiva för vajerfall, så var det iallafall förr. En skiva för vajerfall var utformade som ett V medan om man byter fall till enbart lina så är blockskivan U formad. En drönare brukar vara ett bra hjälpmedel för att syna på nära håll om man har långt till en mastkran. Redigerad 19 September , 2022 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 19 September , 2022 Så här ser det ut på ritningarna för H-båt (från H-båtsförbundet). Blockskiva för vajerfall, 4 mm diameter. Det är därför det sitter dyneema i dag, gissar jag. Det står också att masten väger ca 2.2 kg per meter, och totallängden är runt 10 m, så med diverse extra saker på väger nog hela masten under 30 kg. Bör vara ganska enkelt att masta av snabbt och fixa problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser